سلامت نیوز : عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به حضور کم رنگ برخی اعضای هیئت علمی گروههای تخصصی پزشکی در بیمارستانها، از دریافت کارانه های 300 برابری آنها انتقاد کرد.

محمد شریفی‌مقدم در گفتگو با مهر با بیان اینكه حضور كمرنگ اعضای هیئت علمی لطمات جبران‌ناپذیری را به مردم وارد می‌كند، افزود: رزیدنت‌ها در 30 سالگی احتمالاً ازدواج كرده و تشكیل خانواده داده‌اند از این رو میزان درآمد ناچیز حقوق دستیاری مسئولیت اداره زندگی را هم برعهده دارند.

دبیر کل خانه پرستار با بیان اینكه همه‌ پزشكان پس از اخذ مدرك تخصص عضو هیئت علمی نمی‌شوند، گفت: این متخصصان برای عضو هیئت علمی شدن باید از فیلترهای متعددی به‌ ویژه در دانشگاههای تیپ 1 و شهرهای بزرگ بگذرند برخی اعضای هیئت علمی در چارچوب مقررات نظام سلامت به مردم دلسوزانه خدمت می‌كنند و دانش و مهارت كافی را دارند. این افراد حدود 89 درصد اعضای هیئت علمی را تشكیل می‌دهند که قابل احترامند. البته نقد ما بیشتر به 10 درصد باقیمانده است كه تقریباً انحصار بازار پزشكی و پستهای مدیریتی را به دست گرفته‌اند.

وی با انتقاد از اینکه در حال حاضر وزارت بهداشت، از رئیس بیمارستان تا رئیس دانشگاه، مدیر كل وزارتی و معاون وزیر همگی در دست این 10 درصد گروه معدود است، افزود: در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های كلان نظام سلامت فقط همین گروه اندك جز خود گروه دیگری را نمی‌بینند و در صورت وضع قوانین و مقررات همه را به نفع خود می‌بینند.

شریفی‌مقدم ادامه داد: به عنوان مثال اعضای هیئت علمی تمام وقت باید حداكثر 54 ساعت در هفته در بیمارستان دانشگاهی و آموزشی حضور داشته باشد چون این افراد علاوه بر نقش آموزشی نقش درمان را هم دارند این حضور به نفع رزیدنت، اینترن و دانشجوی پزشكی و دیگر گروههای پزشكی و در نهایت به نفع مردم است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت:سرانه سلامت مردم در قالب طرح كارانه پرداخت می‌شود اما زمانی که بیماران در بیمارستان بستری می‌شوند، اعضای هیئت علمی که باید 54 ساعت حضور فیزیکی در بیمارستان داشته باشند، اغلب حضور ندارند بنابراین از یک طرف رزیدنت‌ها با آزمون و خطا بیماران را درمان می‌كنند و از طرف دیگر وقتی از مزایایی نظیر طرح كارانه و... استفاده می‌كنند اختلاف 300 برابری حقوق آنها با سایر گروهها ایجاد می‌كند.

شریفی‌مقدم با بیان اینكه در نظام سلامت برای این دسته از افراد جایگاه بالایی دیده شده است، ادامه داد: از آن جمله پرداختی متفاوت از پرداختی دیگران است و این در حالی است كه بیمار با بستری در مراكز درمانی آموزشی خود را در اختیار آموزش قرار داده است چنانچه ویزیت، جراحی و درمان بیماران را اساتید انجام دهند خسارت كمتری بیماران متقبل می‌شوند.

وی با اشاره به عوارض عدم حضور اساتید در بیمارستانهای آموزشی گفت: عدم حضور اساتید فرصت انتقال دانش و مهارت از استاد به دانشجو را می‌گیرد  و رزیدنت ناگزیر است كتب و رفرنس‌ها را مطالعه كند تا بتواند برای بیمار تصمیم بگیرد یا ناچار است بر اساس آزمون و خطا عمل كند.

دبیر کل خانه پرستار با بیان اینكه حضور كمرنگ اساتید به معنای بازی با جان مردم است، افزود: متعاقب آن حضور اینترن و رزیدنت هم كاهش یافته است اما برای طرح تمام وقتی برای ایجاد انگیزه طرح كارانه را اجرا می‌كند كه باز تبعیض‌آمیز است .

شریفی‌مقدم گفت: در طرح كارانه از 100 درصد درآمد ناشی از گروه پزشكی 65 درصد به این تعداد معدود، 5 درصد به دانشگاه، 10 درصد به اعتبار بیمارستان و 20 درصد باقیمانده به 90 درصد كادر بهداشتی و درمانی بیمارستان تعلق می‌گیرد كه این اختلاف دریافتی را تا 300 برابر می‌كند.

وی ادامه داد: این در حالی است كه اعضای هیئت علمی در بیمارستان حضور ندارند و فقط مهر آنها كار می‌كند هم‌اكنون این تعداد معدود همه‌ پستهای مدیریتی را اشغال كرده‌اند و انحصار بازار پزشكی در دست این افراد است حتی پزشكان عمومی، متخصصان غیر عضو هیئت علمی را هم به دایره خود راه نمی‌دهند در بخش خصوصی هم پدیده‌ زیرمیزی از مالیات معاف است.

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینكه اعضای هیئت علمی كودكان، داخلی، عفونی و رادیولوژی از این مقوله معاف هستند، افزود: باید این انحصار بازار پزشكی و مدیریتی حاكم در وزارت بهداشت شكسته شود.

وی با بیان اینكه امروزه مدیریت حرف اول را برای هر سیستم و ارگانی می‌زند، ادامه داد: باید از كسانی استفاده كرد كه علم مدیریت دارند ولی متأسفانه این نگاه در وزارت بهداشت نیست. رئیس دانشگاه و بیمارستان باید دكترای مدیریت و صاحب علم و مهارت مدیریت بهداشت و درمان، دكترای اقتصاد بهداشت و دكترای مدیریت پرستاری و یا كسانی باشند كه دوره‌های مدیریت را گذرانده باشند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: بنابراین نباید لزوما پزشك باشد باید دوره‌های مدیریتی را گذرانده باشد به عنوان مثال یك جراح به عنوان رئیس بیمارستان الزاما نمی‌تواند مدیر خوبی باشد. دولت آینده باید در نظر داشته باشد اگر به دنبال آن است كه حرف اول را برای گفتن در سطح دنیا بزند باید بحث مدیریتی را در وزارت بهداشت اصلاح كند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha