سلامت نیوز : ابوالفضل مهدی‌زاده «فیبروم رحم» را یکی از شایع‌ترین بیماری‌های زنان عنوان کرد و گفت: تشکیل فیبروم در همه گروه‌های سنی زنان به وجود می‌آید، اما سن شایع بروز آن 45 تا 50 سالگی است که گفته می‌شود این عارضه در بیش از 70 درصد خانم‌ها در این سن دیده می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی نازایی، ایجاد درد و نیز خونریزی‌های شدید را از جمله عوارض فیبروم برشمرد و خاطرنشان کرد: این بیماری در سنین مختلف از دوره جوانی تا پیری زنان را مبتلا می‌کند و تعداد فیبروم‌ها متفاوت است و ممکن است از یک تا 40 فیبروم و بیشتر ظاهر شود که بر اساس وضعیت آن درمان می‌شود.

رئیس بخش زنان بیمارستان رسول اکرم(ص) گفت: نوعی از فیبروم وجود دارد که داخل عضله رحم (اینترامورال) تشکیل می‌شود که در برخی موارد بسیار بزرگ شده و با درد همراه است. این فیبروم همچنین سبب بزرگی شکم شده و با خونریزی زیاد همراه است.

وی در مورد نوع دیگری از فیبروم گفت: این گونه فیبروم به صورت توده‌ای برجسته خارج رحم به وجود می‌آید که به آن ساب سروز گفته می شود. این نوع فیبروم معمولاً بدون علامت بوده و بیمار تنها در موارد سونوگرافی از آن مطلع می‌شود که خیلی آزار دهنده نیست مگر آن که بیش از حد رشد کند و اذیت کند.

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: نوع سوم فیبروم نیز داخل حفره رحم ایجاد می شود که زیر مخاطی نامیده می شود. فیبروم های زیر مخاطی معمولاً دارای علایم بارزی مانند خونریزی زیاد و همراه با نازایی است.

وی در خصوص روش‌های درمان فیبروم گفت: این بیماری معمولاً با جراحی درمان می‌شود و در موارد خاصی که خانم‌ها به دلایل گوناگون مانند ابتلا به بیماری‌های پیشرفته قلبی-عروقی، دیابت، بیماری های خونی و سایر بیماری ها امکان جراحی وجود نداشته باشند، از درمان های دارویی استفاده می شود. اما دارویی که به عنوان درمان مطلق فیبروم باشد وجود ندارد و درمانهای دارویی فقط به طور موقت فیبروم را کوچک می‌کند.

مهدی زاده ادامه داد: در دارو درمانی، تزریق برخی داروها به طور موقت فعالیت تخمدان‌ها را متوقف کرده و با ایجاد یائسگی وضع مناسبی برای کوچک شدن فیبروم به وجود می‌‌آید.  

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مهمترین علت تشکیل فیبروم را ناشی از مسائل ژنتیکی دانست و افزود: اما عوامل محیطی نیز موثر است و به ویژه فعالیت هورمون‌های تخمدان در ایجاد این عارضه تأثیر دارد؛ زیرا همه ماهه با تولید هورمون استروژن توسط تخمدان‌ها، فیبروم‌ها که گیرنده هورمون هستند رشد کرده و بزرگ می‌شوند و به همین دلیل است که این تومورها بعد از یائسگی کوچک شده یا قبل از بلوغ تشکیل نمی‌شوند. 

دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران، با حضور بیش از 2500 نفر از متخصصان، پژوهشگران، استادان، ماماها و پرستاران کشورمان و 30 میهمان خارجی به همت انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران و همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و انجمن علمی مامایی امسال چهارم تا هفتم مهر 92 در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha