دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۶
کد خبر: 77012

آنچه واقعیت دارد این است که دیابت می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات چشم را افزایش دهد. بالا بودن قند خون به اعصاب و عروق خونی بدن آسیب می‌زند و وقتی این آسیب در رگ‌های خونی چشم باشد می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی یا نابینایی شود.

چطور دیابت، چشم را از درون می خورد؟
سلامت نیوز : آنچه واقعیت دارد این است که دیابت می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات چشم را افزایش دهد. بالا بودن قند خون به اعصاب و عروق خونی بدن آسیب می‌زند و وقتی این آسیب در رگ‌های خونی چشم باشد می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی یا نابینایی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیب سبز ؛ آنچه اهمیت دارد این است که افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر هستند و باید آزمایش‌های معمول چشم را انجام دهند.

رتینوپاتی دیابتی

نور از شبکیه چشم وارد چشم شما شده و درباه آنچه دیده‌اید پیامی را به مغز مخابره می‌کند. وقتی گلوکز افزایش می‌‌یابد رگ‌های خونی درون شبکیه آسیب می‌بینند  که به آن رتینوپاتی دیابتی می‌گویند. ابتدا ممکن است شما هیچ تغییری احساس نکنید اما با گذشت زمان این دیواره رگ‌های خونی ممکن است پاره شده و ایجاد مشکل کند. برای فردی که دچار دیابت پیشرفته است این رگ‌های خونی شکننده در سراسر شبکیه رشد می‌کند و این می‌تواند منجر به مشکلات شدید بینایی و حتی نابینایی شود.

گلوکوم و آب مروارید

در حالی که هر فرد بالای 49 سال در معرض افزایش خطر ابتلا به گلوکوم قرار دارد،‌ افراد دیابتی40درصد بیشتر احتمال ابتلا دارند. این احتمال با افزایش مدت ابتلا نسبت مستقیم دارد. گلوکوم ممکن است علائمی مانند هاله روشن یا حلقه‌های رنگی اطراف نور داشته باشد اما معمولا بی‌علامت است. اگر این بیماری درمان نشود می‌تواند باعث افزایش فشار چشم شود که به عصب بینایی صدمه می‌زند و منجر به از دست دادن بینایی می‌شود. گلوکوم با قطره‌هایی که فشار چشم را کم می‌کند یا لیزر قابل درمان است.

علائم  و نشانه‌های آسیب‌دیدگی کدامند؟

دیابت می‌تواند  به طرق مختلف به چشم اثر بگذارد. هنگامی که قند خون شما بالاست یا زمانی که انسولین درمانی می‌کنید ممکن است تاری دید یا سایر مشکلات بینایی را تجربه کنید. اما حتی زمانی که هیچ تغییری احساس نمی‌کنید، چشمان شما می‌تواند آسیب ببیند، بنابراین نباید منتظر علائم باشید تا اقدام به چک‌کردن بینایی‌تان کنید.

درمان با جراحی لیزر

رتینوپاتی در معاینه چشم قابل تشخیص است. نوع خاصی از آنژیوگرام با استفاده از رنگ برای پیدا کردن نشت خون از عروق استفاده می‌شود. رتینوپاتی در مراحل اولیه اغلب با کمک جراحی لیزر درمان می‌شود. این روش می‌تواند مانع از بین رفتن بینایی شود. همراه با مراقبت‌های بعدی جراحی احتمال نابینایی را تا 90درصد کاهش می‌دهد.

آب مروارید و دیابت

اگر مبتلا به دیابت باشید 60درصد بیشتر احتمال ابتلا به آب مروارید را دارید. کنترل ضعیف قند خون می‌تواند این وضعیت را سرعت ببخشد. با آب مروارید لنز چشم حالت ابری پیدا كرده که جلوی نور را می‌گیرد و همه چیز را مبهم و تار می‌کند. جراحی آب مروارید می‌تواند به دید بهتر کمک کند. گاهی اوقات رتینوپاتی دیابتی بعد از جراحی آب مروارید وخیم‌تر می‌شود.

داروهای قند خون تاثیری بر حافظه ندارند

داروهایی که در درمان دیابت استفاده می‌شوند، داروهای کم‌خطری هستند به خصوص متفورمین که افت قند خون با آن بسیار کم دیده می‌شود. اما اگر بیماری مکرر دچار حملات هایپوگلایسمی (افت قند خون شدید)  شود و به مدت طولانی این حملات طول بکشد، این افت قند خون از اندازه طبیعی می‌تواند اثرات منفی بر مغز و از جمله حافظه داشته باشد. در صورتی که قند خون بیمار کنترل باشد این حالت ایجاد نمی‌شود. در واقع این دارو نیست که بر مغز تاثیر می‌گذارد بلکه نوسانات قند خون و افت آن است که تاثیرات منفی بر عملکرد مغز دارد. البته این نکته را باید مدنظر داشت که مصرف داروهای دیابتی از جمله متفورمین احتیاط‌های بسیار زیادی دارد.

به عنوان مثال این دارو را نمی‌توان در افرادی که کاهش عملکرد کلیوی، کبدی، قلبی و تنگی نفس دارند، استفاده کرد. بیمارانی که آنژیوگرافی دارند، باید مصرف این دارو را قطع کنند و 48 ساعت بعد از انجام آنژیو نیز از مصرف دارو خودداری کنند. بنابراین متفورمین و دیگر داروهای درمان قند خون باید با نظر پزشک و با تمهیدات خاصی شروع، اضافه یا قطع شود.اگر بیماری دچار عارضه کلیوی، کبدی یا قلبی شده باشد انسولین از داروهای خوراکی بهتر است. در این نوع درمان افت قند خون کوتاه‌مدت خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha