سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۴
کد خبر: 77104

دهان محل ورود بسیاری از میکروب‌ها به بدن است؛ بنابراین منشأی بسیاری از بیماری‌ها در انسان، آلودگی‌ است که از این طریق به بدن راه‌ می‌یابد. با وجود این بیشتر هزینه‌های خدمات دندان‌پزشکی که مستقیماً به بهداشت دهان ارتباط دارد، از سوی بیمه‌ها پرداخت نمی‌شود و همین اتفاق باعث شده است که بسیاری از مردم توجهی به بهداشت دهان و دندان خود نداشته باشند.

خدمات دندانپزشکی همچنان دور از دسترس
سلامت نیوز : دهان محل ورود بسیاری از میکروب‌ها به بدن است؛ بنابراین منشأی بسیاری از بیماری‌ها در انسان، آلودگی‌ است که از این طریق به بدن راه‌ می‌یابد. با وجود این بیشتر هزینه‌های خدمات دندان‌پزشکی که مستقیماً به بهداشت دهان ارتباط دارد، از سوی بیمه‌ها پرداخت نمی‌شود و همین اتفاق باعث شده است که بسیاری از مردم توجهی به بهداشت دهان و دندان خود نداشته باشند.

هرچه از مرکز یعنی پایتخت دور شویم و به شرق و غرب کشور و جنوب و شمال آن سفر کنیم خدمات دندان‌پزشکی نیز کم‌رنگ‌تر می‌شوند. علی مرادی دندان‌پزشکی که استان کهگیلویه‌وبویراحمد فعالیت می‌کند در این باره به «حمایت» می‌گوید: در استان‌های غربی مردم از خدمات خوب دندان‌پزشکی بهره نمی‌برند. بیشتر دندان‌پزشکی نیز بعد از دریافت مدرک و گذراندن دوره‌های خود در مناطق محروم تمایل ندارند که در مناطق محروم بمانند زیرا مردم در این مناطق توان مالی پرداخت هزینه‌های سنگین درمان دهان و دندان را ندارند و بیمه‌ها نیز حمایتی نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه باید مردم 90 درصد هزینه دندان‌پزشکی را می‌پردازند و این موضوع یکی از دلایل مراجعه دیرهنگام به دندان‌پزشکی است ادامه می‌دهد:‌ چندی پیش متولیان بهداشت کشور اعلام کردند که مراکز مناسب خدمات دندان‌پزشکی در 30 درصد روستاها و شهرهای حاشیه‌ای وجود ندارد.

بیمه‌ها پای کار نمی‌آیند
بر هزینه‌های دندان‌پزشکی به خصوص در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی افزوده شده است که در چنین وضعی نقش بیمه‌ها مهم ارزیابی می‌شود، اما بیمه‌ها فقط مبلغ اندکی از این هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند که همین موضوع موجب کاهش کیفیت درمان‌های دندانپزشکی شده است؛ زیرا دندانپزشک باید با هزینه کمتر درمان‌ها را انجام دهد. محمد اصلانی، دانشجوی دندانپزشکی که اهل یزد است در این باره به «حمایت» می‌گوید: طبق آمارهایی که توسط منابع مختلف منتشر می‌شود در ایران 95 درصد مردم به بهداشت دهان و دندان اهمیت نمی‌دهند. وی بیان می‌کند: کودکان ایرانی دو برابر سایر کشورها دچار پوسیدگی دندان می‌شوند به طوری که هر کودک 12 ساله ایرانی حدود دو دندان پوسیده دارد. متأسفانه بیشتر ایرانی‌ها تا زمانی که دچار دندان درد نشوند به پزشک مراجعه نمی‌کنند و این در حالی است که هر چه دیرتر به دندان‌پزشک مراجعه شود هزینه‌های درمانی نیز افزایش می‌یابد. البته یکی از مهم‌ترین مشکل ایرانی‌ها بالا بودن تعرفه‌های خدمات دندان‌پزشکی و سر باز زدن بیمه‌ها از تحت پوشش قرار دادن آن است.

30 درصد روستاها از خدمات دندا‌پزشک محرومند
اکنون بسیاری از خدمات رفاهی در کشور ما به شهرها محدود می‌شود و این موضوع در بخش درمان نیز صدق می‌کند به طوری که در بسیاری از مناطق مراکز دندانپزشکی فقط در شهرها وجود دارد و این در حالی است که طی کردن مسافت برای یک روستایی با وجود دوری به شهر ممکن است بسیار مشکل باشد.

استادیار گروه سلامت دهان و دندانپزشکی نیز در گفت‌وگو با «حمایت» می‌گوید: طبق اطلاعات موجود مهم‌ترین مانع برای سلامت دهان و دندان نبود مراکز مناسب خدمات دندان‌پزشکی است که این موضوع در 30 درصد روستاها و حاشیه شهرها دیده می‌شود. حسین حصاری با بیان اینکه مشکل اقتصادی یکی از دلایل مراجعه دیرهنگام به دندان‌پزشک است، می‌افزاید: باید مسئولان به پوشش بیمه‌ای بهداشت دهان و دندان نیز توجه کنند این در حالی است که بیمه تنها شامل خدمات درمانی می‌شود.او نقش فرهنگ در سلامتی دهان و دندان را بسیار مهم و تأثیرگذار می‌داند و می‌گوید: متأسفانه در کشور ما به موضوع سلامتی دندان‌ها توجه نشده است به طوری که مردم کمتر به بهداشت دهان خود توجه می‌کنند این در حالی است که اگر زمینه‌های ساده پیشگیری رعایت شود هزینه‌های درمانی تا 90 درصد کاهش می‌یابد.

گرانی خدمات عامل کشیدن دندان است
مدیر گروه بهداشت دهان و دندان مركز بهداشت خوزستان نیز در این باره به «حمایت» می‌گوید: اکنون بسیاری از خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه نیستند و سازمان‌های بیمه‌گر تنها هزینه كشیدن دندان را تقبل می‌كنند؛ این وضعیت موجب شده است افرادی كه به درد دندان یا دیگر مشكلات مربوط به دندان مواجه می‌شوند، ترجیح بدهند دندان خود را بكشند. كشیدن دندان هم عوارض جبران‌ناپذیری به همراه دارد و هزینه برطرف كردن این عوارض هم از هزینه درمان بسیار بیشتر است. پس از كشیدن دندان، معمولاً عوارضی مانند مشكلات گوارشی در فرد ایجاد می‌شود.

دكتر ندا رسایی ادامه می‌دهد:‌ وضعیت بهداشت دهان و دندان در خوزستان بسیار ضعیف است و فقط 56 مركز بهداشتی در استان دارای یونیت دندانپزشكی هستند. همچنین در بسیاری از مناطق محروم استان، دندانپزشك وجود ندارد و لازم است با ایجاد انگیزه در دندانپزشكان، این قشر از جامعه پزشكی را به مناطق محروم استان اعزام كرد. به گفته وی پوسیدگی دندان، شایع‌ترین معضل دهان و دندان در خوزستان است. پوسیدگی دندان پیش از این که به عصب برسد باید درمان شود و این در حالی است كه برخی افراد به این موضوع توجه ندارند. رسایی با بیان اینکه درباره میزان ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان در استان آمار دقیقی در دست نیست می‌گوید: ولی تقریباً همه مراجعان به مراكز بهداشتی استان با مشكل دهان و دندان هم مواجهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha