دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۱
کد خبر: 77022

مثلث تحریم‌های بین‌المللی، ناکارآمدی وزارت بهداشت در کنترل بازار دارویی کشور و البته بی‌توجهی دولت به اختصاص اعتبارات به وزارت بهداشت زمینه ایجاد پنجمین موج از افزایش قیمت دارو طی سال اخیر را فراهم کرد.

موج پنجم افزایش قیمت دارو طی یک‌سال
سلامت نیوز : وزارت بهداشت که تا پیش از این با زبان تکذیب از عدم افزایش قیمت دارو‌ها در کشور سخن می‌گفت، امروز به‌طور مستقیم از افزایش قیمت دارو خبر می‌دهد.

مثلث تحریم‌های بین‌المللی، ناکارآمدی وزارت بهداشت در کنترل بازار دارویی کشور و البته بی‌توجهی دولت به اختصاص اعتبارات به وزارت بهداشت زمینه ایجاد پنجمین موج از افزایش قیمت دارو طی سال اخیر را فراهم کرد. روز گذشته معاون امور دارویی سازمان غذا و دارو از اتمام قیمت‌گذاری داروهای داخلی و وارداتی خبر داد و گفت: داروهای تولید داخل به‌طور متوسط ۴۰درصد و داروهای وارداتی به‌طور متوسط حدود ۹۰درصد گران شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ این اظهارنظر در حالی است که هفته پیش وزیر بهداشت و درمان از حل مشکل دارویی در کشور و عدم افزایش قیمت دارو خبر داده بود. درد بی‌دوای دارو در دو سال اخیر کار را به جایی رسانده که علاوه‌ بر داروهای مخصوص بیماران خاص، هم‌اکنون تجهیزات‌پزشکی و تعداد زیادی از اقلام دارویی عمومی در کشور نیز دچار کمبود محسوسی شود. منتقدان دلیل این افزایش قیمت و کمبود دارو در کشور را سیاست‌های غلط وزارت بهداشت و بی‌توجهی دولت به اختصاص ارز برای واردات دارو می‌دانند. اما مسوولان وزارت بهداشت حالا قدم بالاتر برداشته‌اند و پس از آنکه از حل مشکلات دارو و عدم افزایش قیمت سخن گفتند، افزایش قیمت دارو در کشور را تایید می‌کنند.

موج پنجم افزایش قیمت دارو طی یک‌سال
موج اول افزایش قیمت دارو اردیبهشت سال گذشته همزمان با افزایش نرخ تورم صورت گرفت. پس از آن در دو مقطع دیگر افزایش نرخ ارز موجب گرانی دارو شد. بعد‌ها عدم اختصاص ارز مرجع به دارو باعث افزایش قیمت دارو در کشور شد و حالا حذف رسمی ارز مرجع برای واردات، زمینه افزایش دارو برای پنجمین‌بار طی یک سال اخیر را ایجاد کرده است.

در همین رابطه شمس علی‌رضازاده، معاون امور دارویی سازمان غذا و دارو می‌گوید: ‌قیمت‌گذاری جدید داروها بر اساس درخواست شرکت‌های دارویی در سازمان غذا و دارو با ارایه مدارک و اسناد مربوط به درخواست افزایش قیمت آنها بررسی و انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در سال جاری قیمت‌گذاری‌حدود دوهزارو200داروی تولید داخل از مجموع سه‌هزار دارو انجام شده و با توجه به اینکه قیمت‌گذاری بقیه داروهای تولید داخل قبلا انجام شده بود اکنون دیگر درخواستی برای افزایش قیمت داروهای تولید داخل نداریم و طی یک‌ماه گذشته هر درخواستی که ارایه شده ظرف 48ساعت در کمیسیون قیمت‌گذاری دارو در مورد آن تصمیم‌گیری شده است.

 وی گفت: اکنون کار قیمت‌گذاری داروهای تولید داخل تمام شده است و به‌طور متوسط داروهای تولید داخل بین 35 تا 40درصد رشد قیمت داشته‌اند که کمترین رشد قیمت داروهای داخلی حدود 19درصد و بیشترین آن حدود 75درصد افزایش قیمت داشته است. معاون امور دارویی سازمان غذا و دارو افزود: قیمت‌گذاری داروهای وارداتی هم تمام شده و به‌طور متوسط قیمت داروهای خارجی نیز در سال جاری حدود 90درصد بیشتر شده است.

اعتراف وزارت بهداشت به تاثیر نرخ ارز بر افزایش قیمت دارو
علی‌رضازاده، معاون امور دارویی سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با علت افزایش دارو می‌گوید: علت افزایش قیمت دارو، افزایش قیمت ارز برای واردات مواد موثر داروهای تولید داخل است که تا حدی بر قیمت تمام‌شده آنها تاثیر می‌گذارد اما در مورد داروهای خارجی افزایش دوبرابری قیمت ارز از ارز مرجع به ارز مبادلاتی به‌صورت مستقیم بر قیمت تمام‌شده دارو تاثیر می‌گذارد به همین علت شاهد افزایش قیمت حدود دوبرابری این داروها هستیم.

مجلس از وزیر بهداشت برای گرانی دارو سوال می‌کند
افزایش قیمت دارو برای پنجمین‌بار طی یک‌سال اخیر با واکنش نمایندگان مجلس همراه شد. به‌طوری‌که احمد آریایی‌نژاد، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در این‌باره می‌گوید: حدود دو هفته پیش وزارت بهداشت اعلام کرد در آینده دارو گران می‌شود اما با ارزان شدن ارز، توقع نداشتیم به یک‌باره این همه افزایش قیمت داشته باشیم. به نظر می‌رسد با وجود تغییراتی که در بازار ارز به‌وجود آمده تولیدکنندگان و واردکنندگان تمایلی به ارزان شدن دارو ندارند.

او با تاکید بر اینکه بعد از تعطیلات تابستانی مجلس، قطعا از وزیر برای پاسخگویی دعوت می‌کنیم، می‌افزاید: ما این موضوع را در مجلس بررسی کردیم. وزیر اعلام کرد که داروهای مورد نیاز را ترخیص می‌کند و داروهای زیبایی و بدنسازی یا داروهایی که در داخل مشابه دارند باقی می‌ماند. بنابراین دارویی نیست که بخواهد در کاهش قیمت تاثیر بگذارد. البته باید فرهنگ استفاده از داروی داخلی را در میان مردم جا انداخت. الان مردم ما حاضرند داروی خارجی گران بخرند اما داروی تولید کشورمان را مصرف نکنند.

توزیع پولی اصلی‌ترین داروی بیماران تالاسمی
آشفته‌بازار کنونی در بازار دارویی کشور در حالی است که هم‌اکنون بیماران تالاسمی بعد از وقفه‌ای طولانی در توزیع داروی حیاتی‌شان در حالی توزیع دارو را در روز پنجشنبه گذشته به هم اطلاع می‌دادند که مراجعان حضوری با یک غافلگیری بزرگ مواجه شدند. به‌طوری‌که بیماران تالاسمی شهر تهران در اولین نوبت از دریافت داروی «دسفرال» سهمیه تابستان مجبور به پرداخت پول برای گرفتن دارو شدند.

این بیماران که مدت‌هاست دیگر در بخش داروهای خاص داروخانه 13آبان موفق به دریافت سهمیه دارویی ماهانه خود نمی‌شوند، در داروخانه 29 فروردین و آن‌هم به‌طور غیرمنظم می‌توانند داروی آهن‌زدای «‌دفروکسامین» با نام تجاری دسفرال را تهیه کنند. جالب اینکه بیماران تالاسمی بعد از وقفه‌ای طولانی در توزیع داروی حیاتی‌شان در حالی توزیع دارو را در روز پنجشنبه گذشته به هم اطلاع می‌دادند که مراجعان حضوری با یک غافلگیری بزرگ مواجه شدند.

دریافت پول در قبال تحویل دارویی که سال‌هاست به‌صورت رایگان در اختیار بیماران قرار گرفته، حیرت آنهایی که به امید گرفتن دارو به داروخانه 29 فروردین آمده بودند را برانگیخت. دسفرال به‌عنوان داروی حیاتی بیماران تالاسمی چند سالی است که به میزان لازم به بیماران نمی‌رسد و سهمیه‌بندی و توزیع آن در یکی، دو داروخانه پایتخت بیماران را کلافه کرده است.

حالا اما دریافت پول برای تحویل دارویی که در فهرست داروهای خاص و رایگان وزارت بهداشت قرار داشته و دارد، دردسر جدیدی است که پیش‌پای بیماران و والدین آنها قرار گرفته است. نکته مهم اینکه این دارو فقط در نسخ بیمه‌ای و تاییدشده دفترچه‌های بیماران خاص تحویل می‌شود و همین موضوع دلیلی است بر اینکه دسفرال باید به‌صورت رایگان در اختیار بیماران قرار داده شود. دریافت پول از بیماران تهرانی در قبال تحویل دارویی که توزیع به میزان لازم و به‌موقع آن حق بیماران تالاسمی است در حالی انجام می‌شود که انجمن تالاسمی ایران می‌توانسته با یک نامه‌نگاری ساده به وزارت بهداشت مانع بروز چنین دردسری برای بیماران شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha