سلامت نیوز : رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: مهمترین مشکل مردم در ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان کمبود اطلاعات آنها در حوزه سلامت است.

محمد‌حسین خوشنویسان در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: بسیج اطلاع‌رسانی برای عموم مردم به خصوص سنین پایان می‌تواند در ارتقاء سواد سلامت مردم مؤثر باشد و از آمار بیماری‌های دهان و دندان بکاهد.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت تصریح کرد: بسیج اطلاع‌رسانی برای عموم مردم به خصوص سنین پایان می‌تواند در ارتقاء سواد سلامتی مردم مؤثر باشد و از آمار بیماری‌های دهان و دندان بکاهد.

خوشنویسان ادامه داد: 80 تا 90 درصد مردم زیر پوشش بیمه هستند اما بیمه‌ها به خصوص بیمه پایه پوشش خدمات مناسبی در عرصه دندانپزشکی ندارد و در کنار آن اکثریت مردم هم به علت مشکلات اقتصادی دسترسی مناسبی به خدمات دندانپزشکی ندارند.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت اظهار داشت: بیمه‌ها باید در زمینه دندانپزشکی فعالتر عمل کنند و همان گونه که برای بیماری‌های سیستمیک و بیمارستانی هزینه می‌پردازند برای بهداشت دهان و دندان مردم نیز هزینه بپردازند.

خوشنویسان ادامه داد: اگر بسته خدمات پیشگیری در پزشک خانواده فعال شود ما بر بسیاری از مشکلات دهان و دندان فائق می آییم؛ به طور مثال ما باید به سالم نگه‌داشتن دندان در کودکانی که دندان سالمی دارند کمک کنیم یعنی رکن پیشگیری، آموزش بهداشت، مراقبت‌های منظم 6 ماهه و استفاده از خدمات پیشگیری مثل شیار‌پرکن و فلورایدتراپی را در دستور کار خود قرار دهیم و در کنار تمام این موارد ثبت اطلاعات می‌تواند در اثربخشی فعالیت‌ها مفید باشد.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت افزود: اگر بیمه‌ها این خدمات پیشگیری را تحت پوشش قرار دهند و تمام دندانپزشکان این کارها را انجام دهند مشکلات و هزینه‌های پیش‌رو برطرف می‌شود.

خوشنویسان اظهار داشت: ما باید از بحث درمان‌محور به سلامت محور برویم که در این راه اصلاح تعرفه دندانپزشکی، حمایت بیمه‌ها و ورود دندانپزشکان خصوصی به این عرصه می‌توانند در کار پیشگیری کمک کننده باشد که اگر این کار انجام شود بار بیماری های دهان و دندان تا سال 1404 کنترل می‌شود و کودکان زیر 12 سال هیچ گونه پوسیدگی دندان و بیماری لثه نخواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha