سلامت نیوز : رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اقدام وزارت بهداشت برای اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران در آخرین روزهای فعالیت دولت دهم اشتباه است و اجرا نکردن این برنامه در تهران در این شرایط بهتر از بد اجرا کردن و زخمی کردن این برنامه ملی است.

حسین علی شهریاری در گفت‌و‌گو با فارس،افزود: اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران باید در شرایطی انجام شود که بودجه و اعتبار کافی آن تأمین شده، مقدمات  آن فراهم شده و هماهنگی‌های لازم با دستگاههای مختلف برای اجرای آن انجام شده باشد. در غیر این صورت اجرای این برنامه ملی در تهران عوارض نا مطلوبی دارد و موجب زخمی شدن این برنامه مهم و ناامیدی از اجرای درست آن در آینده می‌شود.

وی گفت: در این شرایط اجرا نکردن برنامه پزشک خانواده در تهران بهتر از بد اجرا کردن آن است و بهتر است وزارت بهداشت هر چه سریعتر اجرای این برنامه را در تهران متوقف کند.

شهریای در پاسخ به این پرسش که علت اجرای این برنامه در تهران در این شرایط چیست: بهتر است درباره این موضوع صحبت نکنیم چون خوشایند برخی افراد نیست اما در مجموع دولت شعارهای عمل نکرده زیادی دارد که تلاش می‌کند در این روزهای آخر به صورت ظاهری نشان دهد که به شعارهایش عمل کرده است.

وی پیش از این در روز اخذ رأی اعتماد مجلس به وزیر بهداشت که با اخذ یک رأی بیشتر از نصف توانست وزیر بهداشت شود در پاسخ به این پرسش که علت رأی اعتماد پایین مجلس به وزیر بهداشت چیست گفته بود: سوال سختی است که بخواهیم میزان رأی مجلس به وزیر بهداشت را ارزیابی کنیم و علت رأی پایین را بگوییم شاید علت رأی پایین مجلس به وزیر بهداشت این بود که انتظار داشتند فردی وزیر شود که سوابق اجرایی بیشتری داشته باشد و نگران وضعیت سلامت مردم هستند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: البته فرصت 4 ماه برای وزارت فرصت کمی است و نمی‌شود انتظار کارهای بزرگ را از دکتر طریقت داشت همین که وزیر بهداشت بتواند کاری کند که وضع از این بدتر نشود، ما راضی هستیم به خصوص اینکه در دولت آقای احمدی نژاد وزرا مسلوب الاختیار هستند و بدون پشتیبانی مالی رئیس جمهور، وزرا هیچ کاری نمی‌توانند بکنند.

شهریاری گفت: بدون پول هم هیچ وزیری نمی‌تواند کاری بکند. متأسفانه دولتها در تمام سالهای گذشته دید سلامت‌نگر نداشته‌اند و برای همه دولتها از جمله دولت نهم و دهم هم سلامت مردم اولویت 12 یا 13 بوده است.

وی افزود: رئیس جمهور امروز هم در مجلس آمد و شعارهایی مثل رسیدگی به سلامت مردم و اجرای پزشک خانواده را که 8 سال پیش در مجلس اعلام کرده بود تکرار کرد. همان شعارهایی که در این مدت هیچکدام آنها را اجرا نکرده است و از وزیر بهداشت جدیدش خواست که این شعارها را در 4 ماه باقیمانده از دولت اجرا کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این برخورد رئیس جمهوری مثل این است که مجلس و صحن علنی آن را به شوخی گرفته است. همان طور هم که قبلاً یکدفعه از وزیر بهداشت قبلی یعنی خانم دستجردی خواست که دوساله پزشک خانواده را اجرا کند بعد هم اعتبار این کار را به او نداد. حالا که برای سال 92 هنوز بودجه جدید مصوب نداریم و تا 3 ماه همان بودجه‌های سال 91 را باید هزینه کنند.

وی افزود: به شدت نگران سلامت مردم به خصوص کمبود ارز دارو و کمبود داروی بیماران به خصوص بیماران صعب العلاج هستیم. دولت می‌گوید بودجه بخش سلامت را 25درصد افزایش داده در حالی که معلوم نیست ردیفهای اعتباری آن تا چه اندازه محقق شود.بسیاری از منابع درآمدی از درآمد اختصاصی بیمارستانهاست که باید از مردم گرفته شود که نتیجه آن افزایش پرداخت از جیب مردم است. ضمن اینکه همین الان تورم بخش سلامت بیش از 50 درصد است.

شهریاری ادامه داد: بودجه دانشگاههای علوم پزشکی را کاهش داده‌اند، برای جبران مابه التفاوت نرخ ارز دارو،‌اعتباری معادل 1850میلیارد تومان در نظر گرفته‌اند که معلوم نیست تأمین شود و با این اوصاف سهم مردم از هزینه‌های سلامت در سال آینده از 65 درصد هم بیشتر خواهد شد و شاید به 70 درصد هم برسد و این مسئله جای نگرانی جدی دارد.

حسن طریقت منفرد پیش از این در اردیبهشت امسال از اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران در مدت باقیمانده از دولت دهم خبر داده بود اما بعد از آن اعلام کرد که نظر کارشناسان وزارت بهداشت این است که در این مدت در تهران اجرا نشود چون اجرای این برنامه در تهران پیچیدگی‌ها و سختی‌های زیادی دارد و بعد اجرای این برنامه را در ۹ استان دیگر اعلام کرد.

اما حدود یک ماه بعد ناگهان اعلام کرد که اجرای این برنامه در تهران در تیر امسال اجرایی می‌شود و پنجشنبه گذشته در یک نشست خبری شروع اجرای این برنامه را در تهران از شنبه ۸ تیر اعلام کرد اما در همان جلسه اعلام این برنامه مجتبی علایی، معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی که در جلسه حضور داشت از شروع این برنامه در تهران اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که هیچ هماهنگی با این وزارتخانه برای اجرای این برنامه انجام نشده است.

بعد از آن هم رئیس سازمان بیمه سلامت ایران و مدیر کل تأمین اجتماعی استان تهران در مصاحبه‌هایی اعلام کردند که هیچ هماهنگی با بیمه ها برای اجرای این برنامه نشده و نه تنها هیچ اعتباری برای این کار ندارند بلکه هیچ ابلاغیه‌ای نیز برای شروع اجرای این برنامه در تهران به آنها ابلاغ نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha