دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 77049

سلامت نیوز : یک فوق تخصص آسم و بیماری‌های تنفسی خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن آمارهای به دست آمده از سازمان بهداشت جهانی و همچنین تغییرات به وجود آمده در سبک زندگی افراد و خانواده‌ها، شرایط محیطی و آلودگی‌های هوا، شیوع زیاد بیماری‌های آسم در سال‌های آینده در بین نوجوانان دور از ذهن نیست.

دکتر رسول نصیری در گفت وگو با ایسنا ، بیماری‌های آلرژی و در راس آن آسم را یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن و شناخته شده در سالهای اخیر به خصوص در بین کشورهای در حال توسعه دانست و اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار به دست آمده از سازمان بهداشت جهانی 200 تا 250 میلیون نفر در سرتاسر جهان به بیماری‌های آسم مبتلا هستند. پیش بینی این سازمان بر افزایش شیوع این بیمار تا سال 2025 به حدود 300 تا 400 میلیون نفر است.

وی با بیان اینکه 13 تا 15 درصد از کودکان در جامعه ایران مبتلا به بیماری آسم هستند، گفت: با در نظر گرفتن آمارهای به دست آمده و همچنین تغییرات متعددی که در سبک زندگی، شرایط محیطی و آلودگی‌های هوا به وقوع پیوسته است، شیوع زیاد بیماری آسم در سال‌های آینده در بین نوجوانان و کودکان دور از ذهن نیست.

دکتر نصیری به یک اصل عمومی در علم پزشکی تحت عنوان پیشگیری مقدم بر درمان اشاره کرد و گفت: با انجام برنامه‌های اصولی و علمی در زمینه اجرای طرح غربالگری درباره بیماری‌های آلرژیک و در راس آن آسم در نخستین گام، می توانیم به درک درستی از میزان فراوانی بیماری در جامعه و عمق مشکل آن دست یابیم.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت و کشور با اجرای برنامه های آموزشی و درمانی در جهت مبارزه با رفع این مشکل و ارتقای سطح آگاهی افراد و خانواده ها در جلب مشارکت آنان در روند پیشگیری و درمان این دسته از بیماری ها باید اقدام نماید، افزود: خانواده‌ها باید در روند اجرای طرح غربالگری همچون سایر برنامه‌های ملی وزارت بهداشت که در سال های گذشته جهت شناسایی، پیشگیری و درمان بیماری‌هایی همچون فلج اطفال، دیابت و فشار خون تلاش کردند، همکاری و مشارکت لازم را با وزارت بهداشت داشته باشند تا با اجرای این برنامه به ارتقای وضعیت بهداشت و سلامت خود، خانواده و جامعه کمک کنند.

این فوق تخصص آسم و بیماری های تنفسی در پایان با اشاره به اینکه بیماری های آسم و آلرژی زمینه های ژنتیکی دارند، گفت: امکان ریشه کنی این بیماری‌ها تا به امروز بدیهی به نظر می رسید، اما با رعایت اصول بهداشتی و آشنایی با عوامل خطرساز برای این دسته از بیماری‌ها همچون اجتناب از دود ناشی از سیگار و رعایت اصول و روش های زندگی سالم تا حدودی می توان از ابتلا به بیماری‌های تنفسی و آسم کاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha