سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۵
کد خبر: 77111
سلامت نیوز :  نزدیک به 70 درصد هزینه‌های سلامت در کشور از جیب مردم پرداخت می‌شود. این جمله را در سال‌های اخیر بارها و بارها از زبان مسؤولان بلند‌پایه وزارت بهداشت شنیده‌ایم و این مشكل آنقدر مهم بود كه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز یکی از شعارهای خود را کاهش این هزینه‌ها و ساماندهی امور بهداشت و درمان مردم عنوان می‌کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ با این وجود هنوز روش اصلاح این ساختار که از سوی وزرا اعلام شده و کارشناسان نیز آن را پیشنهاد می‌دهند، عملی نشده است. فرهنگسازی برای پیشگیری از بیماری‌ها،‌ تقویت بیمه‌ها و اجرای پزشک‌خانواده از مهم‌ترین روش‌های کاهش پرداخت هزینه درمان از سوی مردم به حدود 30درصدی است که در برنامه پنجم توسعه بر آن تاکید شده است.از سوی دیگر روز گذشته بار دیگر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارقامی را اعلام کرد که بدین‌ترتیب عدم مدیریت صحیح نیز به دلیل افزایش هزینه‌های سلامت کشور اضافه می‌شود.

به گفته طریقت‌منفرد هزینه بهداشت و درمان مردم در سال 90 بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان برآورد شده که با احتساب همه چیز این رقم باید 23 هزار میلیارد تومان می‌بود. وی در نشستی با پزشکان عمومی ستاد وزارت بهداشت اظهار داشت: هزینه‌های بهداشتی و درمانی محاسبه شده مردم در سال 90 معادل 40 هزار میلیارد تومان است که نشان‌دهنده سیکل معیوب این حوزه است.

بستری شدن 90 نفر از هر 1000 ایرانی

طریقت‌منفرد افزود: طبق مطالعات انجام شده از هر 1000 نفر جمعیت کشور 90 نفر بستری می‌شوند که سالانه رقمی حدود 5/6 میلیون نفر می‌شود و برای هر نفر حدود 720 تا 800 هزار تومان هزینه می‌شود.وزیر بهداشت ادامه داد: هر ایرانی نیز در سال 10 مراجعه سرپایی دارد که هر مراجعه 8 تا 10 هزار تومان هزینه در بر دارد، بنابراین مجموع هزینه‌های درمانی و بستری در کشور با احتساب هزینه‌های از جیب مردم حدود 22 تا 23 هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی با طرح این پرسش که چرا رقمی حدود 2 برابر ارقام واقعی هزینه شده ولی رضایتمندی مردم حاصل نشده است، بیان داشت: من معتقدم مشکل بهداشت و درمان در کشور ما مشکل مالی و پولی نیست، بلکه باید برنامه‌ریزی‌ها و ساختار غلط کنونی را اصلاح کرد.

بسیاری از کارها را باید به پزشکان عمومی سپرد

وزیر بهداشت بار دیگر با تاکید بر احیای جایگاه طب عمومی در کشور گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا که نسخه موفق پزشک‌خانواده را اجرا کرده‌اند پزشک عمومی که پزشک‌خانواده است اختیارات زیادی داشته و از لحاظ درآمدهای مادی نیز درآمد بسیار بالایی دارد. وی افزود: هم‌اکنون در دنیا کارهایی نظیر سونوگرافی را یک تکنسین انجام می‌دهد در حالی که ما در همین حد هم به پزشکان عمومی خود اعتماد نداریم. وی در ادامه سخنانش با انتقاد از نسخه 02 برنامه پزشک خانواده گفت: این نسخه جز هزینه و نارضایتی مردم هیچ دستاورد دیگری نداشت. اجرای این شیوه‌نامه با هزینه‌های میلیاردی در 2 استان فارس و مازندران تنها دستاوردی که داشت ویزیت پایه و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای 4 و 2 درصد از مردم این 2 استان بود. وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام پزشکان خانواده در تهران گفت: از نظر من پزشکان نباید کاری جز پزشکی داشته باشند و من به همه پزشکان عمومی توصیه می‌کنم در این برنامه ثبت‌نام کرده و به مردم خدمت واقعی ارائه دهند.

دولت برنامه‌ای برای کاهش هزینه‌ها نداشت

با این حال کارشناسان راهکارهایی را برای کاهش هزینه‌ها پیشنهاد می‌کنند که تامل در آنها از سوی مسؤولان وزارت بهداشت به ویژة در دولت یازدهم خالی از لطف نیست. عمده نظرات پیشنهادی هم بر درمان بیماری بیمه‌ها و اصلاح نگرش به حوزه سلامت با تاكید بر امر پیشگیری استوار است.

علی کائیدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره می‌گوید: وزارت بهداشت، هیچ‌‌گاه برنامه‌ریزی صحیح و دقیقی را برای کاهش پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم نداشته است.نماینده مردم پل‌دختر، با انتقاد از اینکه وزارت بهداشت، سیستم برنامه محور ندارد، گفت: به دلیل بی‌توجهی دولت به حوزه سلامت، بیمه‌ها زیر بار تجمیع نمی‌روند؛ موضوعی که به افزایش هزینه درمان در کشور دامن‌زده است.

کائیدی با اظهار تاسف از اینکه مردم ایران بیشترین هزینه درمان را بین کشورهای خاورمیانه پرداخت می‌کنند، افزود: امروز به دلیل افزایش قیمت دارو، سهم مردم در پرداخت هزینه دارو بیش از پیش فزونی یافته است.

وی اجرای درست طرح پزشک خانواده را از جمله راهکارها برای کاهش هزینه درمان خواند و افزود: در حال حاضر اگر فردی دچار سردرد شده باشد خود به سراغ پزشک متخصص مغز و اعصاب رفته و هزینه زیادی برای درمان می‌پردازد در حالی که ممکن است بیماری وی با خوردن دارویی ساده برطرف شود بنابراین رعایت چنین عواملی از افزایش پرداخت سهم هزینه‌های درمان در کشور می‌کاهد.

کائیدی نبود حمایت‌های بیمه‌ای را از دیگر علت‌های افزایش هزینه‌های درمان در کشور خواند و تاکید کرد: در همه جای دنیا تجمیع بیمه‌ها انجام می‌شود، چرا که این هماهنگی باعث کاهش سهم پرداختی مردم از هزینه‌های درمان می‌شود اما امروز شاهد‌یم که بیمه‌ها نیز چتر حمایتی خود را از سر مردم برداشته‌ و زیر بار تجمیع نمی‌روند.

کاهش هزینه‌ها با آموزش بهداشت

همچنین عباسی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ها و رویکردها در حوزه سلامت به سمت بهداشت پیش رود نه درمان، گفت: پرداختن به درمان هزینه‌های زیادی را بر بخش سلامت جامعه تحمیل کرده است.

وی گفت: اگر رویکردها بهداشتی نباشد مردم باید مریض شوند و به بیمارستان‌ها مراجعه کنند، نیازمند عکس و آزمایش شوند و حتی معضل بیمه‌ها اما رویکرد بهداشتی با آموزش‌های پیشگیرانه موجب می‌شود تمام هزینه‌ها و درگیرهای درمان از بین برود. وی با بیان اینکه رویکرد بهداشتی با تربیت نیروهای کار‌آمد و آموزش‌دیده محقق می‌شود، خاطر‌نشان کرد: فرستادن نیروهای آموزش‌دیده به مناطق محروم کمک شایانی به پیشگیری از بیماری‌ها و رفع مشکلات ناشی از کمبود بودجه‌ها و تجهیزات می‌کند. وی یاد آور شد: برای همین رویکرد درمانی است که بیمه‌ها نمی‌توانند مطالبات وزارت بهداشت را پرداخت کنند، چرا‌ که روز به روز در‌خواست‌های پزشکی و خدمات درمانی به جای کمتر شدن، بیشترمی‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha