دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۸
کد خبر: 77004

لبنیات از منابع غنی کلسیم هستند و مصرف پنیر، شیر، ماست و دیگر فرآورد ههای این گروه همواره به گرو ههای مختلف سنی توصیه میشود. در کنار این توصیه، یکی از نگران یهای ما آن است که مبادا با مصرف غذاهای پرکلسیم در کنار منابع تامین آهن، جذب این ماده حیاتی کم شود.خصوصا در کشورهایی مانندا یران که تامین آهن از جمله دغدغ ههای پزشکان است وهمواره توصیه به مصرف گروه گوشت داریم.

سلامت نیوز :دکتر نسرین امیدوار رییس انجمن تغذیه و هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی میگوید:لبنیات از منابع غنی کلسیم هستند و مصرف پنیر، شیر، ماست و دیگر فرآورد ههای این گروه همواره به گرو ههای مختلف سنی توصیه میشود. در کنار این توصیه، یکی از نگران یهای ما آن است که مبادا با مصرف غذاهای پرکلسیم در کنار منابع تامین آهن، جذب این ماده حیاتی کم شود.خصوصا در کشورهایی مانندا یران که تامین آهن از جمله دغدغ ههای پزشکان است وهمواره توصیه به مصرف گروه گوشت داریم.
اگر غذای پرآهن همراه با لبنیات یعنی غذای پرکلسیم استفاده شود، جذب آهن مختل م یشود. برای همین بود که متخصصان تغذیه در الگوی غذای اروپایی که همواره پنیر و شیر را در وعد ه های غذایی خود داشتند، توصیه کردند این مواد غذایی را به وعده صبحانه محدود کنند و در وعده های اصلی دیگر گوشت را بدون همراهی لبنیات بخورند. در رژیم غذایی ماا یران یها، معمولا همراه با گوشت، پنیر و شیر استفاده نمیشود و تنها ماست را همراه غذا م یخوریم. در مورد ماست بحثهای ضد ون قیض زیادی وجود دارد.

بعضی ها معتقدند بهتر است ماست را همراه گوشت استفاده نکرد اما واقعیت این است که هیچ موضوع اثبات شد های برای کاهش اثر جذب آهن گوشت در همراهی با ماست وجود ندارد. ما ایرادی نمیبینیم که ماست را همراه با غذا و حتی منابع غنی آهن استفاده کنید. شاید این عدم تداخل در مورد ماست به خاطر وضعیت اسیدی آن و یا ترکیبات خاص به وجود آمده در حین تخمیرش باشد.
به هر حال محدودیتی در مصرف ماست نداریم اما شیر و پنیر را همراه با منابع غنی آهن استفاده نکنید. این حالت در مورد دوغ هم صادق است. یعنی این نوشیدنی مفید را می توانید با خیال آسوده همراه غذاها استفاده کنید چون دوغ ماست رقیق شده است و اثری بر جذب آهن ندارد

منبع:هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha