عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت: نخوردن صبحانه ضریب هوشی و قدرت یادگیری كودكان و دانش آموزان را كاهش داده و به خستگی زودهنگام آنان منجر می‌شود.

دكتر"مهدی سالك" فوق تخصص غدد روزیكشنبه درگفتگوبا ایرنا افزود: خوردن صبحانه نقش مهم واساسی درافزایش قدرت یادگیری،خلاقیت وابتكار كودكان دارد ، بنابراین والدین باید نسبت به صرف صبحانه فرزندان ، بیش از دیگر وعده غذائی دقت كنند.

وی اظهار داشت: كودكان هفت تا هشت ساعت بعد از خوردن شام، در ناشتایی بسر می‌برندو با صرف صبحانه مغز از قند كافی به عنوان غذا و منبع انرژی استفاده می‌كند.

سالك افزود: برای اینكه كودك و دانش‌آموزاشتهای كافی برای خوردن صبحانه داشته باشند ، باید شام را در ساعات ابتدایی شب صرف كنند و شبها در ساعت معینی بخوابند تا صبح زود بیدار شوند و وقت كافی برای خوردن صبحانه داشته باشند.

وی بااشاره به این كه برخی از آنان علاقه مند به‌خوردن صبحانه نیستند گفت:
در این موضوع والدین می‌توانند بادادن تنقلات سنتی مانند گردو ، بادام و نیز یك عدد كیك ، صبحانه مقطعی فرزند خود را تامین و برای بردن لقمه نان و پنیر به عنوان صبحانه كامل به مدرسه ترغیب شوند.

وی افزود : اگر مدت زمان نخوردن صبحانه طولانی تر باشد، نگهداری قندخون در سطحی كه مغز قادر به فعالیت طبیعی خودباشد، دشوارتر و یادگیری ، تمركز حواس و تعادل حركتی آنها مختل می‌شود.

وی با بیان اینكه نخوردن صبحانه درصورتی كه تداوم یابد تبدیل به عادت می‌شود، گفت: این امر موجب دریافت كم مواد مغذی روزانه مورد نیاز فرد را می‌شود كه در وعده‌های دیگر جایگزین نخواهد شد.

وی آگاهی دادن كودكان و دانش آموزان از سوی والدین و مسئولان مدارس ،از تاثیرات بد نخوردن صبحانه امری ضروری دانست و گفت: غذاهایی مثل فرنی، شیربرنج، حلیم و عدسی كه اغلب مورد علاقه كودكان هستند، از ارزش غذایی بالایی برخوردارند، كه می‌تواند كودكان را به خوردن صبحانه علاقه مند كند.

این متخصص غدد نان، پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان ، كره ، مربا و نان ، كره و خرما همراه با یك لیوان شیر را صبحانه‌هایی سالم و مغذی برای رشد و تنظیم فعالیت غدد كودكان سنین مدرسه دانست.

دكتر"علی رنجبران" كارشناس علوم تغذیه دانشگاه اصفهان نیز گفت: مهمترین وعده غذائی برای كودكان و نوجوانان به دلیل داشتن پروتئین و فیبر صبحانه است.

وی افزود :میل كردن "صبحانه سالم" كاملا ضروری است به‌طوریكه حذف آن برای سلامت جسمی و روحی بسیار مضر است و در درازمدت باعث بروز بیماری‌های تغذیه، خونی و استخوانی می‌شود.

این كارشناس علوم تغذیه گفت: بررسی‌ها نشان داده‌است كه خوردن صبحانه حتی یك "لقمه ساده" نان و پنیر ، خرما، گردو و تخم مرغ، توانایی ذهنی و روانی را در افراد بخصوص كودكان كه درحال رشد هستند و نیاز به مواد مغذی دارند، افزایش می‌دهد.

وی،بابیان‌این كه اغلب كودكان در نخوردن صبحانه‌ازوالدین خود الگوبرداری می كنند،افزود: به‌دلیل این كه زندگی ماشینی فرصت خوردن صبحانه را از مردم گرفته است بهتر است آنها از شب قبل ، صبحانه خود و كودك را به شكل لقمه‌یی آماده كنند و در زمان مناسب ساعات اولیه روز میل نمایند.

وی باتاكید براین كه می‌توان هر وعده غذایی را به جزء صبحانه‌ازسبد تغذیه روزانه حذف كرد، گفت: خانواده‌ها باید عادت غلط نخوردن صبحانه را ترك كنند زیرا در درازمدت به بیماریهای سوء تغذیه، پوكی استخوان و كند ذهنی دچار می شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha