سلامت نیوز : مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور با غیر علمی خواندن استفاده از سپر یونی برای کاهش ریزگردها، اظهار کرد: مطالعات سازمان هواشناسی نشان داده که این ایستگاهها نه تنها تاثیری در کاهش ریزگردها در منطقه نداشته، بلکه در مواقعی نیز باعث به وجود آمدن اختلال در باورسازی ابرها در منطقه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ حسین اردکانی در نشست خبری تاثیر فناوری‌های نوین برای مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: سازمان هواشناسی قادر است همه پدیده‌های جوی را به شیوه علمی پیش‌بینی کند، اما برای احداث این ایستگاه کوچک‌ترین نظری از سازمان هواشناسی گرفته نشد، اما سازمان هواشناسی برای سنجش صحت عملکرد این ایستگاه فعالیت‌هایی داشته است.

وی با بیان اینکه این دستگاه هزینه‌های بسیار هنگفتی برای سازمان محیط زیست داشته است، افزود: در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم که این هزینه چقدر بوده، اگرچه می‌دانیم این دستگاه چه پولی برای این امر گرفته است.

مشاور رییس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: در همه جای دنیا وقتی 100 تومان هزینه می‌کنند، 120 تومان سود می‌کنند، اما ما برای اینکه اگر 100 تومان هزینه کردیم، یک قران هم به دست نمی‌آوریم که این یک هنر است.

اردکانی با بیان اینکه برای کنترل ریزگردها باید ابتدا منبع آن را درست کرد، افزود: هر چقدر هم برای این قبیل دستگاه‌ها هزینه شود، اما هنوز منبع خاکی آن وجود داشته باشد، باز هم گرد و غبار به کشور می‌آید.

متولی اصلی در مورد ریزگردها، سازمان هواشناسی است

وی با بیان اینکه این سازمان هواشناسی است که باید مسوولیت پیش‌بینی پدیده گرد و غبار را داشته باشد، افزود: متولی اصلی در مورد ریزگردها، سازمان هواشناسی است و این ما هستیم که دیده‌بانی می‌کنیم و سازمان حفاظت محیط زیست کاری نمی‌کند و حتی اگر ایستگاهی احداث کند که مثلا میزان گرد و غبار را کم کند، ابتدا باید از نظر علمی آن را مورد بررسی قرار دهد.

مشاور سازمان هواشناسی اضافه کرد: متولی تمام این کارها در دنیا سازمان هواشناسی است و همان‌طور که دیدیم هواشناسی ژاپن پیش از سونامی عظیمی که اتفاق افتاد، همه چیز را پیش‌بینی کرده بود که نشان می‌دهد تا چه اندازه اهمیت دادن به این سازمان مهم است.

اردکانی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که چرا سازمان هواشناسی تاکنون برای حل مشکل گرد و غبار راهکاری را ارائه نکرده، افزود: هیچ بودجه‌ای به سازمان نداده‌اند تا این مشکل را حل کنند و در عوض آن بودجه هنگفتی به سازمان‌های دیگری داده شد.

ادغام سازمان هواشناسی با هیچ سازمان دیگری از جمله سازمان محیط زیست ممکن نیست

وی با بیان اینکه ادغام سازمان هواشناسی با هیچ سازمان دیگری از جمله سازمان محیط زیست ممکن نیست، افزود: چندی پیش یکی از مسوولان سازمان محیط زیست پیشنهاد داده بود که این سازمان با سازمان محیط زیست ادغام شود. در صورتی که به هیچ عنوان چنین چیزی ممکن نیست، زیرا خدماتی که سازمان هواشناسی ارائه می‌دهد، مختص خود آن است و حتی نمی‌دانم که چرا اینقدر اصرار داریم که این سازمان با سازمان‌های دیگری ادغام شود.

مشاور رییس سازمان هواشناسی کشور افزود: چند ماه قبل که این افراد ذهن رییس‌جمهوری را با این موضوع مشغول کرده بودند و وی دستور داده بود که سازمان هواشناسی باید با سازمان محیط زیست ادغام شود، بارها به معاونشان اعلام کردم که این کار لکه سیاهی در کار دولت خواهد بود و این گونه شد که دو روز بعد رییس‌جمهوری دستور داد این طرح از دستور کار دولت خارج شود.

اردکانی ادامه داد: بهتر است که این افراد ببینند که سازمان هواشناسی چه خدماتی را ارائه می‌کند و اصلا چه ضرورتی دارد که این سازمان با دیگر سازمان‌ها ادغام شود.

وی تاکید کرد: ما همیشه باید با دیگر سازمان‌ها تعامل کنیم، همان‌گونه که رییس‌جمهور منتخب گفتند ما باید با همه دستگاه‌ها تعامل کنیم تا به نتیجه برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha