سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: واریز یارانه دارو به حساب خانوارها، برای جبران افزایش قیمت ناشی از تغییرات نرخ ارز، راهکار منطقی نخواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر عابد فتاحی با بیان اینکه واردات دارو با ارز مرجع بهترین شیوه مدیریت زمان در تامین داروی بیماران است افزود: با توجه به اهمیت زمان در درمان، واریز یارانه دارو به حساب بیماران، اتلاف وقت بوده و سلامت بیمار را به مخاطره می اندازد.

وی تصریح کرد: راهکاری که توسط وزارت بهداشت برای تامین نیازهای دارویی بیماران مطرح شده است و قرار است عملیاتی شود چندان منطقی به نظر نمی رسد چرا که نحوه اجرایی شدن آن و همچنین نحوه پرداختی یارانه دارو به خانوارها باید به طور کامل مشخص و بررسی شود و نباید بدون کار کارشناسی شده دست به یک اقدام عجولانه زد که با تبعات ناگواری همراه شود.

فتاحی در این میان ساماندهی و تقویت سازمانهای بیمه گر را امری ضروری دانست و افزود: اکنون بسیاری از سازمانهای بیمه گر با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و این درحالی است که اجرایی شدن برخی قوانین در حوزه نظام سلامت کشور هم وابسته به تأمین منابع مالی توسط سازمانهای بیمه گر است اما در حال حاضر به علت نبود مدیریت مناسب، سازمانهای بیمه گر هم در پرداخت تعهداتشان مشکل دارند.

وی تصریح کرد: چنین به نظر می رسد که یارانه، به قیمت و مقدار دارو تعلق گیرد چرا که در این صورت می توان شاهد کاهش قیمت دارو در بازار بود، در غیر اینصورت مردم با در اختیار داشتن دفترچه های بیمه، قادر به پرداخت هزینه های دارویی خود نخواهند بود.

فتاحی ضمن ضروری دانستن ساماندهی طرح یکپارچه سازی بیمه سلامت ایرانیان، گفت: فقدان عملیاتی شدن طرح بیمه سلامت ایرانیان که قرار بود دفترچه های یکسان در اختیار تمامی مردم قرار دهد مشکلات را دوچندان کرده است.

وی درادامه افزود: طبق قانون برنامه پنجم توسعه، بیمارانی که زیر پوشش بیمه هستند باید 30 درصد هزینه ها را پرداخت نمایند و مابقی هزینه درمان بر عهده سازمان بیمه گر است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اکنون حوزه سلامت، نیازمند فردی با تجربه و آشنا به مسائل و مشکلات حوزه بهداشت و درمان کشور است، که با تدابیر هوشمندانه و مدبرانه خود سبب اصلاحات و یکپارچگی درسیستم بهداشت و درمان کشور شود.

فتاحی در ادامه افزود: اولویت اول دولت یازدهم، باید انتخاب فردی باسواد و بی طرف وموثر در حوزه سلامت باشد.

وی اختصاص بودجه کافی و مدیریت قوی را راه حل اصلی نجات از مشکلات حوزه سلامت دانست و گفت: با توجه به اهمیت سلامت جسمی و روحی آحاد جامعه، کاهش  5 درصدی بودجه سلامت تاسف برانگیز است که امیدواریم چالش های پیرامون حوزه سلامت کشور با وجود مدیریت قوی و منسجم مرتفع شود.

فتاحی در پایان خاطر نشان کرد: تهیه داروی موردنیاز بیماران، دغدغه اصلی حوزه سلامت است و وزیر بهداشت دولت جدید باید واردات و پخش دارو را ساماندهی کرده و بازار را از داروهای مورد نیاز اشباع کند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha