دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۳
کد خبر: 77015
سلامت نیوز : شكارچیان پلنگی را شكار می‌كنند و پوست آن را می‌كنند و درست زمانی كه می‌خواهند آن را به قیمت دو میلیون تومان بفروش برسانند، دستگیر می‌شوند. آنها شاید به‌طور دقیق نمی‌دانستند كه جریمه شكار یك پلنگ 16 میلیون تومان است اما می‌دانستند كه جریمه‌ای در كار است با این وجود ریسك شكار یكی از مهم‌ترین گونه‌های حیوانی كشور را به جان می‌خرند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این مسئله نشان می‌دهد كه افزایش جریمه‌ها و تاكید بر جرایم نقدی به تنهایی نمی‌تواند جلوی شكار و صید حیات‌‌وحشی كه این روزها حال خوبی ندارد را بگیرد. نكته‌ای كه در زمانی كه من هم معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط‌زیست كشور بودم بارها به قوه قضائیه و دستگاه‌های قانونگذار اعلام شد. اما دستگاه قضایی و قضات ما اعتقاد دارند كه در قانون به‌دنبال «حبس‌زدایی» هستند، بنابراین به‌دنبال جریمه نقدی رفتند. از سوی دیگر هرچند قیمت تعیین شده برای این پلنگ از سوی شكارچیان بسیار كمتر از جریمه نقدی است اما واقعیت ماجرا این است كه بسیاری از شكارچیان توان پرداخت این جریمه را دارند.

بنابراین جریمه را می‌پردازند و دوباره تفنگ به دست راهی كوهستان می‌شوند. این تجربیات نشان می‌دهد كه مجازات نقدی بازدارنده نیست. بنابراین قضات و تصمیم‌گیران باید به‌دنبال راهكاری ورای مباحث نقدی باشند. یكی از موثرترین راهكارها «حبس‌های غیرقابل خرید» است. زمانی كه فیلم قتل وحشتناك خرس مادر به همراه دو توله‌اش روی سایت‌های اینترنتی قرار گرفت، مردم انتظار داشتند كه برخورد اصولی و بازدارنده‌ای با آنها بشود، اما نتیجه باز هم به نفع شكارچیان بود. تصمیم‌گیری در حوزه اختیارت قاضی است اما قضات ما متاسفانه از مقوله محیط‌زیست دورهستند.

مسئله مهم دیگر مسئله فرهنگ‌سازی است. سال هاست كه شعار فرهنگ‌سازی می‌دهیم اما هنوزنتوانستیم مردم محلی را نسبت به داشته‌های ملی خود در محیط‌زیست و منابع طبیعی حساس كنیم. مدت‌هاست كه سازمان محیط‌زیست از مسئولان خواسته‌است كه محیط‌زیست وارد كتب درسی شود، اما استقبال نمی‌شد. به تازگی زمزمه‌هایی برای ورود مباحث محیط‌زیستی به كتب درسی شنیده می‌شود كه می‌تواند امیدواركننده باشد.

مسئله دیگری هم وجود دارد. سازمان محیط‌زیست چه در زمانی كه ما در سازمان بودیم و چه الان حفاظت موثری ازحوزه تحت مدیریت خود نداشته است. ضعف‌های سازمان قابل كتمان نیست هم در دوره‌های گذشته و هم در حال حاضر. البته سازمان هم دلایل خاصی دارد. كمبود نیرو وامكانات یكی از این دلایل است. اما در نهایت سازمان حفاظت محیط‌زیست باید به سوی مدیریتی مطلوب‌تر برود و قانون هم عرصه را برای حضور شكارچیان مسدود كند. دستگاه‌ها به‌دنبال فرهنگ‌سازی موثری باشند، فرهنگ‌سازی‌ای كه نیاز به كمك همه ارگان‌ها وسازمان‌های مرتبط با جامعه دارد. تنها در این صورت است كه می‌توان به حفاظت اصولی از حیات وحش امیدوار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha