سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 77127
سلامت نیوز : یک متخصص فیزیوتراپی گفت: "بورسیت" در بین افرادی که حرکات تکراری انجام می‌دهند مثل نجاران و ورزشکاران شیوع بیشتری دارد. عفونت‌های مفصلی و برخی بیماری‌های رماتیسمی مثل آرتریت روماتوئید و نقرس نیز زمینه ابتلا به بورسیت را فراهم می‌کنند.

دکتر ابراهیم عباسی در گفت وگو با (ایسنا) افزود: اگرچه بورس، واژه‌ای است که عمدتاً در اقتصاد بکار می‌رود اما شاید برخی ندانند که در بدن انسان نیز ساختارهایی وجود دارند که به این نام خوانده می‌شوند. بورس‌هایی که در بدن یافت می‌شوند کیسه‌های حاوی مایعی هستند که در اطراف برخی از مفاصل حضور دارند. این بالشتک‌ها بین دو تاندون یا بین یک تاندون و استخوان و یا بین پوست و استخوان قرار می‌گیرند و باعث کاهش اصطکاک و سایش آنها به روی یکدیگر می‌شوند.

وی در ادامه گفت: حدود 160 بورس در اطراف مفاصل مختلف بدن مثل شانه، آرنج، ران و زانو قرار دارند و موجب می‌شوند که بافت‌ها و ساختارهای مجاور با سهولت بیشتری روی هم بلغزند. هنگامی که بورس دچار التهاب می‌شود، عارضه ای با نام «بورسیت» به وجود می‌آید که باعث درد و تورم در اطراف عضلات و استخوان‌ها می‌شود. گاهی حرکت مفصل به شدت دردناک می‌شود. ممکن است پوست روی منطقه بورسیت دچار قرمزی، گرمی و حساسیت به لمس شود.

این متخصص فیزیوتراپی اضافه کرد: ابتلا به بورسیت علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد. معمولاً ضربه یا فشار مداوم روی محل بورس می‌تواند باعث التهاب آن شود. به عنوان مثال ضربه به جلوی زانو می‌تواند بورس جلوی کشکک را دچار التهاب کند و یا دراز کشیدن طولانی مدت به پهلو می‌تواند بورسیت ران را به دنبال داشته باشد.

وی درباره درمان بورسیت گفت: اقدامات درمانی اولیه بصورت استراحت دادن به عضو درگیر، استفاده از یخ و بالا نگه‌داشتن ناحیه مبتلا است. برای کاهش التهاب و درد بیمار علاوه بر اینکه ممکن است داروهای ضد التهابی تجویز شود در قالب درمان‌های فیزیوتراپی از تحریکات الکتریکی و امواج فراصوت (اولتراسوند) استفاده می‌شود.

عباسی در پایان توصیه کرد: برای پیشگیری از التهاب بورس باید بدن پیش از فعالیت بدنی با انجام تمرینات کششی گرم شود. شدت فعالیت‌ها باید بصورت تدریجی افزایش یابد. لازم است مفاصل بدن در وضعیت مناسب و به دور از اعمال فشار طولانی مدت باشند و به هنگام انجام فعالیت‌ها و حرکات تکراری استراحت کافی داده شود، چرا که استفاده بیش از حد از مفصل احتمال ابتلا به بورسیت را افزایش می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha