سلامت نیوز : معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: بسته‌های آموزشی ۲۰ ساعته و ۳۰۰ ساعته طب سنتی برای پزشکان آماده شده و با هماهنگی معاونت درمان وزارت بهداشت چند ماه به پزشکان متقاضی خدمات طب سنتی مهلت داده می‌شود تا با آموزش این دوره‌ها مجوز ارائه خدمات طب سنتی بگیرند.

محمود خدادوست در گفت‌وگو با فارس افزود: بسته‌های آموزشی طب سنتی برای بهورزان، پزشکان عمومی و پزشکان خانواده و پیراپزشکان آ‌ماده شده است و طی هفته آینده پس از تأیید دفتر حقوقی وزارت بهداشت با امضای وزیر بهداشت ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن دارونامه گیاهی بهورزان شامل 7 نوع داروی گیاهی یا گیاه دارویی نیز تدوین شده که بهورزان می‌توانند با طی دوره آموزشی که بیشتر مبتنی بر اصلاح سبک زندگی مردم برای داشتن زندگی سالم است در مواردی این گیاهان دارویی را برای بهبود سلامت مردم تجویز کنند.

معاون وزیر بهداشت در امور طب سنتی اضافه کرد: بسته آموزشی پزشکان عمومی و پزشکان خانواده نیز به دو صورت مجازی و حضوری تدوین شده که بسته مجازی شامل یک سی دی آموزش 20 ساعته و بسته حضوری شامل یک بسته آموزشی  300 ساعته است.

وی گفت: ‌با توجه به اینکه اصول طب سنتی در آموزش کلاسیک پزشکان عمومی در دانشگاهها تدریس نمی‌شود، پزشکان عمومی آموزشهای لازم را برای ارائه این خدمات نمی‌بینند بنابراین لازم است که پزشکان عمومی برای ارائه خدمات درست و علمی طب سنتی به مردم حتماً آموزش ببینند.

خدادوست افزود:‌ محتوای بسته آموزش طب سنتی برای پزشکان نیز شامل مبانی و کلیات طب سنتی، مبانی حفظ الصحه یا حفظ تندرسی که مبتنی بر اصلاح سبک زندگی است، مفردات و گیاهان دارویی مورد مصرف در طب سنتی ایرانی- اسلامی، مبانی معالجه و درمان در طب سنتی، بسته آموزشی نحوه درمان بیماریهای شایع و بسته اعمال یداوی مانند فصد، حجامت، زالودرمانی و امثال آن است.

وی گفت: انجام اعمال یداوی مانند حجامت شرایط و موارد مجاز و غیر مجاز دارد که در این آموزشها موارد اندیکاسیون یا مجاز و کنتراندیکاسیون و غیر مجاز انجام اعمال یداوی برای درمان برخی بیماریها به پزشکان آموزش داده می‌شود تا از سوء استفاده و انجام این درمانها برای افراد سالم و بیمارانی که نیازی به انجام اعمال یداوی ندارند، جلوگیری شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: بر اساس آیین نامه طب سنتی که سال گذشته از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شد به پزشکان فعال در عرصه طب سنتی تا تیر امسال مهلت داده شده بود تا مجوز خدمات طب سنتی را بعد از طی دوره آموزشی اخذ کنند.

وی گفت: اما با توجه به اینکه آموزشهای طب سنتی به تازگی شروع شده از معاونت درمان وزارت بهداشت می‌خواهیم که این مهلت را حداقل چند ماه افزایش دهند تا پزشکانی که به ارائه خدمات طب سنتی تمایل دارند، فرصت کافی برای آ‌موزش و اخذ مجوز داشته باشند.

خدادوست افزود: علاوه بر آن برای کاهش مصرف داروهای شیمیایی و جایگزینی داروهای گیاهی 38 قلم داروی گیاهی مجوزدار را به پزشکان معرفی و توصیه می‌کنیم تا در مواردی که با دارو، درمان علامتی انجام می‌دهند به جای داروهای شیمیایی این داروها را تجویز کنند اما در هر صورت، پزشک در تجویز دارو و مسیر درمان مختار است.

وی گفت: به عنوان مثال در صورتی که بیماری، نفخ داشته باشد، پزشک ممکن است برای او داروی دایمتدین یا سایمتدین تجویز کند در حالی که ممکن است با تجویز نعناع مشکل فرد حل شود.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت اضافه کرد: اعمال یداوی مانند حجامت نیز حتماً باید با تجویز پزشک دوره دیده در صورتی که فرد اندیکاسیون حجامت را داشته باشد و توسط یک پیراپزشک که دوره آموزشی 150 ساعته را دیده این کار انجام شود در غیر این صورت از نظر وزارت بهداشت غیر مجاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha