دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 77052

سلامت نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت از اقدامات انجام شده برای اصلاح سلامت نان در کشور خبر داد و گفت: در این راستا با همکاری وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه "سند ملی نان" به زودی تصویب می‌شود.

دکتر فاطمه رخشانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت اصلاح کیفیت و سلامت نان‌های مصرفی در کشور، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و همچنین سازمان استاندارد، سند ملی نان را به تصویب خواهد رساند.

وی در این باره ادامه داد: از آنجا که "نان" قوت غالب کشور را تشکیل می‌دهد نانی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد باید بتواند از لحاظ غنی بودن، فاکتورها و استانداردهای سلامت به سلامت مردم کمک کند. بنابراین با اصلاح سلامت نان مصرفی کشور، بخش عمده‌ای از موارد مربوط به شیوه تغذیه سالم نیز اصلاح می‌شود.

خمیر نان غنی‌ شده و فراهم شدن شرایط برای طبخ آن در منازل

معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود: همچنین در این راستا حرکت می‌شود تا بتوانیم خمیر نانی تولید کنیم که مانند دیگر خمیرها از جمله خمیر پیتزا و ... در دسترس مردم باشد و مردم خود بتوانند نان را در منزل طبخ کنند. آرد این نان نیزغنی‌ شده خواهد بود و اکنون هزینه‌های مربوط به این مبحث در حال محاسبه است.

وی درباره چگونگی غنی‌سازی آرد نان مصرفی در کشور، گفت: علاوه بر غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک در زمینه اضافه کردن املاحی نظیر "روی" و غیره به آرد نیز اقداماتی در دست انجام است که درباره هزینه‌های این موضوع در حال رایزنی با دیگر ارگان‌های مربوطه هستیم.

رخشانی ارزش غذایی غلات را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: در این زمینه نیز بحث غلاتی مطرح است که بخشی از آن از کشورهای دیگر خریداری می‌شود و بخشی نیز در کشور خودمان کشت می‌شود که البته ارزش غذایی غله‌ای که وارد کشور می‌شود بسیار مهم است.

وی سبوس‌گیری از آرد و همچنین نمک مصرفی در نان‌های مصرفی را مهم‌ترین مشکل بهداشتی و تغذیه‌ای نان‌های فعلی کشور خواند و گفت: در کشور ما سبوس گندم گرفته می‌شود و به ازای آن قیمت آرد بالاتر می‌رود. در مجموع هر چه آرد سفیدتر باشد و سبوس آن بیشتر گرفته شود، قیمت آن نیز بیشتر است. این در حالی است که وجود سبوس در گندم برای انسان ضرورت دارد. در کشور ما درباره سبوس‌گیری از گندم طوری عمل می‌شود که این رسم در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست.

رخشانی ادامه داد: در همه جای دنیا از آنجا که نان تیره ارزش غذایی بیشتری دارد، طرفدار بیشتری نیز دارد. این در حالی است که در کشور ما حتی نان سنگک را نیز سفید کرده‌اند. متاسفانه فرهنگ مردم نیز به این سمت کشیده شده که اگر مقداری رنگ نان تیره باشد، آن را مصرف نکنند. در مجموع این سبوس گندم است که تمام املاح و ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن را داراست. از طرف دیگر سبوس‌گیری آرد نان در حالی انجام می‌شود که بسیاری از افراد سبوس را جداگانه خریداری کرده و با اهداف مختلف مصرف می‌کنند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در پایان گفت: تقریبا 90 درصد نان‌های تولیدی در کشور جوش‌شیرین ندارند و برای مابقی نیز تلاش می‌شود تا جوش‌شیرین از نان‌های کشور حذف شود. باید در زمینه استقبال مردم از نان‌های تیره رنگ که دارای سبوس هستند، فرهنگ‌سازی شود و نانواها نیز باید به سمتی هدایت شوند تا این موضوع نهادینه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha