دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۴
کد خبر: 77023

افتتاح سپر یونی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در خردادماه، مردم استان‌های جنوبی و غربی کشور را به این امیدوار کرد که این سپر نامرئی بتواند تا حدودی معضل آلودگی هوا و تنگی نفسشان را حل کند اما روز گذشته کارشناسان و مسوولان سازمان هواشناسی خیالشان را راحت کردند تا دل به این سپر نبندند.

ریزگردها از سپر محیط زیست می‌گذرند!
سلامت نیوز : افتتاح سپر یونی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در خردادماه، مردم استان‌های جنوبی و غربی کشور را به این امیدوار کرد که این سپر نامرئی بتواند تا حدودی معضل آلودگی هوا و تنگی نفسشان را حل کند اما روز گذشته کارشناسان و مسوولان سازمان هواشناسی خیالشان را راحت کردند تا دل به این سپر نبندند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ مسعود دهملایی مدیرکل هواشناسی استان خوزستان با اشاره به مطالعاتی که پس از احداث ایستگاه سپر یونی انجام شد، اظهار داشت: مشاهده کردیم این ایستگاه نه‌تنها تاثیری روی کاهش ریزگردها نداشته بلکه ممکن است این یون‌ها روی هسته‌های تراکم که موجب بارش باران می‌شود، تاثیر منفی داشته باشد.

وی ادامه داد: روش کار این دستگاه اینگونه است که یون‌های منفی تولید شده موجب می‌شود ذرات گرد و خاک به هم بچسبد که در نتیجه آن به علت سنگینی و غلبه نیروی جاذبه این ذرات به سمت زمین آمده و نشست می‌کند اما پس از آنکه ایستگاه‌های هواشناسی مختلف را بررسی کردیم، دیدیم در ایستگاه‌های هدف هیچ کاهش گرد و غباری نداشته‌ایم و در بسیاری از نقاط اصلا گرد و غباری از روی دستگاه‌ رد نشده است که آن را یونیزه کند. مدیرکل هواشناسی استان خوزستان افزود: به همین دلیل نمی‌توانیم ادعای پیمانکار دستگاه را مبنی بر تاثیر این ایستگاه در کاهش گرد و غبار منطقه بپذیریم.

سپر یونی غیرعلمی است!

همچنین حسین اردکانی مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور در این نشست با غیرعلمی خواندن استفاده از سپر یونی برای کاهش ریزگردها، اظهار کرد: مطالعات سازمان هواشناسی نشان داده این ایستگاه‌ها نه‌تنها تاثیری در کاهش ریزگردها در منطقه نداشته بلکه در مواقعی نیز باعث به وجود آمدن اختلال در بارورسازی ابرها در منطقه شده است. وی افزود: سازمان هواشناسی قادر است همه پدیده‌های جوی را به شیوه علمی پیش‌بینی کند اما برای احداث این ایستگاه کوچک‌ترین نظری از سازمان هواشناسی گرفته نشد اما سازمان هواشناسی برای سنجش صحت عملکرد این ایستگاه فعالیت‌هایی داشته است.

وی با بیان اینکه این دستگاه هزینه‌های بسیار هنگفتی برای سازمان محیط زیست داشته است، افزود: در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم این هزینه چقدر بوده، اگرچه می‌دانیم این دستگاه چه پولی برای این امر گرفته است. مشاور رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: در همه جای دنیا وقتی 100 تومان هزینه می‌کنند، 120 تومان سود می‌کنند اما ما اگر 100 تومان هزینه کردیم، یک قران هم به دست نمی‌آوریم که این یک هنر است. اردکانی با بیان اینکه برای کنترل ریزگردها باید ابتدا منبع آن را درست کرد، افزود: هر چقدر هم برای این قبیل دستگاه‌ها هزینه شود اما هنوز منبع خاکی آن وجود داشته باشد، باز هم گرد و غبار به کشور می‌آید. اردکانی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که چرا سازمان هواشناسی تاکنون برای حل مشکل گرد و غبار راهکاری ارائه نکرده، افزود: هیچ بودجه‌ای به سازمان نداده‌اند تا این مشکل را حل کند و در عوض آن بودجه هنگفتی به سازمان‌های دیگری داده شد.

عراق هیچ اقدامی برای کاهش ریزگردها انجام نداد!

در ادامه مدیر بحران و مخاطرات جوی و اقلیمی سازمان هواشناسی گفت: دولت عراق هیچ اقدامی برای کاهش ریزگردها انجام نداده زیرا معضل آنها چیز دیگری غیر از گرد و غبار است. علی عابدینی گفت: کشور عراق باید برای حل این معضل شرکت موثری داشته باشد و ایران قادر نیست به تنهایی همه کارها را انجام دهد. وی اضافه کرد: راه اصلی مقابله با ریزگردها جنگلکاری است و وظیفه سازمان هواشناسی تنها این است که پیش از تولید یا حرکت گرد و غبار شرایط جوی را پیش‌بینی یا برای نصب سنجنده‌های گرد و خاک و پایش آنها اقدام کند و مهار ریزگردها به هیچ وجه جزو وظایف آن نیست.

به گفته وی، حل مشکل ریزگردها باید به صورت فراسازمانی انجام شده و سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو، سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست و حتی وزارت امور خارجه با یکدیگر در این زمینه همکاری کنند. عابدینی با بیان اینکه برای از بین بردن گرد و غبار باید به صورت طبیعی اقدام کرد، افزود: با حرکت گرد و غبار حجم عظیمی از منطقه دچار آن می‌شود و حتی این ریزگردها می‌توانند یک مدار کره زمین را طی کنند که تاکنون هیچ روشی برای پاک کردن آنها از هوا یافت نشده است و وجود ندارد بنابراین باید جلوی بیابانزایی و خشک شدن دریاچه‌ها گرفته شود.

وی ادامه داد: در کشور عراق به دلایل مختلف ورودی آب‌های بالادست به تالاب‌ها و دریاچه‌ها کاهش یافته و بیابان‌ها افزایش یافته‌اند علاوه بر آن ناامنی و جنگ و خشکسالی نیز مزید بر علت شده و باعث شده با به‌وجود آمدن این پدیده دود آن به چشم دیگر کشورها برود که اگر کانون‌های مولد گرد و خاک احیا شود این مشکل نیز حل می‌شود. همچنین با تامین حقابه تالاب‌ها، درختکاری، استفاده از مالچ‌های بیولوژیک و مدیریت زمین‌های کشاورزی تا حد زیادی می‌توان از افزایش گرد و غبار جلوگیری و آن را کنترل کرد.

بارش‌ها هیچ ربطی به بارورسازی ابرها نداشته است

مدیر بحران و مخاطرات جوی و اقلیمی سازمان هواشناسی اظهار کرد: آنچه در سال‌های 86، 88 و 89 درباره تاثیر بارورسازی ابرها در بارش‌ها گفته شد صحیح نبوده و یونیزاسیون هیچ تاثیری بر این روند نداشته است زیرا سازمان هواشناسی پیش از آنکه بارورسازی ابرها آغاز شود بارش را پیش‌بینی کرده بود. به گفته وی، بارش‌های خوزستان در اردیبهشت‌ماه امسال نیز که به عمل بارورسازی منتسب شد هیچ ربطی به این مقوله نداشته است. وی اظهار کرد: از سال 1960 تا سال 2004 در سنندج تنها 15 روز همراه با غبار داشتیم که بر اثر مشکلاتی که با خشک شدن فرات و تالاب‌ها به وجود آمده از این سال تاکنون تعداد روزهای همراه با گرد و غبار به 130 روز رسیده است.

۱۵ استان بارش کمتر از میانگین ۲۰ ساله داشته‌اند

معاون دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان هواشناسی با بیان اینکه ‌از ابتدای مهر پارسال تا 8 تیر امسال میزان بارش در کل کشور برابر با 3/217 میلیمتر بوده است، گفت: 15 استان کشور بارشی کمتر از میانگین ۲۰ ساله داشته‌اند. محبوبه خوش‌کام اظهار داشت: وضعیت بارش از اول مهر 1391 تا 8 تیر 1392 نشان می‌دهد 6 استان کشور بارشی بیشتر از میانگین دریافت کرده‌اند که این استان‌ها شامل یزد، گلستان، کرمان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان می‌شود.

معاون دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان هواشناسی افزود: در این میان 10 استان نیز بارش در حد میانگین داشته‌اند که شامل استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، چهارمحال و بختیاری، مازندران، فارس، خراسان رضوی، اردبیل، ایلام، سمنان و لرستان می‌شود. وی بیان داشت: 15 استان نیز بارش کمتر از میانگین داشته‌اند که شامل استان‌های خراسان شمالی، هرمزگان، زنجان، کردستان، مرکزی، کرمانشاه، قزوین، بوشهر، تهران، البرز، قم، سیستان و بلوچستان، گیلان، خراسان جنوبی و همدان می‌شود. به گفته وی، استان همدان کمترین بارش را در میان سایر استان‌ها داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha