سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 77125

سلامت نیوز : یک دکتر داروساز به بیان گوشه‌ای از مشکلات داروخانه‌داری در ایران پرداخت و از رفتار انحصارطلبانه برخی شرکت‌های دارویی انتقاد کرد.

دکتر مهدی قاسم‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به افزایش قیمت دارو در چند ماهه اخیر به علت نوسانات ارزی، عنوان کرد: افزایش قیمت دارو به نفع مردم و داروسازان نیست، زیرا وقتی قیمت دارو بالا می‌رود، توان خرید مردم پایین آمده و این باعث می‌شود گردش مالی داروخانه‌ها کند شود.

این دکتر داروساز ادامه داد: از سوی دیگر با پایین آمدن توان خرید، مردم برای امرار معاش دست به اولویت‌بندی می‌زنند و معمولا سلامت و درمان را در آخرین رده قرار می‌دهند. این اتفاق علاوه بر ضربه زدن به سیستم درمانی، مردم را به خرید داروهای OTC سوق می‌دهد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه افزایش قیمت دارو اعتماد مردم را نیز خدشه‌دار کرده است، گفت: بخش عمده‌ای از این مشکل به داروهایی مربوط می‌شود که قبلا تولید و در انبارها ذخیره شده‌اند. زیرا شرکت های دارویی اتیکت قیمت داروها را به علت جلوگیری از صرف هزینه برای چاپ مجدد جعبه‌ها، بعد از افزایش قیمت تغییر نمی‌دهند و دارو را با فاکتور و بخشنامه جدید به داروخانه می‌فروشند. این تفاوت قیمت فروش و قیمت روی بسته دارو برای خریداران ایجاد ابهام کرده و باعث اعتراضشان می‌شود.

وی ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد امنیت در توزیع دارو، تصریح کرد: اگر امنیت در توزیع دارو ایجاد شود، هیچ داروخانه‌ای تمایل به انبار کردن داروهای خود ندارد.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه این اتفاق می‌تواند زمینه سودجویی را برای برخی افراد فراهم کند، افزود: اینکه بعضی شرکت‌های داروسازی در قبال ارائه داروهای خاص و کمیاب پیشنهاد سبدهای ویژه دارویی به داروخانه‌دار می‌دهند و می‌گویند اگر می‌خواهی فلان داروی کمیاب را داشته باشی، باید چند قلم داروی دیگر نیز همراه آن بخری، عادت ناپسند و نادرستی است که در طول این 20 سالی که مسئول فنی و صاحب داروخانه بوده‌ام، شاهد آن بوده و متاسفانه هیچ‌گاه از بین نرفته است.

این دکتر داروساز با بیان اینکه انجمن داروسازان نیز پیگیر این موضوع بوده است، عنوان کرد: این اتفاق بویژه در خصوص شرکت‌های بزرگ دولتی رخ می‌دهد که از یارانه استفاده می‌کنند. شرکت‌های خصوصی کمتر به اقداماتی نظیر ارائه سبدهای ویژه دارویی دست می‌زنند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت نظارت بر روی توزیع دارو، گفت: برخی شرکت‌های دارویی اقلامی نظیر شیرخشک را با وجود اینکه موجودی دارند، تا زمان اعلام قیمت‌های جدید بلوکه می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha