سلامت نیوز : فرزاد امیدی کاشانی، عضو مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کاربران رایانه به صورت طولانی مدت در یک حالت خاص قرار دارند و به سر و گردن خود استراحت کمی می دهند، اظهار داشت: این افراد در طولانی مدت در معرض ابتلا به پیری زودرس مفصلی به ویژه آرتروز گردن قرار می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: این عارضه درمانی ندارد بنابراین بهترین راه این است که استراحت کوتاه در ساعات کار را به تناسب در برنامه خود داشته باشند و گاهی محل صفحه کلید، نمایشگر و صندلی خود را تغییر دهند.

امیدی کاشانی با بیان اینکه آرتروز گردن از شایعترین انواع آرتروز است،افزود: خیاط ها، بناها، قالی بافان، پزشکان جراحی که ساعت ها با گردن خمیده مشغول جراحی هستند، کسانی که با سطح بالاتر از بدن خود کار دارند و دایم مجبورند سرشان را بالا نگه دارند و در واقع فشار زیادی روی گردن خود می آورند در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دردهای موضعی گردن که با حرکت دادن تشدید می شود، دردهای با ریشه عصبی و درد در ناحیه بازو و شانه، خواب رفتگی یا مور مور شدن انگشتان و فشار بر روی نخاع، انتشار درد در قسمت بالای شانه، وسط پشت، کمر، بالای کمر و قسمت پس سر در مراحل پیشرفته را از علائم بروز آرتروز گردن برشمرد و گفت: بهتر است بیماران برای تشخیص و انجام کارهای درمانی به پزشک متخصص مراجعه کنند .

امیدی کاشانی افزود: معاینه و شرح حال بیمار کمک زیادی به تشخیص بیماری می کند آرتروز گردن بیمار میانسالی را که مدتهاست درد دارد و گاهی دردش کم و گاهی زیاد است می توان از طریق بالینی تشخیص داد. به جز این اغلب از روش های تصویربرداری استفاده می شود که رادیوگرافی ساده بهترین آن است و آرتروز گردن به این شیوه به راحتی قابل تشخیص است.

وی گفت: اگر بیمار در معاینه علایم خطر ندارد یا آرتروز گردن ساده دارد می توان با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل بروفن، ایندومتاسین، دیکلوفناک به همراه فیزیوتراپی و تغییر روش زندگی، بیماری را کنترل کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تقویت عضلات گردن با آموزش حرکات ورزشی به بیمار، کم کردن ساعت کاری که طی آن فشار زیادی به گردن وارد می شود و یا افزایش زمان استراحت بین ساعات کار برای کاهش فشار روی مهره های گردن درباره این بیماران ضروری است و نمی توان توقع داشت فقط با مصرف دارو، علایم خود به خود رفع شود.

امیدی کاشانی گفت: ۹۵ درصد بیماران با تجویز دارو ، تغییر شیوه زندگی و انجام ورزش و فعالیت بدنی بهبود پیدا می کنند و فقط ۵ درصد مبتلایان ، مجبور به انجام عمل جراحی می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha