دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 77033
سلامت نیوز : یکی از شایع‌ترین شکایات بیماران مراجعه‌کننده به مطب پزشکان بی‌حالی، خستگی و کم انرژی بودن است.بدون شک وقتی فردی دچار چنین علائمی می شود، اولین و مهم ترین کاری که پزشک باید انجام دهد این است که آیا بیماری خاص و قابل علاجی وجود دارد یا مشکل مربوط به مشکلات روحی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ ابتلا به انواع سرطان ها می تواند همین علائم را ایجاد کند: یعنی بیمار دچار بی حالی و ضعف شده و انرژی انجام کارها را ندارد و دچار خستگی است. خستگی زودرس به معنی این است که بیمار در اثر انجام یک کار مختصر و کم، دچار احساس خستگی می شود. از مهم ترین نکاتی که شک به سرطان را زیادتر می کند، کاهش قابل توجه وزن است که تعریف آن از دست دادن بیش از پنج درصد وزن ظرف شش ماه است. کم خونی، کم کاری تیروئید و ابتلا به بیماری های عفونی مزمن مثل سل، ایدز و تب مالت نیز علائمی اینچنین دارد.

اما شاید مهم ترین بیماری که تمام این علائم را دارد، بیماری افسردگی است که باید بعد از رد بیماری های خطرناکی که برشمردیم به آن برسیم. بیماری افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های فعلی بیشتر جوامع از جمله جامعه ماست.

بیماران دچار افسردگی گوشه گیر می شوند، انرژی کافی برای کارهایشان را ندارند، ناامید هستند و خواب و خوراک شان به هم می خورد. در بیشتر موارد بیمار افسرده از عهده کارهایی که قبلا بخوبی انجام می داده است، برنمی آید. دانش آموزان و دانشجویان دچار افت تحصیلی می شوند، گاهی کارگران به دلیل افت کاری از کارشان اخراج می شوند. حتی این بیماری به دلیل اثر سوء روی فرآیند ارتباط جنسی می تواند باعث تیره شدن روابط زناشویی و جدایی شود.

وجود علائم زیر دلیل وجود بیماری افسردگی است.

نداشتن انرژی: به این معنی که شخص زود خسته می شود یا اصولا قبل از شروع به کار توان انجام آن را در خود نمی بیند.

نداشتن انگیزه: به این معنی که شخص حوصله و اشتیاق برای پرداختن به کارهایی را که قبلا به آنها علاقه داشته، ندارد.

احساس ناامیدی: بیماران افسرده برخلاف یک فرد سالم، امید و آرزویی برای آینده ندارند.

به هم خوردن خواب: بیمار افسرده یک خواب راحت ندارد و طی شب گاه چند بار از خواب برمی خیزد.

تغییر اشتها: اشتهای این بیماران نیز تغییر می کند و معمولا کم می شود.

احساس گناه: در بیشتر بیماران افسرده این فکر که اشتباه بزرگی را مرتکب شده اند که باعث مشکلات فعلی شده، برایشان آزاردهنده است.

فکر مرگ: افکار مربوط به مردن در ذهن این بیماران مرتب در گردش است. چگونه خواهم مرد؟ بعد از مرگم چه بر سر اطرافیان می آید؟ و از این دست افکار تمام روز و شب بیماران را تسخیر می کند.

خودکشی: یکی از مراحل خطرناک و شدید افسردگی اقدام بیماران به خودکشی است. در این حال و در زمانی که افکار و طرح های مربوط به این موضوع در ذهن بیمار شکل می گیرد باید به عنوان یک اورژانس بیمار را مداوا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha