دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۹
کد خبر: 77021
سلامت نیوز : رییس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر می‌گوید: 212 قلم دارو در کشور با کمبود روبه‌رو شده است. معاون سازمان غذا و دارو هم ادامه می‌دهد: قیمت داروهای تولید داخل به‌طور متوسط ۴۰‌درصد و داروهای وارداتی به‌طور متوسط حدود ۹۰‌درصد‌ گران شده ‌است. وزارت بهداشت هم طبق روال شش‌ماه گذشته، تاکید می‌کند که در تلاش هستیم تا این مشکل را حل کنیم؛ مشکلی که تا‌به‌حال حتی به اندازه یک‌پله هم حل نشده و روز‌به‌روز در حال بیشتر‌شدن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ ظاهر رستمی، رییس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر، دیروز در نشست خبری درباره چرایی کمبود دارو در کشور گفت: وضعیت دارویی به دلیل مبهم‌بودن واردات آن به کشور به‌خصوص داروهای بیماران خاص مانند ‌ام‌اس و سرطان است که معلوم نیست ارز مرجع به آن اختصاص داده شده است یا ارز مبادلاتی.

بحث ارز مرجع و ارز مبادلاتی که به دارو اختصاص یافته، از وزارت بهداشت تا گمرک و هلال‌احمر را درگیر کرده است، هر سازمانی هم، دیگری را مقصر می‌داند. ولی در اصل آنچه در زندگی مردم هر روز در حال جریان است، کمبود، گاهی نبود و گرانی دارو‌هاست. مردمی که به دارو احتیاج دارند، کاری به این‌که ارز دارو مرجع بوده یا مبادلاتی، در گمرگ‌ گیر کرده یا وزارت بهداشت ندارند. با این حال و با تمام مشکلاتی که مردم درباره دارو دارند، رستمی مدعی است که امسال در بخش دارویی شش محصول جدید خواهیم داشت و باوجود همه تحریم‌ها تولید دارو رشد 50‌درصدی داشته است.

رییس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در حالی مدعی است که تولید دارو در کشور، نیم‌برابر افزایش داشته است که شمس علیرضا‌زاده، معاون سازمان غذا و دارو، از‌ گران‌شدن 40درصدی همین داروهای داخلی خبر می‌دهد. به گفته او، ‌قیمت‌گذاری جدید داروها براساس درخواست شرکت‌های دارویی در سازمان غذا و دارو با ارائه مدارک و اسناد مربوط به درخواست افزایش قیمت آن‌ها بررسی و انجام می‌شود.

به این ترتیب، در سال‌جاری قیمت‌گذاری‌ حدود2200 داروی تولید داخل از مجموع سه‌هزار دارو انجام شده است و با توجه به این‌که قیمت‌گذاری بقیه داروهای تولید داخل قبلا انجام شده بود، اکنون دیگر درخواستی برای افزایش قیمت داروهای تولید داخل وجود ندارد و در یک‌ماه گذشته هر درخواستی که ارائه‌شده ظرف 48‌ساعت در کمیسیون قیمت‌گذاری دارو درباره آن تصمیم‌گیری شده است. این تصمیم‌گیری‌ها در نتیجه باعث شده است تا به‌طور متوسط داروهای تولید داخل بین 35 تا 40‌درصد رشد قیمت داشته باشد، همچنین کمترین رشد قیمت داروهای داخلی حدود 19‌درصد و بیشترین آن حدود 75درصد بوده است. به این ترتیب، به گفته معاون امور دارویی سازمان غذا و دارو، به‌طور متوسط داروهای داخلی ۴۰‌درصد و داروهای وارداتی به‌طور متوسط حدود ۹۰‌درصد‌ گران شدند.

البته رستمی درباره علت افزایش قیمت دارو در کشور گفت: افزایش قیمت ارز، به دلیل واردات مواد موثر در داروهای تولید داخل است که تا حدی بر قیمت تمام‌شده آن‌ها تاثیر می‌گذارد، اما درباره داروهای خارجی افزایش دوبرابری قیمت ارز از ارز مرجع به ارز مبادلاتی به صورت مستقیم بر قیمت تمام‌شده دارو تاثیر می‌گذارد به همین علت شاهد افزایش قیمت حدود دو‌برابری این داروها هستیم.

موضوع افزایش قیمت دارو در حالی از سوی رییس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر مطرح می‌شود که عباس حاجی‌آخوندی، رییس سازمان غذا و دارو، اوایل خرداد‌ماه بعد از یک دوره کامل تکذیب افزایش قیمت دارو در کشور، خبر از افزایش 25‌درصدی داروهای داخلی و 200‌درصدی داروهای خارجی داده بود.

با این حال، عبدالرحمان رستمیان، نائب‌رییس کمیسیون بهداشت مجلس، درباره این افزایش قیمت داروها می‌گوید: «هفته گذشته، کمیسیون بهداشت، معاونت دارویی وزارت بهداشت را به مجلس دعوت کرد. آن‌ها هم توضیحاتی در این‌باره دادند. البته جلسه بیشتر درباره یارانه داروها بود. به این ترتیب قرار شد برای یارانه 2200‌میلیارد تومانی دارو، کارهای کارشناسی انجام دهد تا تعیین‌و‌تکلیف کنند و موضوع پرداخت این یارانه‌ها مشخص شود.» به گفته او، این افزایش قیمت داروها باعث‌شده تا بیمه‌ها پوشش یک‌سری از دارو‌ها را قبول نکنند. او ادامه می‌دهد: «البته قرار شد تا یک‌سری از داروهای خارجی که مشابه با کیفیت داخلی ندارند با هر نحوی تحت پوشش بیمه‌ها قرار بگیرند.

نایب‌رییس کمیسیون بهداشت مجلس همچنین درباره کمبود 212 قلم دارو در کشور می‌گوید: «دارو‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند. گروه اول، داروهای ضروری هستند که کمیسیون بهداشت به وزارت بهداشت تاکید کرده است که به هر راه و هر قیمتی باید این داروها فراهم شود.» به گفته او، این حجم از دارو که با کمبود مواجه شده، مسلما در اولویت یک نیست و حتما داروهای درجه دو و سه را هم شامل می‌شود.

محمدکاظم پورکاظمی، رییس مجمع نمایندگان انجمن داروسازان ایران، هم با اشاره به این‌که زمینه‌های رفع مشکل دارو در حال انجام است، می‌گوید: «میزان دارو‌های کمیاب کمتر از این میزانی‌ است که گفته شده است. به نظر من، این افزایش قیمت‌ها هم تا به اندازه‌ای اجتناب‌ناپذیر است. البته مقداری از این افزایش ناشی از اصلاح‌کردن قیمت‌هاست.» به گفته او، اگر بیمه‌ها درست عمل می‌کردند و بیمار تنها 30‌درصد سهم خودش را از قیمت دارو و درمان پرداخت می‌کرد، الان مردم شاهد این افزایش قیمت‌ها و مشکلات نبودند. ولی چون تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر اجرا نشد، این افزایش با این شدت دیده‌ می‌شود. پورکاظمی ادامه می‌دهد: «این مشکلات همین‌طور ادامه دارد. ولی امیدواریم رفع شود، زیرا به‌تازگی متوجه شده‌ایم که بیمه خدمات‌درمانی این افزایش قیمت داروهای داخلی را قبول کرده است. ولی بیمه‌های دیگر مانند تامین‌اجتماعی، هنوز پوشش این افزایش را متعهد نشده‌اند و بعضی از داروها را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهند.»

البته درباره کمبود داروها، رییس مجمع نمایندگان انجمن داروسازان ایران می‌گوید: «از نظر تقسیم‌بندی دارو‌ها، باید بگویم که بعضی از داروهایی که مصرف آن‌ها زیاد است و در اولویت اول قرار دارند، مانند کلیه آمپول‌های تصویربرداری با مشکل روبه‌رو است. زمانی هم که این داروها موجود نباشد، مسلما این بخش‌ها با مشکل روبه‌رو خواهد بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha