سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۲
کد خبر: 77113

متخصصان تغذیه معتقدند راز طول عمر و جوانی در چیزهایی است که می‌خوریم، اما آن چیزها قرص‌ها و داروها نیستند، بلکه میوه‌ها و سبزی‌ها و غذاهای سالم است.

زندگی در سبد غذایی ماست
سلامت نیوز : خانمی را می‌شناسم که همیشه از همان میوه‌هایی که می‌خورد برای صورتش هم ماسک درست می‌کند. پوست او مثل خورشید می‌درخشد در حالی که سنش از 70 هم گذشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ متخصصان تغذیه معتقدند راز طول عمر و جوانی در چیزهایی است که می‌خوریم، اما آن چیزها قرص‌ها و داروها نیستند، بلکه میوه‌ها و سبزی‌ها و غذاهای سالم است.خوردن میوه‌ها، سبزی‌ها و غذاهای سالم، روند پیر شدن بدن انسان را به تعویق می‌اندازد.با نگاهی به این سبد میوه می‌توانید برای شادابی در عین سالمندی ایده‌های خوبی بگیرید.

میوه‌ها و سلامتی

شاید خیلی‌ها به خوردن میوه علاقه‌ای نداشته باشند بخصوص میوه‌های آبداری که آنان را وادار می‌کند ظرف کثیف کنند و ناچار می‌شوند دست‌ها و صورتشان را بعد از مصرف بشویند و این کار برای سالخوردگان کلی درد سر به حساب می‌آید، اما این میوه‌ها آنقدر مفیدند که شک نکنید به زحمتش می‌ارزد.

گلابی با فیبر زیاد و مورد نیاز بدن شما راز شادابی و عمر طولانی است.

سیب با ترکیباتی که دارد از بیماری‌های کشنده‌ای مثل سکته، سرطان و ناراحتی‌های قلبی جلوگیری می‌کند. از زمان‌های قدیم سیب را میوه معجزه‌آسا می‌دانستند و مدعی بودند خوردن یک عدد آن در طول روز می‌تواند عمر بشر را طولانی کند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت‌فرنگی، تمشک، زغال اخته و توت سیاه با بیماری‌های خونی مبارزه می‌کنند.

هلو و آلو که سرشار از فیبر هستند به بهبود وضع گوارش و سلامت پوست شما کمک می‌کند. از طرف دیگر آلو حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات، ویتامینA، منیزیم، آهن، کلسیم، فیبر و پتاسیم است.

مرکبات نیز حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن هستند. یک لیوان آب پرتقال در روز صد ‌در صد نیاز روزانه بدن را به ویتامین C تامین می‌کند.

سبزی‌ها و راز جوانی

کلم بروکلی سرشار از ویتامین و فیبر است و کالری خیلی کمی دارد که برای سالمندانی که اضافه وزن دارند بسیار مناسب است و مصرف آن باعث سلامت بیشتر و زندگی طولانی‌تر می‌شود. بروکلی دارای مقدار زیادی مواد ضدسرطان از جمله ویتامین C، بتاکاروتن و فیبر است. سبزی‌هایی مانند گل کلم، کلم برگ و پیاز نیز در محافظت بدن در مقابل سرطان بسیار مفیدند.

همیشه جوان با امگا 3

روغن‌های گیاهی، مغزها و بنشن‌ها سرشار از امگا 3 هستند و محصولاتی مثل روغن زیتون از ایجاد چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند.

رژیم‌های غذایی سرشار از روغن زیتون و دیگر محصولات مدیترانه‌ای مثل میوه‌ها، سبزی‌ها، انواع مغز‌ها و بنشن و همین‌طور نان‌های غلات کامل در جلوگیری از پیری پوست موثرند. مواد موجود در پوست حبه‌های انگور هم خاصیت ضدچین و چروک پوست دارد. امگا۳ که در گردو، بذرکتان، دانه سویا، آووکادو و روغن زیتون وجود دارد، به کاهش التهاب کمک می‌کند و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

زرده تخم‌مرغ و گوشت گاو منابع خوبی از ویتامین C و امگا 6 هستند که بازهم پوست شما را شاداب‌تر نگه می‌دارند. جالب است بدانید امگا 3 برای سلامتی مردان مسن نیز ضروری است. این ماده موثر در ماهی‌های روغنی مانند ماهی آزاد، به طور چشمگیری از خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌کاهد.

مویی به رنگ تخمه آفتابگردان

علت سفید شدن مو، کم‌شدن میزان ملانین است که در برخی موارد در اثر کمبود مس به وجود می‌آید، بنابراین مصرف مواد غذایی که مس بالایی دارند، مانند تخمه آفتابگردان، می‌تواند مفید باشد.

بادام هم سرشار از مس است. ویتامین B6 موجود در غلات کامل و بسیاری از سبزی‌ها نیز تولید ملانین را افزایش می‌دهد.

جوشانده سبوس برنج و کاهو نیز هریک به تنهایی می‌توانند سیاهی را در موهای شما پایدار کنند.همچنین بیوتین که معمولا در فرآورده‌های سویا، جگر و تخم‌مرغ یافت می‌شود، می‌تواند به رویش مجدد مو‌ها کمک کند.

هر ترکیب غذایی یا مکمل که دارای مقدار کافی و مناسب ویتامین‌های A، B3، B5، B6، B12، C، E، کلسیم، منیزیم و پتاسیم باشد، در جلوگیری از ریزش مو موثراست.

قلبی به آرامی دریاها

دریا به ما آرامش می‌بخشد شاید به این دلیل است که مصرف غذاهای دریایی می‌تواند آرامش ریتم قلبی شما را تضمین کند.

غذاهایی مانند ماهی آزاد که امگا۳ بالایی دارند خطر بروز حمله قلبی را کاهش می‌دهند، فشار خون، تری‌گلیسیرید و کلسترول را پایین می‌آورند و از تشکیل رسوب چربی در رگ‌ها جلوگیری می‌کنند. پس سعی کنید در هفته حداقل سه بار ماهی بخورید.

با پروتئین، عضلانی بمانید

اندام شما فرومی‌ریزد. این یک تهدید نیست، بلکه یک واقعیت است که با افزایش سن رخ می‌دهد. حال اگر برنامه ورزشی مداوم داشته باشید و روی عضلات خود کار کنید ضمن این‌که رژیم مناسبی از پروتئین را در غذاهای خود بگنجانید، عضلات‌تان دیرتر تحلیل می‌رود و از فواید این بالشتک‌های قوی بدن تا مدت‌ها بهره
می‌گیرید.

تخم‌مرغ، مرغ، ماهی و گوشت کم چرب منابع خوب پروتئین هستند.

پروتئین همچنین عامل موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن است و در تولید هورمون‌ها، پوست، مو، ناخن، خون و آنزیم‌ها نقش مهمی دارد.

همیشه آب

این یک راز فاش شده است که آب به جوان ماندن شما و بهبود متابولیسم بدنتان کمک می‌کند. پس چرا از خوردن آن طفره می‌روید؟

با بالا رفتن سن، پوست چربی کمتری تولید می‌کند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. برای پیشگیری از خشکی پوست، نوشیدن آب فراوان مهم است، اما باید بدانید نوشیدنی‌های حاوی کافئین خشکی پوست را افزایش می‌دهند.

زیبایی با طبیعت

عسل می‌تواند بخوبی به‌پوست آبرسانی کند و روغن نارگیل نیز نرم‌کننده و مرطوب‌کننده بسیار خوبی است.

آب گریپ‌فروت برای نرمی پوست شما مفید است و شیرسویا برای جلوگیری از چین و چروک و کلاژن‌سازی بسیار موثر است. نوشیدن روزی یک فنجان قهوه، خطر بروز سرطان پوست را کاهش می‌دهد.

کلم بروکلی و کدو حلوایی سبزی‌هایی به ظاهر کم طرفدار هستند، اما بهترین دوست برای موهای آسیب‌دیده و رنگ شده می‌باشند بخصوص موهایی که بارها رنگ و دکلره شده است.این گیاهان سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد، پوست را درخشان می‌کند و دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین A است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha