سلامت نیوز : متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان گفت: استفاده از مواد غذایی شیرین مثل کیک، کلوچه، آلوچه، بستنی، شیر و نوشابه می‌تواند مواد غذایی مورد نیاز میکروب را دسترس آن قرار دهد و فعالیت میکروبی را بیشتر کند.

محمود خوجانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: پوسیدگی دندان یک فرآیند میکروبی است که به محض رویش دندان، در صورت عدم رعایت بهداشت دندان‌ها قابلیت پوسیدگی پیدا خواهند کرد.

متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان تصریح کرد: میکروب از مواد غذایی تغذیه می‌کند و مواد غذایی که شامل کربوهیدارت‌ها به خصوص قند‌های دو کربنه به صورت ساکاروز یا شکر هستند بهترین غذای میکروبهای فاسد کننده دندان هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش ادامه داد: میکروبها به وسیله مواد غذایی حاوی ساکاروز طی فرایندی ایجاد اسید لاکتیک می‌کنند که این اسید باعث تخریب مینای دندان می‌شود و وقتی هم مینا تخریب شد پوسیدگی به داخل عاج و عصب دندان نفوذ خواهد کرد.

این جراح و دندانپزشک اظهار داشت: نمی‌توان گفت که چه سنی، سن شروع پوسیدگی است چرا که به محض رویش اولین دندان و نبود بهداشت دهان ودندان و استفاده نکردن از مسواک و نخ دندان و باقیماندن مواد غذایی در لابه‌لای دندان‌ها، پوسیدگی دندان ظاهر می‌شود.

متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان تصریح کرد: استفاده از مواد غذایی شیرین مثل کیک، کلوچه، آلوچه، بستنی، شیر و نوشابه می‌تواند مواد غذایی مورد نیاز میکروب را دسترس آن قرار دهد و فعالیت میکروبی را بیشتر سازد.

خوجانی ادامه داد: متأسفانه در کودکان به علت آنکه تماس بین دندانی بسیار وسیع است در صورت عدم استفاده از نخ دندان پوسیدگی بین دندانی در مراحل آخر تشخیص داده می‌شود یعنی وقتی که دندان به عصب رسیده باشد.

این استاد دانشگاه افزود: نوع دیگر پوسیدگی، پوسیدگی سطوح جونده است که دندان‌های آسیا را شامل می‌شود و پوسیدگی در عمق شیارهای دندان‌های آسیا ایجاد می‌شود و علائم ظاهری خاصی نیز ندارد.

متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان تصریح کرد: در سطوح صاف مانند سطح بیرونی دندان‌ها نیز پوسیدگی به صورت لکه‌های سفید بر روی سطوح صاف بروز پیدا می‌کند که در صورت ادامه مصرف مواد قندی پوسیدگی به صورت حفره‌های قهوه‌ای ریز ریز در خواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha