سلامت نیوز : رییس سازمان نظام پرستاری به اعلام حداقل و حداکثر دریافتی پرستاران پس از اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پرداخت و گفت: میزان این افزایش حقوق مبتنی بر عملکرد پرستار خواهد بود.

محمد میرزابیگی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به پنج مصوبه دولت برای پرستاران از جمله تعیین تکلیف نهایی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، عضویت پرستاری در شورای عالی بیمه سلامت، صدور پروانه کار پرستاری و تشکیل معاونت امور پرستاری در وزارت بهداشت عنوان کرد: برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری، مسیر تایید وزارت بهداشت را طی کرده‌ و در کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی بیمه حضور پیدا کرده‌ایم.

وی افزود: البته چند پزشک عضو این کمیسیون‌ها به شدت مخالف اجرای تعرفه‌ها بودند. با این حال دکتراحمدی‌نژاد اصرار داشت هر تصمیمی درباره پرستاری اتخاذ شده، در دولت خودش عملی شود. معاون اول رییس جمهور هم که در جشن روز پرستار حضور یافته بود، گزارش مفصلی درباره وضعیت پرستاران به رییس‌جمهور ارائه کرد و از آن زمان پیگیری مطالبات سرعت گرفت، به گونه‌ای که تاکنون چهار جلسه با حضور همه اعضای شورای عالی بیمه سلامت در دفتر دکتر رحیمی برگزار شده است که آخرین آن مربوط به هفته گذشته بود. هرچند هنوز جلسه رسمی با ابلاغ دبیر شورای عالی بیمه برای سامان‌یابی تعرفه‌های پرستاری برگزار نشده است اما همین جلسات را جلسات شورای عالی بیمه تلقی می‌کنیم.

رییس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه تاکنون سازوکار مربوط به اجرای تعرفه‌ها به خوبی پیش رفته است، عنوان کرد: آخرین مصوبات کمیسیون تخصصی شورای عالی مربوط به تقسیم کردن خدمات پرستاری به دو بخش سرپایی و بستری و تصویب بسته‌های خدمتی در این دو بخش بود. بر این اساس میانگینی برای خدمات پرستاری معمولی در نظر گرفته می‌شود. اکنون هر پرستار در قبال حقوق و مزایایی که دریافت می‌کند موظف به اجرای چند بسته خدمتی است. پس از اجرای تعرفه‌ها، اگر هر پرستار بیش از این موظفی، خدمت ارائه کرد باید بر مبنای عملکردش برای او محاسبه شود.

وی درباره سقف و کف دریافتی پرستاران پس از تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اظهار کرد: این میزان دریافتی متفاوت است. در سال 83، یک پرستار شاغل در بخش دولتی که 12 سال سابقه خدمت دارد، 130 هزار تومان حقوق می‌گرفت که در آن زمان از کم‌ترین حقوق کشور هم پایین‌تر بود.

میرزابیگی اضافه کرد: اکنون دریافتی یک پرستار شاغل در بخش دولتی با 12 سال سابقه خدمت، به طور میانگین یک میلیون تومان است که البته ممکن است بسته به میزان ارائه خدمت کمی بیشتر یا کمتر شود. البته در بخش خصوصی وضعیت پرداختی‌ها مطلوب نیست و به حدود 400 تا 500 هزار تومان در ماه می‌رسد.

وی اضافه کرد: اگر تعرفه‌گذاری به شکل صحیح اجرا شود، دریافتی پرستاران دو برابر خواهد شد. البته این افزایش نه از حقوق دولتی بلکه از درآمدهای بیمارستان تامین می‌شود و مبلغ ثابتی هم نیست ممکن است یک ماه کمتر و یا یک ماه بیشتر باشد. به هر حال مبتنی بر عملکرد پرستار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha