سلامت نیوز : اختلاف نظر و گفت وگوها درباره تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر، قدیمی ترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه که چندی است به موضوع مهم خبرگزاری های داخلی و خارجی تبدیل شده است، همچنان ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ این اثر ملی که سال ۸۵ در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است، برای احداث جاده ای به منظور عبور خودروهای سنگین از سوی اداره کل بنادر نوشهر، فرمانداری این شهر و استانداری مازندران مدنظر قرار گرفته بود که با استناد به مصوبه هیئت دولت، قصد تخریب ۲هکتار در ضلع غربی این باغ را دارند. ۵تیرماه سال جاری که قرار بود این عملیات آغاز شود، به دلیل تجمع علاقه مندان محیط زیست در مقابل باغ انجام نشد و استانداری به هیئت امنای باغ چند روز مهلت داده است تا نظر خود را اعلام کند اما ظاهرا در صورت اعلام نظر منفی باز هم بخشی از این باغ تخریب می شود، در همین حال موافقان و مخالفان این کار بر مواضع خود تأکید دارند.

مجلس وضعیت باغ گیاه شناسی را بررسی می کند

مهرداد بائوج لاهوتی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس از موضع جدی این فراکسیون در مورد این موضوع خبر داد و در گفت وگو با خراسان، گفت: پس از اتمام تعطیلی ۲ هفته ای نمایندگان مجلس به طور حتم آخرین وضعیت باغ را بررسی می کنیم. به گفته وی اگر عملیات تخریب در باغ انجام شود حتما با خاطیان برخورد جدی می شود. وی با تأکید بر این که حفظ محیط زیست وظیفه همه مردم است، افزود: در فراکسیون تلاش می کنیم تشکل های مردمی را ساماندهی و قانونمند کنیم تا فرهنگ حفظ محیط زیست همگانی شود.

اجازه نمی دهیم حتی یک گیاه نادر از بین برود

این در حالی است که قاسم احمدی، نماینده مردم نوشهر در مجلس با تأکید بر این نکته که این موضوع مصوبه هیئت دولت را دارد، از رسانه ها به خاطر انعکاس ناقص و نادرست اخبار تخریب باغ گلایه کرد و به خراسان گفت: حتی یک گونه گیاهان و درختان نادر برای احداث این پروژه از بین نخواهد رفت.

این نماینده مجلس با تأکید بر اهمیت بندر نوشهر خاطرنشان کرد: به خاطر بی توجهی به این بندر، در حال حاضر بندر امیرآباد با عمری حدود ۱۰سال، ۵برابر بندر نوشهر واردات و صادرات دارد. بندر نوشهر در حال از بین رفتن است که این موضوع به معنای نابودی کل شهرستان است. نام نوشهر از روزی مطرح شد که بندر آمد. وی تأکید کرد: حفظ باغ اکولوژی با ارزش تحقیقاتی و علمی که دارد، دغدغه همه ماست و اجازه نمی دهیم حتی یک گیاه نادر از بین برود.

احداث جاده در باغ غیرقانونی است

شهرام کیادبیری، مدیر باغ گیاه شناسی نوشهر نیز در گفت وگو با خراسان، با تأکید بر ملی بودن این باغ و ذخیره ژنتیکی آن اقدام به احداث جاده را غیرقانونی دانست و افزود:هیئت امنای باغ گروهی متشکل از ۹نفر هستند که هرگونه تصمیم گیری درباره باغ باید با تصویب آن ها باشد و حتی موافقت شخص وزیر کشاورزی در این خصوص به تنهایی کافی نیست. کیادبیری با اشاره به مهلت ۱۰روزه ای که استانداری مازندران با ارسال نامه آن را اعلام کرده است، گفت: به ما گفته اند ظرف ۱۰روز که از پنجم تیر شروع شده است، نظر هیئت امناء را به آن ها اعلام کنیم و بعد از آن چه این هیئت موافق باشد و چه مخالف، تخریب آغاز می شود!

احداث جاده حتی به اندازه 2 هکتار خسارت بار است

مهندس سعید توکل، از پیشکسوتان و طراحان باغ گیاه شناسی نیز عبور جاده از باغ حتی به اندازه ۲هکتار را برای آن بسیار خسارت بار ارزیابی کرد و به خراسان گفت: این جاده در بعضی قسمت های باغ چند متر و در بعضی قسمت های دیگر چند ده متر از طول باغ را تصرف می کند. عبور فشرده کامیون ها از این جاده هوای باغ را آلوده می کند و این آلودگی بر پوشش گیاهی تأثیرات مخربی خواهد گذاشت.

این کارشناس از وجود راهکارهای دیگر برای برطرف کردن مشکل بندر نوشهر خبر داد و ادامه داد: چون راه دیگر به تخریب خانه های سازمانی اداره کل بنادر منجر می شود، به باغ گیاه شناسی رو آورده اند. توکل علاوه بر اداره کل بنادر، فرمانداری نوشهر، استانداری مازندران و وزارت جهاد کشاورزی را به خاطر بی توجهی و اختصاص ندادن اعتبارات کافی برای انجام پروژه های از قبل تعیین شده باغ، در ایجاد این مسائل مقصر دانست و افزود: متأسفانه کم کاری دستگاه ذی ربط در وزارت جهاد کشاورزی باعث شد نیروی انسانی متخصص در باغ کاهش یابد و نیروی مناسب جایگزین نشود.

با توجه به نبود اعتبارات لازم، این باغ تبدیل به زمینی می شود که مورد توجه مدیران محلی قرار می گیرد تا برای سایر اهداف از این اراضی استفاده کنند. این اقدامات غیرفنی و غیرحرفه ای است و نباید اجازه تخریب باغ داده شود. شهاب الدین منتظمی، مدیرکل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست نیز به مهر اعلام کرد: باغ گیاه شناسی ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع نوشهر است و به طور قطع سازمان محیط زیست موافق تخریب این باغ با قدمت ۸۰سال و قطع درختان و گیاهان با ارزش ژنتیکی در مواردی با طول ۲۰۰ سال عمر نیست.

این سازمان در کنار وظایف حاکمیتی پیگیر وضعیت باغ گیاه شناسی نوشهر است و مانع از تخریب آن می شود. وی با اشاره به بررسی باغ از سوی کارشناسان این سازمان در ۲۵خردادماه افزود: حفاظت، بهبود و بهسازی محیط زیست و پیشگیری و ممانعت از هرگونه آلودگی و هر اقدام مخربی که موجب برهم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست می شود، از وظایف سازمان محیط زیست است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha