سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۱
کد خبر: 77110

هر روز قلمی بر اقلام دارویی نایاب و کمیاب افزوده می‌شود، شربت تریاک هم این روز‌ها کمیاب شده است.این دارو به‌عنوان داروی جایگزین در درمان انواع اعتیاد از جمله اعتیاد به تریاک، هرویین، کراک، شیشه استفاده می‌شود.

شربت تریاک، داروی جدیدی که کمیاب شد
سلامت نیوز : هر روز قلمی بر اقلام دارویی نایاب و کمیاب افزوده می‌شود، شربت تریاک هم این روز‌ها کمیاب شده است، به گفته مراکز ترک اعتیاد، بیش از یک ماه است که نتوانسته‌اند این دارو را تهیه کنند. این دارو به‌عنوان داروی جایگزین در درمان انواع اعتیاد از جمله اعتیاد به تریاک، هرویین، کراک، شیشه و... استفاده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ تصورش سخت نیست که یک ماه کمبود و نبودش می‌تواند چه نتایجی به‌بار آورد، تلاش چندساله درمانگران به شکست بینجامد و عده‌ای ناچار و سرخورده مصرف را از نو آغاز کنند؛ مشکلی که به گفته وزارت بهداشت که مسوولیت تهیه این دارو را بر عهده دارد، مرتفع شده، اما هنوز مراکز ترک اعتیاد با این کمبود دست به گریبان هستند. اقدام دیرهنگام وزارت بهداشت ضربه‌ای سخت بر پیکر متزلزل درمان اعتیاد است؛ ضربه‌ای که برخی مراکز را وادار به بستن پرونده بیماران و راهی‌کردنشان به سوی مصرف دوباره کرده است.

به گفته فرید براتی‌سده، مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی نه‌تنها شربت تریاک که متادون هم کم شده است و از در دسترس‌نبودنش که بگذریم قیمت آن هم افزایش چشمگیری داشته است، یعنی به نسبت بهمن سال 91، شربت تریاک 51‌درصد و نسبت به خرداد 91، 81‌درصد افزایش قیمت داشته و این در حالی است که تعرفه مراکز درمان افزایش پیدا نکرده و در بعضی از استان‌ها مانند کرج و البرز به مراکز سرپایی شربت داده نمی‌شود.  کمبود شربت تریاک از یک ماه پیش شروع شده و ظاهرا مشکل در تهیه مواد اولیه بوده که وزارت بهداشت اعلام کرده مشکل رفع شده است. به مراکز به صورت هفتگی شربت تریاک می‌داده‌اند و حالا با وضعیت پیش‌آمده حتی از مراکز خواسته شده است به جای شربت تریاک از متادون استفاده کنند. دکتر براتی ضمن غیرتخصصی‌خواندن این راه‌حل گفت: این پیشنهاد در حالی است که از برخی مراکز شنیده می‌شود متادون و به‌خصوص یک مارک خاص (اکسیر) دارای کیفیت مطلوب نیست و اثربخشی لازم را ندارد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی در توضیح مشکل به‌وجودآمده گفت: در این مدت سیستم درمان با مشکل روبه‌رو شده است، فرض کنید مراجعه‌کننده به داروخانه برود و دارو موجود نباشد، در این حالت دو اتفاق می‌افتد؛ دارو یا با رشد قیمت مواجه می‌شود یا افت کیفیت پیدا می‌کند، در این حالت فرد دوباره به مصرف روی می‌آورد و مصرف برایش کم‌هزینه‌تر است و به این شکل کل فرآیند درمان با مشکل روبه‌رو می‌شود، در ارتباط با این مشکل وزارت بهداشت که وظیفه اداره و مدیریت‌کردن را بر عهده دارد و مدعی متولی‌گری است، باید پاسخگو باشد.

نبود شربت تریاک، آغاز مصرف دوباره
در همین رابطه دیلمی، کارشناس سازمان بهزیستی در مورد عواقب وضع موجود گفت: در حال حاضر شربت تریاک بسیار کم و در دسترس نیست، وقتی شربت تریاک را به‌عنوان یک برنامه نگه‌دارنده در جامعه مطرح می‌کنیم، باید متوجه باشیم که با یک معتاد سروکار داریم؛ با شخصی که نیازش آنقدر بالاست که برای تهیه جنس حاضر است مرتکب جرم شود و دست به دزدی و سرقت بزند. وقتی ما دارویی را به‌عنوان جایگزین مطرح می‌کنیم باید بدانیم که دارو جایگزین چه چیزی می‌شود و حتی نبود دو یا سه‌روزه دارو می‌تواند تمام فرآیند درمان و زحمات درمانگر را با شکست روبه‌رو کند.

وی ادامه داد: اگر ما دو یا سه روز دارو را در اختیار مصرف‌کننده قرار ندهیم، دارویی که مثلا جایگزین هرویین شده است، بهترین حالت این است که معتاد، مصرف را آغاز کند، بنابراین با این دید باید به درمان جایگزین نگاه کرد و مدیران و برنامه‌ریزان باید آگاه باشند که انبارها همیشه باید پر باشد و حتی یک ساعت تاخیر می‌تواند معتادی را به مصرف بازگرداند. برخلاف گفته وزارت بهداشت مبنی بر رفع این مشکل، مراکز درمان اعتیاد همچنان با نبود این دارو دست به گریبانند، برخی مراکز به ناچار پرونده معتادانی که برای درمان آنها از شربت تریاک استفاده می‌کرده‌اند بسته‌اند، برخی شربت تریاک را جیره‌بندی کرده‌اند و برخی با یک گام به عقب از متادون استفاده می‌کنند. متادون قوی‌تر از شربت تریاک است و برای شخصی که شربت تریاک مصرف می‌کرده، می‌تواند خود نوعی اعتیاد جدید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha