سلامت نیوز : کارشناسان سلامت در یک مطالعه جدید هشدار دادند که برخی از تبلیغات ضددخانی نه تنها نقش بازدارنده ندارند بلکه در برخی موارد حتی باعث ترغیب افراد به استعمال دخانیات می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ نتایج این مطالعه که در شماره اخیر نشریه «مدیا سایکولوژی» منتشر شده تایید می‌کند که پیام‌های ضد دخانیات در مکان‌های عمومی کارایی کافی را ندارند.

«سانگ کیونگ لی» و «ژوزف کاپلا»، پزشکان مرکز انجمن تحقیقات کنترل سرطان دانشگاه پنسیلوانیا ضمن انجام مطالعه فوق می‌گویند: قطعا نمایش دادن ادوات استعمال دخانیات و عادت‌های وابسته به آن تنها در صورتی برای مقابله با مصرف دخانیات موثر خواهند بود که پیام‌ها و هشدارهایی متناسب با مخاطبان داشته باشند. با این حال این تصاویر در برخی موارد فاقد اطلاعات صوتی و تصویری کاملی هستند که برای منع افراد از استعمال دخانیات ضروری است.

این محققان معتقدند هنگامی یک پیام ضد دخانیات موفق و قدرتمند است که بتواند توجه مردم را به شیوه‌ای صحیح و هشداردهنده به خود جلب کند. بنابراین وقتی این هشدار ضعیف باشد می‌تواند اثر عکس برجای بگذارد.

بعنوان مثال در سال 2012 میلادی مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا یک تبلیغات ضد دخانیات نمایش داد که در آن یک فرد سابقا سیگاری نای خود را به علت استعمال مداوم سیگار از دست داده است. این تبلیغ بعنوان اثرگذارترین آگهی تلویزیونی در آن سال شناخته شد.

این قبیل تبلیغات منجر به افزایش تاثیر مقابله با استعمال دخانیات شده و عادت‌های افراد را تغییر می‌دهند.

محققان معتقدند که تبلیغات ضعیف سبب سوء برداشت افراد نسبت به آن تبلیغ شده و باعث می‌شود که آنها به جای دوری از سیگار به سمت آن گرایش پیدا کنند.

«کاپلا» و «لی» در پایان نتیجه گرفته‌اند که استفاده از کانال‌های صوتی و تصویری شیوه‌ای موثر در انتقال مبحث اصلی هشدار بویژه در مواردی است که این هشدارها جدی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha