به گفته عضو كمیته علمی هفتمین همایش انجمن پریودنتولوژی ایران، ناآشنایی پزشكان و دندانپزشكان با مقوله «سواد سلامت» انتقال اطلاعات به بیماران را با مشكل مواجه كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر احمد حائریان كه به مناسبت برپایی هفتمین كنگره سالانه این انجمن كه امسال 9 تا 11 آبان ماه در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران برپا می‌شود، سخن می‌گفت،‌ با اعلام این مطلب افزود: «سواد سلامت» از جمله مباحث نسبتا جدیدی است كه در برابر واژه «سواد عمومی» به كار برده می‌شود.

وی ادامه داد: سواد كاربردی شامل مجموعه‌ای از توانایی‌ها به منظور فهم و استفاده از یك سیستم است كه سواد سلامت نیز جزیی از آن به شمار می‌رود.

دكتر حائریان یادآور شد: سواد سلامت عبارت است از مهارت كاربردی كردن اطلاعات مربوط به سلامت و انتقال آن به دیگران، به عبارت دیگر سواد سلامت توانمند سازی مردم در به كار بستن اطلاعات و دستورهای مربوط به سلامت است.

وی با تاكید بر این كه داشتن اطلاعات، لزوما به معنای باسوادی فرد نیست، تصریح كرد: یكی از علل ناموفق بودن در بعضی درمان‌های پزشكی، ناتوانی پزشك در انتقال اطلاعات لازم برای بیمار به وی بوده كه اهمیت این مساله، ضرورت پرداختن به مقوله سواد سلامت را بیش از پیش ضروری می‌سازد.

وی گفت: سیستم آموزش «سلامت محور» به دلیل نگاه ویژه‌ای كه به موضوع سلامت دارد. به بحث «سواد سلامت» بهای بیشتری می‌دهد تا جایی كه این رشته در كشورهای پیشرفته در سطوح كارشناسی ارشد در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

وی اضافه كرد: از آن جایی كه نظام آموزش پزشكی و نظام ارایه خدمات ما «سلامت محور» نیست، موضوع سواد سلامت تاكنون مورد غفلت واقع شده و یكی از مباحثی كه در هفتمین كنگره انجمن علمی پریودنتولوژی ایران مورد بحث و هم اندیشی قرار خواهد گرفت، مساله سواد سلامت است.

به گفته دكتر حائریان، به دلیل آن كه بهبود بیماری‌های پریودنتال (بیماری‌های لثه و بافت‌های نگهدارنده دندان) مانند بیماری دیابت نیازمند كنترل و مراقبت مداوم است، ضروری است متخصصان این رشته با آگاهی از چگونگی انتقال اطلاعات خود به زبان ساده و قابل فهم برای بیماران بتوانند در مسیر درمان، بیمار را با خود همراه كرده تا نتیجه مطلوب و پایدار حاصل شود.

وی یادآور شد: حذف پلاك میكروبی - عامل اصلی بیماری‌های پریودنتال - تنها با آموزش بهداشت عمومی به افراد قابل كنترل است.

عضو كمیته علمی هفتمین همایش انجمن علمی پریودنتولوژی ایران اظهار داشت: موفقیت درمان بیماریهای پریودنتال تنها با پیشگیری از بازگشت عوامل ایجاد كننده آن مقدور است كه این موضوع بحث ضرورت كاربردی كردن سواد سلامت را در این حوزه از علم و حرفه پزشكی بار دیگر مطرح می‌سازد.

در این همایش جدیدترین دستاوردهای رشته پریودنتولوژی و ایمپلنتولوژی در زمینه كاربرد سلول‌های بنیادی دندان انسان در بافت‌های پریودنتال (لثه و بافت‌های نگهدارنده دندان) و كاربرد نانوتكنولوژی در درمان‌های پریودنتال مطرح خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha