سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۸
کد خبر: 77109
سلامت نیوز : دولت دیروز در بخشنامه‌ای اعلام کرد از این پس ارز مرجع به کالاهای اساسی و دارو تعلق نخواهد گرفت؛ و بر این اساس قیمت ارز همان قیمتی خواهد بود که در لایحه بودجه سال 92 تعیین شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ از آنجا که قیمت ارز در بودجه سال جاری 2450 تومان تعیین شده است، پیش بینی می‌شود با این مصوبه قیمت اقلام اساسی و دارویی افزایش یابد. با این حال مدیرکل تأمین و توزیع وزارت صنعت می‌گوید بخش خصوصی با شرایط خاصی همچنان می‌تواند ارز مرجع بگیرد. مشاور برنامه‌ریزی و تامین داروی سازمان غذا و دارو نیز بر خلاف اظهارات معاون امور دارویی سازمان غذا و دارو معتقد است حذف ارز مرجع تاثیر چندانی در افزایش قیمت داروها ندارد.

دولت پیش از این در اواخر فروردین و اردیبهشت یك بار اقدام به حذف ارز مرجع از كالای اساسی کرد كه در نتیجه آن بازار با شوك افزایش قیمت مواجه شد و سرانجام افزایش 40 تا 60 درصدی برخی از کالاها و در نهایت کمبود آنها در بازار دولت را مجبور به عقب نشینی كرد.لبنیات طی یک سال گذشته 4/43 درصد، تخم مرغ ۹۵.۶ درصد، برنج ۶۰.۷ درصد، حبوبات ۹۵.۹ درصد، میوه‌های تازه ۳۴.۲ درصد، سبزی‌های تازه ۶۳ درصد، گوشت قرمز ۵۳.۵ درصد، گوشت مرغ ۹.۳ درصد، قند و شکر ۴۰.۵ درصد، چای ۱۰۰.۵ درصد و روغن نباتی ۵۸.۲ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

پیش از این احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با توجه به افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی پیشنهاد داده بود تا برای تامین کالاهای اساسی مردم به برخی اقلام اساسی در سبد خانوار یارانه تعلق گیرد تا اقلام اساسی مورد نیاز مردم به شکل کوپنی تامین شود زیرا با این وضع مردم فقیر با حقوق ثابت در تامین اولویات زندگی خود دچار مشکل می‌شوند. این پیشنهاد توکلی در خصوص این که دولت کالاهای اساسی مردم مانند برنج، گوشت و شیر، روغن به صورت کوپنی تامین کند، در مجلس شورای اسلامی رای نیاورد و به تصویب نرسید.

وضعیت کالاهای اساسی
به گزارش فارس، مدیرکل تأمین و توزیع وزارت صنعت در پاسخ به این سؤال که آیا همچنان کالاهای اساسی ارز مرجع می‌گیرند و یا اگر ارز مبادله ای دریافت می‌کنند تحت چه شرایطی است؟ اظهار کرد: برنج و گوشت از جمله کالاهایی هستند که ارز مرجع آنها قبل از سال 92 متوقف شده است و در خصوص این دو کالا ما امکانی فراهم کرده‌ایم تا برای تکالیف دولتی و ذخایر استراتژیک ارز مرجع تخصیص پیدا کند اما برای سایر درخواست‌ها ارز مبادله‌ای پرداخت می‌شود.

علی‌اکبر پورکاوه افزود: اگر بخش خصوصی برنج و گوشت را با همکاری بخش بازرگانی دولتی و یا پشتیبانی امور دام وارد کند در این شرایط هم ارز مرجع دریافت می‌کنند. مدیر کل تأمین و توزیع وزارت صنعت گفت: گندم، نهاده‌های دامی، روغن و شکر ارز مرجع دریافت می‌کنند و اگر بخش خصوصی ارز مبادله‌ای بخواهد می‌تواند دریافت کند اما به بخش خصوصی ارز مرجع در شرایطی داده می‌شود که کالای وارداتی را تحویل دولت بدهد.وی افزود: ارز مرجع نهاده‌های دامی و گندم صرفا مرجع است، اما ارز مرجع شکر و روغن زیر نظر وزارت صنعت است و اگر کالای وارداتی به وزارت صنعت تحویل داده نشود باید ارز مبادله‌ای دریافت کنند. در خصوص برنج و گوشت نیز ارز مرجع نیز فقط به تکالیف دولتی و ذخایر استراتژیک داده می‌شود اما بخش خصوصی باید ارز مبادله‌ای دریافت کنند.

وضعیت دارو بعد از حذف ارز مرجع
یک شنبه همین هفته بود که معاون امور دارویی سازمان غذا و دارو از اتمام قیمت‌گذاری داروهای داخلی و وارداتی خبر داد و گفت: داروهای تولید داخل به طور متوسط ۴۰ درصد و داروهای وارداتی به طور متوسط حدود ۹۰ درصد گران شدند. «كارت هوشمند دارو» و «یارانه دارو» دو پیشنهاد دولت در خصوص مقابله با افزایش قیمت دارو بوده است كه تاكنون اقدام جدی‌ای در این خصوص نشده است.

در آخرین تصمیمات دولت بنا شد كه یارانه دارو به حساب یارانه سرپرست خانوار واریز شود. با این همه به گفته یك عضو كمیسیون بهداشت مجلس مشخص نیست که این موضوع به کدام بیماران تعلق می‌گیرد و چگونه اجرا می‌شود. عابد فتاحی با اشاره به گزارش معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت در این خصوص به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «این گزارش به حدی نامفهوم بود که مقرر شد به شکل مکتوب گزارش مفصلی ارائه شود.» اما دراین بین مشاور برنامه‌ریزی و تامین داروی سازمان غذا و دارو، معتقد است وضعیت بازار دارویی کشور بهبود می‌یابد. به گزارش مهر، دکتر مهدی بخشایش اظهار کرد: به دنبال تبدیل ارز مرجع به مبادله ای برای تامین داروهای وارداتی، شاهد اصلاح قیمت دارو در بازار دارویی کشور هستیم.

وی افزود: با توجه به این که نرخ ارز مرجع نسبت به ارز مبادله ای پایین‌تر بود، شرکت‌های داروسازی و واردکنندگان دارو، از عرضه دارو خودداری می‌کردند و همین موضوع اختلالاتی در بازار دارویی کشور به وجود آورده بود که با اصلاح قیمت‌ها، این مشکل برطرف شده است. بخشایش با اشاره به همکاری بانک مرکزی و گمرک‌های کشور برای ترخیص داروهای وارداتی، تاکید کرد: با توجه به تبدیل ارز مرجع به مبادله‌ای، مابه‌التفاوت آن را شرکت‌های دارویی به بانک مرکزی پرداخت کرده و به دنبال آن شاهد اصلاح قیمت‌ها بوده‌ایم. مشاور برنامه‌ریزی و تامین داروی معاونت داروی سازمان غذا و دارو درباره تاثیر حذف ارز مرجع بر قیمت دارو، گفت: حذف ارز مرجع تاثیر چندانی در افزایش قیمت داروها نداشته ولی برخی از اقلام دارویی افزایشی را داشته‌اند که از طریق یارانه‌ای که به دارو داده می‌شود، این افزایش هزینه های بیماران جبران می‌شود.وی با اعلام این که ترخیص داروها از گمرک‌های کشور به سرعت در حال انجام است، افزود: بر اساس پیش‌بینی ما از وضعیت موجود، انتظار می‌رود بازار دارویی کشور تا یک ماه آینده به ثبات برسد.

بخشایش با اشاره به پرداخت یارانه دارویی به بیماران خاص، گفت: افزایش قیمت دارو بعد از حذف ارز مرجع، تاثیری بر هزینه این قبیل بیماران نداشته و مابه‌التفاوت آن از طریق بیمه‌ها جبران می‌شود.مشاور سازمان غذا و دارو درباره این که آیا وضعیت بازار دارویی کشور به همین روال باقی خواهد ماند؟ افزود: اگر اوضاع به همین صورت پیش برود و مشکلی از بابت بانک‌های خارجی دریافت کننده ارز وجود نداشته باشد، بزودی شاهد ثبات بازار دارویی کشور خواهیم بود.

توزیع کالاهای اساسی دربین نیازمندان
هم‌زمان با بخشنامه حذف ارز مرجع، قانون تامین کالاهای اساسی برای قشر آسیب‌پذیر دیروز برای اجرا از سوی رییس‌جمهوری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، احمدی‌نژاد دیروز قانون تامین کالاهای اساسی برای قشر آسیب‌پذیر را که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به تایید شورای نگهبان رسیده بود، ابلاغ کرد. بر این اساس، به منظور حفظ امنیت غذایی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، دولت موظف است در مقاطع سه ماهه سبدهای کالایی شامل برنج، روغن و گوشت را تامین و از طریق دستگاه‌های مزبور توزیع کند.

اعتبار مورد نیاز برای اجرای این قانون از محل سهم دهک‌های درآمدی بالا از یارانه‌های موضوع قانون هدفمندی یارانه‌ها تامین و در بودجه سالانه کشور منظور می‌شود، اجرای این قانون نافی پرداخت مستمری ماهانه به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور نیست.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha