دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 77046
سلامت نیوز : اجرای طرح پزشک خانواده با ابهام رو به‌روست. اختلاف‌های میان این دو وزارتخانه در ناهماهنگی برای اجرای طرح پزشک خانواده چنان بالا گرفته که درحالی‌که وزیر بهداشت از تریبون‌های رسمی آغاز اجرای این طرح را در تهران خبر داده است، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت که از زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است گفته که اجرای این طرح در تهران ممکن نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ این خبرها به فاصله‌ 24ساعت یکی پس از دیگری از سوی رسانه‌های رسمی منتشر شده‌است. مردم شاهد بروز این اختلاف‌‌ها و قربانی تأثیر سوء این تنگ‌نظری‌ها بر زندگی و سلامتشان هستند. پیش تر نیز این دو وزارتخانه بر سر صورتحساب‌های‌ درمانی اختلافاتی داشته‌اند که قربانی آن نیز بیماران بودند، اختلافاتی که کم و بیش ادامه دارد.

وزیر بهداشت و سخن نخست

محمدحسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ‌روز پنجشنبه 6تیرماه در یک نشست خبری اعلام کرد که اجرای طرح پزشک خانواده در تهران از شنبه آغاز می‌شود. او توضیح داده‌ که قرار بود اجرای این برنامه در تهران از ابتدای امسال شروع شود اما به‌علت تأمین‌نشدن اعتبار آن به عقب افتاد‌ تا اینکه چند روز پیش پس از تصویب بودجه، دولت 2هزار میلیارد تومان برای اجرای این برنامه اختصاص داد و اکنون دو نهم این اعتبار یعنی حدود 400میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت‌ و زمینه برای اجرای این برنامه فراهم شده است.

وزارت تعاون، ‌کجای ماجراست؟

در جلسه‌ خبری که طریقت منفرد پنجشنبه در دفتر کارش برگزار کرد، مجتبی اعلایی، معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به‌عنوان نماینده این وزارتخانه حضور داشت. از آنجا که اجرای طرح پزشک خانواده با همکاری میان وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از یک سو و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی دیگر امکان‌پذیر خواهد بود، حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه می‌توانست به منزله تفاهم میان 2وزارتخانه تلقی شود. اما مجتبی اعلایی به خبرنگاران گفت که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یک شرط حاضر است بیمه‌ها را برای اجرای طرح پزشک خانواده در تهران مجاب کند.

به گفته‌ اعلایی، به شرط آنکه وزارت بهداشت بدهی‌های قبلی سازمان‌های بیمه‌گر را مطالبه نکند و همچنین سامانه الکترونیک برنامه پزشک خانواده آماده شود، بیمه‌ها برای پزشک خانواده تهران همکاری خواهند کرد. او توضیح داده که بیمه‌ها اکنون به پزشکان و مؤسسات طرف قراردادشان بدهی دارند، به‌طوری که سازمان بیمه سلامت از آبان‌ماه سال گذشته و سازمان بیمه تأمین اجتماعی از آذر‌ماه سال گذشته بدهی دارند که مجموع بدهی‌های آنها به حدود 1400تا 1500میلیارد تومان می‌رسد. در این شرایط در مجموع اگر وزارت بهداشت بدهی گذشته را مطالبه نکند و سامانه الکترونیک نیز آماده باشد، بیمه‌ها پای کار خواهند بود.

مخالفت جدی سازمان بیمه سلامت

یک روز پس از آنکه وزیر بهداشت و معاون وزیر تعاون، به سؤال‌های خبرنگاران پاسخ دادند، سازمان بیمه خدمات درمانی در موضع‌گیری رسمی اعلام کرد که به‌دلیل کمبود بودجه طرح پزشک خانواده در تهران اجرا نمی‌شود.محمدباقر هداوند، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اعلام این خبر گفت: مخالف اجرای طرح پزشک خانواده در تهران هستیم و به‌دلیل کمبود اعتبارات این طرح را اجرا نخواهیم کرد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر توضیح داد: به ‌دلیل مشکلات اعتباری این طرح در تهران اجرا نمی‌شود و کمبود اعتبارات را نیز به وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم. همچنین دلیل دیگری که مانع اجرای طرح پزشکان خانواده می‌شود این است که قرار بود وزارت بهداشت نتایج اجرای نسخه جدید وزیر بهداشت را در 8استان به ما اعلام کند اما تا‌کنون نتایج استان‌ها مشخص نشده است.

پزشک خانواده‌ یا دردسر مردم

فقط 2ماه باقی‌مانده تا عمر دولت کنونی به سرآید و کارها به‌دست دولت بعدی سپرده شود، نزدیک به 8سال از عمر دولت نهم و دهم گذشته است و اکنون در این مدت باقیمانده، دولت تصمیم دارد پروژه‌ای را کلید بزند که یک سر آن جمعیت چند‌میلیونی پایتخت است و سر دیگر آن اختلافاتی است که وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون با یکدیگر دارند، در این میان دولتمردان به زور‌آزمایی مشغول می‌شوند و جمعیت چند میلیونی مردم و دردهایشان فراموش می‌شود، به هر حال نخستین گام برای اجرای هربرنامه‌ای هماهنگی میان سازمان‌ها و نهادهای دولتی است که در اجرای طرح پزشک خانواده هنوز مهیا نشده است.

پزشک خانواده چیست؟

براساس آنچه در قانون برنامه پنجم توسعه آمده است طرح پزشک خانواده تا پایان سال 94می‌بایست در تمام کشور اجرا شود. با اجرای طرح پزشک خانواده هر تیم پزشکی مسئولیت سلامت گروهی از مردم را بر عهده دارد و نام پزشک معالج هر فرد در دفترچه بیمه‌اش ثبت خواهد شد، تشکیل تیم‌های پزشکی برای فعالیت در این طرح زیرنظر دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت خواهند بود. اهداف اصلی این طرح ساماندهی خدمات درمانی در کشور، جلوگیری از هدر‌رفتن بودجه بخش درمان و نیز کاهش سهم هزینه درمان از جیب بیماران است. این طرح با تکیه بر نظام ارجاع‌ عملی خواهد شد و باید سطح‌بندی خدمات پزشکی در آن رعایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha