سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 77134
سلامت نیوز : موهای زائد ناخوشایندترین بخش پوست برای هر زن یا مردی است كه همیشه به دنبال بهترین راه برای حذف آن هستند. از بین بردن موهای زائد شاید بیشتر جنبه زیبایی داشته باشد، اما از سویی رعایت بهداشت فردی هم انجام آن را ضروری می‌كند. از گذشته راه‌های بسیاری برای حذف موهای بدن و صورت وجود داشته كه هر كدام معایب و مزایایی دارد و خیلی از این روش‌ها هم اكنون هم رایج است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در كنار آن روش‌های پیشرفته‌ای هم هست كه همه سعی آن بر رفع دائمی موهای زائد صورت و بدن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ پوست صورت نسبت به سایر اعضای بدن لطیف‌تر است پس برای از بین بردن موهای زائد آن باید حساسیت بیشتری به خرج داد تا پوست آسیب نبیند و موها ضخیم و پرپشت نشود.همیشه اظهارنظرهای مختلفی در مورد روش‌های رفع موهای زائد وجود داشته و گاه پیش آمده كه عده‌ای روشی را پیشنهاد كرده‌اند كه برخی ما را از آن منع می‌كنند اما برای حفظ سلامت پوست بهتر است از روش‌هایی استفاده كنیم كه مورد تایید متخصصان پوست و مو باشد.

روش‌های سنتی، ارزان و آسان
دكتر عبدالله جوادی متخصص پوست، مو و زیبایی در این باره به می‌گوید: ارث و تغییرات هورمونی دو عامل مهم در افزایش موهای صورت و بدن است. 95 درصد زنانی كه از موهای زائد بدن خود گلایه دارند، دارای وضع طبیعی هورمونی هستند، اما آنچه موجب ضخامت موها می‌شود، این است كه مو به عنوان گیرنده هورمون مردانه عمل می‌كند و در نتیجه رشد مو در سر كم و در بدن زیاد می‌شود. تراشیدن، موم، بند و موچین، الكترولیز و لیزر كردن موها از روش‌های سنتی و مدرن از بین بردن موهای زائد بدن است كه هیچ كدام نمی‌تواند از بین برنده دائمی باشد؛ چون ممكن است موهای ضخیم رشد دوباره نكند، اما گیرنده‌های هورمونی موجب رشد موهای كركی در بدن می‌شود.

وی می‌افزاید: روش‌های سنتی مانند مومك و بند، ارزان است، وقت كمتری می‌گیرد و در خانه انجام می‌شود اما به وجود آمدن جوش از عوارض آن است. روی پوست همه ما میكروب‌های طبیعی زندگی می‌كنند كه وقتی بند می‌اندازید، منفذهای پوست باز می‌شود و جوش و عفونت‌های پوستی در محل بند انداختن به وجود می‌آید. در استفاده از تیغ هم باید دقت كرد چون تیغ آلوده می‌تواند عامل انتقال بیماری‌های خونی باشد.

جوادی با بیان این كه استفاده از تیغ هیچ تاثیری روی افزایش موها ندارد، می‌گوید: تعداد فولیكول‌های مو (یک ارگان فعال است که فقط در پستانداران مشاهده می‌شود) در بدن ثابت است و كوتاه كردن مو با تیغ آن را ضخیم نمی‌كند و موجب افزایش مو هم نمی‌شود. فقط تغییرات هورمونی است كه سیر طبیعی خود را می‌گذراند و موجب افزایش موهای زائد می‌شود.در مقابل روش‌های سنتی، الكترولیز گران، وقت‌گیر و با درد همراه است چون در آن ریشه موها را تك تك و با سوزن‌های ویژه می‌سوزانند. الكترولیز اگر درست انجام نشود، ممكن است پوست را بسوزاند یا سوزن آلوده آن عامل انتقال بیماری باشد.

لیزر از بین برنده دائمی نیست
وی با اشاره به این كه لیزر از موثرترین راه‌های درمان موهای زائد صورت و بدن است، توضیح می‌دهد: از فواید استفاده از این روش جدید این است كه 70 تا 80 درصد موهای زائد بدن را از بین می‌برد. از بین برنده دائمی نیست اما موها را كم می‌كند و موهای باقی مانده در بدن هم نازك‌تر از قبل می‌شود. لیزر روش گرانی است چون هزینه دستگاه‌های آن بالا و تا حدی هم دردناك است. افرادی كه تمایل به استفاده از این روش دارند، باید بدانند كه لیزر روی موهای سفید تاثیری ندارد و فقط موهای مشكی را از بین می‌برد؛ چون لیزر نوری است كه طول موج مشخصی دارد و فقط ریشه كه سیاه‌ترین قسمت مو است را از بین می‌برد، پس مویی كه رنگدانه ندارد را نمی‌تواند از بین ببرد و بهترین اثر را روی پوست روشن و موهای مشكی دارد.وی تاكید می‌كند: لیزر را حتماً باید پزشك متخصص انجام دهد و تعیین كند به نسبت رنگ مو و پوست، چه مقدار اشعه به مو تابیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha