دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۵
کد خبر: 77095

سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هزینه بهداشت و درمان مردم در سال 90 بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان برآورد شده که با احتساب همه چیز این رقم باید 23 هزار میلیارد تومان بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد حسن طریقت منفرد در نشست با پزشکان عمومی ستاد وزارت بهداشت با بیان این مطلب، گفت: هزینه های بهداشتی و درمانی محاسبه شده مردم در سال 90 معادل 40 هزار میلیارد تومان است که نشان دهنده سیکل معیوب این حوزه است.

عدم رضایتمندی مردم با وجود صرف هزینه بالا

وی افزود: طبق مطالعات انجام شده از هر 1000 نفر جمعیت کشور 90 نفر بستری می شوند که سالانه رقمی حدود 6.5 میلیون نفر می شود و برای هر نفر حدود 720 تا 800 هزار تومان هزینه می شود.

وی ادامه داد: هر ایرانی نیز در سال 10 مراجعه سرپایی دارد که هر مراجعه 8 تا 10 هزار تومان هزینه در بر دارد، بنابراین مجموع هزینه‌های درمانی و بستری در کشور با احتساب هزینه‌های از جیب مردم حدود 22 تا 23 هزار میلیارد تومان می شود.

وزیر بهداشت با طرح این پرسش که چرا رقمی حدود دو برابر ارقام واقعی هزینه شده ولی رضایتمندی مردم حاصل نشده است، اظهار داشت: من معتقدم مشکل بهداشت و درمان در کشور ما مشکل مالی و پولی نیست، بلکه باید برنامه ریزی ها و ساختار غلط کنونی را اصلاح کرد.

بسیاری از کارها را باید به پزشکان عمومی سپرد

وزیر بهداشت بار دیگر با تاکید بر احیای جایگاه طب عمومی در کشور گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا که نسخه موفق پزشک خانواده را اجرا کرده‌اند پزشک عمومی که پزشک خانواده است اختیارات زیادی داشته و از لحاظ درآمدهای مادی نیز درآمد بسیار بالایی دارد.

وی افزود: هم اکنون در دنیا کارهایی نظیر سونوگرافی را یک تکنسین انجام می دهد در حالی که ما در همین حد هم به پزشکان عمومی خود اعتماد نداریم.

انتقاد از نسخه 02 پزشک خانواده

وی در ادامه سخنانش با انتقاد از نسخه 02 برنامه پزشک خانواده گفت: این نسخه جز هزینه و نارضایتی مردم هیچ دستاورد دیگری نداشت. اجرای این شیوه نامه با هزینه های میلیاردی در دو استان فارس و مازندران تنها دستاوردی که داشت ویزیت پایه و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای 4 و 2 درصد از مردم این دو استان بود.

وی افزود: در این نسخه پیش بینی شده بود که سالی 20 راهنمای بالینی تدوین شود که با ادامه آن روند این راهنماها تا زمان ظهور هم تدوین شدنی نبود.

وی افزود: هم اکنون شورای سیاستگذاری ما 90 گایدلاین را در دو کتاب تدوین کرده است که جلد اول این کتاب منتشر شده و جلد دوم آن نیز به زودی منتشر می شود.

پزشکان نباید کاری جز پزشکی داشته باشند

وی با اشاره به راه اندازی سامانه ثبت نام پزشکان خانواده در تهران گفت: از نظر من پزشکان نباید کاری جز پزشکی داشته باشند و من به همه پزشکان عمومی توصیه می کنم در این برنامه ثبت نام کرده و به مردم خدمت واقعی ارائه دهند.

دکتر طریقت منفرد گفت: اگر بهداشت و درمان را به درختی تشبیه کنیم طب عمومی، ساقه و تخصص، شاخ و برگ آن است. بنابراین تا می توانیم باید پزشکی عمومی را تقویت کنیم که یکی از بهترین راه های آن نیز گسترش برنامه پزشک خانواده در کشور و قرار دادن پزشکان در جایگاه اصلی خودشان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha