یکی از محورهای مهم برنامه کاهش آلودگی هوای تهران استاندارد شدن سوخت است که خوشبختانه با وجود تاخیر سه ساله، شاهد توزیع روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین یورو چهار در کشور هستیم.

با استانداردسازی سوخت خودروسازان دیگر بهانه ای ندارند
سلامت نیوز : رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با ابراز خرسندی از توزیع سوخت یورو چهار در جایگاه‌های سوخت اعلام کرد:  با استانداردسازی سوخت، خودروسازان دیگر بهانه‌ای برای عدم تولید خودروهایی با استاندارد یورو چهار ندارند.

معصومه ابتکار در گفت‌و‌گو با ایلنا عدم اجرا و پایبندی به برنامه کاهش آلودگی هوا را یکی از علل گسترش آلودگی هوای تهران دانست و افزود: لازم است این برنامه و مفاد متعددی که در آن پیش بینی شده است برای رفع هرچه سریع‌تر معضل آلودگی هوا مورد توجه دستگاه‌های مسئول قرار گیرد.

وی با اشاره به عرضه بنزین استاندارد در تهران افزود: یکی از محورهای مهم برنامه کاهش آلودگی هوای تهران استاندارد شدن سوخت است که خوشبختانه با وجود تاخیر سه ساله، شاهد توزیع روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین یورو چهار در کشور هستیم.

ابتکار ابراز امیدواری کرد که این مهم استمرار پیدا کرده و پالایشگاه‌های دیگر کشور نیز از این استاندارد پیروی کنند تا شاهد عرضه بنزین یورو چهار در کل کشور باشیم.

عضو شورای شهر تهران انطباق خودروسازان با استانداردهای موجود را لازم دانست و افزود: خودروسازان باید سطح خودروهای داخل را با سوخت یورو چهار ارتقا دهند که البته این برنامه از سه یا چهار سال پیش و حتی قبل از آن در اواخر دولت هشتم با وزارت صنایع نهایی شده بود.

وی تصریح کرد: بار‌ها در شورای شهر بر این مساله تاکید کردیم که خودروسازان و بخش نفت هر دو باید استاندارد‌هایشان را ارتقا دهند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

ابتکار اضافه کرد: انتظار می‌رود حداقل برای شهر تهران خودروسازان خود را با این طرح انطباق دهند تا شاهد خودروهایی با استاندارد یورو چهار باشیم و نیز این انتظار از سازمان محیط زیست وجود دارد که در بخش اعمال ضوابط در بحث تولید خودرو تمهیداتی قائل شود.

وی با تاکید بر اینکه در ایران، خودرو‌ها به گونه‌ای تولید می‌شوند که سریع از استاندارد خارج می‌شوند، بیان کرد: به همین دلیل در بحث معاینه فنی دوباره از مجلس درخواست می‌کنم که دوره معاینه فنی خودروهای شخصی را یک ساله قرار داده و تغییر ندهند و در مورد ۵ سال اول دوره معاینه فنی خودروهای نو نیز تقاضا می‌شود که درطی دو سال یا حتی یک سال، خودرو‌ها بازبینی شوند.

رییس اسبق سازمان حفاظت از محیط زیست با یادآور شدن لزوم استفاده از کاتالیست و کنیستر به خودروسازان داخلی بر ادامه اجرا و عملیاتی شدن "طرح کهاب" تاکید کرد و افزود: کارهای مثبتی درابتدا برای طرح کهاب انجام شد اما طبق آخرین گزارش شورای شهر این طرح با عملیاتی شدن فاصله دارد که درخواست پیگیری آن مطرح شده است.

ابتکار با تاکید بر ضرورت همکاری و حمایت‌های لازم شهرداری تهران و دولت در مسئله حمل و نقل اظهار داشت: با وجود این همکاری و حمایت‌ها، خط جدید مترو به شکل مطلوب راه اندازی خواهد شد به گونه‌ای که هر ماه یک ایستگاه به بهره برداری برسد تا مردم بتوانند بیشتر از مترو استفاده کنند.

وی ضمن قدرانی و تشکر ازنهادهای مسئول در این حوزه به دلیل زحماتی که تاکنون کشیده‌اند، ‌افزود: ‌ شورای شهر به عنوان نهادی که دغدغه محیط زیست و سلامت شهر را دارد ازسازمان محیط زیست انتظار دارد تا این مسائل را جدی بگیرد.

ابتکار با بیان اینکه مردم هم باید از خودروهای شخصی کمتر استفاده کنند و به موقع برای معاینه فنی مراجعه کنند، افزود: این یک مسئولیت مدنی برعهده شهروندان است و نمی‌توان دراین زمینه فرافکنی کرد و همه مسئولیت‌ها را به گردن دولت انداخت چرا که بخشی از آن مربوط به رفتار فردی‌ خود ماست که باید دیدمان را نسبت به این مساله اصلاح کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha