سلامت نیوز : نعمت الله معروفی،مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای نیشابور گفت: تشنگی، شاخص مناسبی برای نشان دادن گرمازدگی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: توجه داشته باشید که ادرار کم و پررنگ نشان می‏دهد که به مصرف آب و مایعات بیشتری نیاز است و در موارد گرمازدگی شدید به‌طور ناگهانی مکانیسم خنک‌کننده بدن از کار می‌افتد و دمای مرکزی بدن آنچنان افزایش می‌یابد که می‌تواند در کمتر از نیم ساعت منجر به مرگ فرد شود.

وی بیان داشت: بیش از ده درصد افرادی که دچار این حالت می‌شوند اگر درمان نشوند به‌دلیل نارسایی کلیه یا قلب فوت می‌کنند.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای نیشابور عنوان کرد: گرمازدگی سبب از کار افتادن و خرابی دائمی بعضی اندام‌ها مثل کبد می‌شود و اگر شخصی نشانه‏های گرمازدگی را بروز داد مثل گرفتگی عضلانی، خستگی، سردرد، سرگیجه، تهوع و تعریق بیش از حد، فوراً او را به یک مکان خنک ببرید.

وی اظهار داشت: اگر فردی بر اثر گرما دچار تهوع، گیجی، غش و ضعف، پوست داغ و قرمز یا سرد و مرطوب، تب، افزایش ضربان قلب و تنگی نفس شد، او را هر چه سریع‏تر به بیمارستان یا درمانگاه برسانید زیرا گرما‏زدگی شدید، می‏تواند فرد را بکشد.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای نیشابور خاطرنشان کرد: وقتی برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم هستید و قبل، بعد و در طی ورزش، آب زیادی بنوشید؛ موقعی از روز را که هوا خیلی گرم است(مثل سر ظهر و بعد از ظهر) در منزل یا یک جای خنک استراحت کنید و بیرون نیایید.

معروفی یادآور شد: منتظر نباشید تا احساس تشنگی کنید و سپس آب بنوشید. هنگام نوشیدن آب بیشتر از آن حدی که فکر می‌کنید نیاز به آب دارید، آب و مایعات بنوشید.

وی گفت: وعده‌های غذایی سبک و به مقدار کم میل کنید، به میزان کافی بخوابید و میوه‏ها و سبزی‏های سرشار از پتاسیم را به میزان زیاد مصرف کنید تا بدنتان خودش را با گرما تطبیق دهد.

معروفی اضافه کرد: احساس سرگیجه، خستگی بیش از حد، آشفتگی، درد شدید عضلات، تب یا تهوع، تشنج یا بیهوش شدن از نشانه‌های گرمازدگی است و باید به پزشک مراجعه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha