سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عدم پاسخگویی وزیر بهداشت در مورد مشکلات سلامت کشور گفت: متاسفانه براساس قانون، اجرای پزشک خانواده در تهران غیرقانونی است .

علی کائیدی در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح روند اجرای پزشک خانواده به خصوص در تهران اظهار داشت: متاسفانه مسئولان کنونی وزارت بهداشت در اجرای برنامه‌های مهم حوزه سلامت سیاست‌زده عمل می‌کنند و وقتی هنوز زیرساخت‌ها و اطلاع‌رسانی و در نهایت فرهنگ‌سازی مناسبی برای پزشک خانواده صورت نپذیرفته است چطور می‌خواهند این طرح ملی حوزه سلامت را اجرا کنند.

وی افزود: پزشک خانواده قانونی است که باید بر اساس برنامه‌ توسعه پنجم به اجرا درآید و در دنیا نیز این طرح به اجرا درآمده است ولی در همه جا این طرح مهم حوزه سلامت به صورت کارشناسی اجرا شده است.

اجرای کنونی طرح پزشک خانواده در تهران خلاف قانون است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در حال حاضر اجرای طرح پزشک خانواده در تهران خلاف قانون است زیرا براساس قانون باید پزشک خانواده در گام نخست در مناطق محروم و شهرهای کوچک و حاشیه‌ شهرها به اجرا درآید و در نهایت در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرهایی مانند تهران اجرا شود.

کائیدی با بیان اینکه وقتی هنوز بسیاری از مردم و حتی نمایندگان مجلس اطلاع و آگاهی مناسبی از طرح پزشک خانواده ندارند چطور می‌شود این طرح ملی را بدون بستر فرهنگ‌سازی به اجرا درآورد، بیان داشت: مهمترین پیش‌زمینه اجرای طرح پزشک خانواده ایجاد اعتماد در مردم است به طور مثال در طول 100 سال اخیر مردم ما به این باور غلط رسیده‌اند که هر پزشکی که در نسخه‌ پزشکی‌اش بیشتر دارو بنویسد پزشک خوبی است و حتی قدیمی‌ها نیز فکر می‌کردند وقتی آمپول می‌زنند و اگر آن آمپول درد داشت باشد خوب است.

وی با اشاره به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب به مردم در زمینه اجرای طرح پزشک خانواده گفت: مثلاً پس از پخش سریال مختار مردم اطلاعات بسیار مناسبی از این فرد اسلامی و تاریخی کسب کردند در حالی که قبل از آن هیچکس چنین تصوری از مختار نداشت و همین مقوله نیز باید در حوزه طرح پزشک خانواده به اجر درآید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این پرسش که به هر حال این مسئله مطرح می‌شود که چرا شما با عنوان عضو کمیسیون بهداشت و درمان به همراه دیگر همکارانتان از وزیر بهداشت در مقابل چنین تصمیم‌هایی ایستادگی نمی‌کنید، اظهار داشت: به هر حال ما در روزهای پایانی دولت یازدهم هستیم و دیگر این امکان وجود ندارد که بخواهیم به صورت قاطع با وزیربهداشت برخورد کنیم یا وی را استیضاح کنیم و تنها کاری که از ما برمی‌آید این است که این مسائل و مشکلات حوزه سلامت را رسانه‌ای کنیم تا شاید جلوی این مشکلات گرفته شود.

افزایش 140 درصدی انسولین بیماران دیابتی

وی با انتقاد از فرآیند قانون‌ گریزی در حوزه سلامت بخصوص در دولت یازدهم گفت: امروز شرایطی شده است که یک آمپول انسولین نوامیکس که 15 هزار تومان بود با افزایش 140 درصدی به 35 هزار تومان رسیده است که بیماران دیابتی باید آن را تزریق کنند و وزیر بهداشت باید بیاید و به این مسائل پاسخ دهد نه اینکه به مسائل حاشیه‌ای بپردازد.

اعضای کمیسیون بهداشت مجلس به وظایف خود عمل نکرده اند

کائیدی در پاسخ به این پرسش که نقدهایی نیز به شما و همکارانتان در کمیسیون بهداشت وارد است که توانایی ندارید وزیر بهداشت را مورد سئوال قرار دهید، افزود: بله، بنده نیز این نقد را می‌پذیرم که کمیسیون بهداشت در این مورد مصامحه کرده است و بنده خودم در کمیسیون بهداشت این ایراد را وارد دانستم که چرا آقایان می‌آیند در کمیسیون یک قول‌هایی می‌دهند و می‌روند و در نهایت کمیسیون بهداشت و مجلس به وظیفه اصلی خود عمل نکرد.

وزیر بهداشت به کارهای حاشیه ای مشغول شده است

وی ادامه داد: وزیر بهداشت امروز کارهای حاشیه‌ای بسیاری انجام می‌دهد و حتی در مصاحبه‌های خود نیز عنوان می‌کند که برخی که به پزشک خانواده ایراد می‌گیرند غرض و مرض دارند در حالی که برای اجرای طرح پزشک خانواده با وزارت رفاه هماهنگی‌های لازم صورت نپذیرفته است و این در شرایطی است که خانم دکتر دستجردی در زمان وزارت خود حتی با وجود آنکه با دکتر شیخ‌الاسلام وزیر سابق رفاه هماهنگی لازم را داشت نتوانستند پزشک خانواده را اجرا کنند و حتی کار به جایی رسید که رئیس سابق ستاد اجرایی طرح پزشک خانواده از اجرا شدن این طرح استغفار کرد.

کائیدی با انتقاد از اجرای طرح پزشک خانواده به صورت شتابزده در تهران گفت: وقتی مردم تهران انواع بیمه‌های طلایی و تکمیلی دارند ولی مردم دیگر شهرها و بخصوص مناطق کم‌برخودار حتی بیمه نیز ندارند چرا باید این طرح در تهران اجرا شود در حالی که بودجه لازم آن نیز فراهم نشده است و در صورتی که برای بار دیگر این طرح با شکست مواجه شود هم باعث سر درگمی مردم می‌شود و هم مردم دیگر به این طرح اعتماد نخواهند داشت و اجرای این طرح فقط یک تعهد بی‌پایه برای دولت آینده ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: باید با حضور نمایندگان مجلس و صاحبنظران حوزه سلامت از وزارتخانه‌های متعدد گروهی برای بازدید از تجربیات کشورهای دیگر در زمینه پزشک خانواده به این کشورها سفر کنند، به هر حال برخی از این کشورها از جمله سریلانکا تجارب بسیار خوبی در زمینه اجرای طرح پزشک خانواده داشته‌اند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان داشت: امروز ما شاهد آن هستیم که در کشورهای ترکیه و مصر آتش اعتراضات برافروخته شده است ولی مردم ما با حضور 40 میلیونی پای صندوق‌های رای می‌آیند و اعلام می‌کنند که مسئولان ما برای امنیت کشور به شما اطمینان می‌کنیم و حال این مسئولان هستند که باید پاسخ اطمینان مردم را با عملکرد مناسب خود ارائه دهند.

هدر رفتن بیت المال با اجرای کنونی طرح پزشک خانواده در تهران

کائیدی با اشاره به اینکه اجرای مناسب و درست طرح پزشک خانواده باعث کاهش زیرمیزی می‌شود، بیان داشت: پزشک خانواده وقتی در تهران اجرا می‌شود دیگر پزشکی راغب نمی‌شود که به روستاها برود و اجرای عجولانه و شتاب‌زده پزشک خانواده در تهران هدر دادن بیت‌المال است و ناامیدکردن مردم نسبت به پزشک خانواده خواهد بود.

مخالفت اعضای کمیسیون بهداشت با اجرای کنونی پزشک خانواده در تهران

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اصل اجرای پزشک خانواده موافق هستند ولی به هیچ عنوان با اجرای کنونی شتاب‌زده و عجولانه پزشک خانواده بخصوص در تهران موافق نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha