سلامت نیوز: بر اساس گزارش سازمان ملل متحد که روز دوشنبه انتشار یافت، سیزده سال پس ازآنکه جهان آرمان های توسعه هزاره را تعیین کرد، کشورها گام های بزرگی برای تحقق این هشت آرمان تا سال هدف 2015برداشته اند، اما باید برای دستیابی به اهدافی که هنوز به آن ها نرسیده اند تلاش بیشتری صرف نمایند. 
 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، دبیرکل سازمان ملل متحد در مقدمه این گزارش می نویسد:
در بیش از یک دهه تجربه در راه تلاش به سوی آرمان های توسعه هزاره یاد گرفتیم تلاش های متمرکز توسعه ای می توانند تفاوت ایجاد نمایند. بان کی مون می افزاید حال زمان آن فرا رسیده تا  سعی مان را برای ایجاد آینده ای عادلانه تر، امن تر و پایدار تر برای همه افزون نماییم.
 

شایان ذکر است رهبران جهان از تقریبا تمامی کشور ها که در سال  2000 در اجلاس  مجمع عمومی با عنوان اجلاس هزاره شرکت کرده بودند، اعلامیه هزاره ملل متحد را به تصویب رساندند، سندی که  8 آرمان بلند پروازانه از آن بر گرفته شد. سال 2015 به عنوان سال هدف برای دستیابی به این آرمان های توسعه هزاره در نظر گرفته شد که عبارتند از: ریشه کنی گرسنگی و فقر شدید، محقق ساختن  آموزش ابتدایی همگانی، ارتقای  برابری جنسیتی وتوانمند سازی زنان، کاهش میزان مرگ و میر کودکان، بهبود بهداشت مادران، جلوگیری از گسترش بیماری ایدز، مالاریا و سایر بیماری ها، حصول اطمینان  از پایداری محیط زیست وایجاد مشارکتی جهانی برای توسعه.

 
گزارش توسعه انسانی 2013 نشان می دهد چگونه اقدامات مشترک دولت ها، جامعه مدنی و بخش خصوصی موجب پیششرفت پایدار برای دستیابی به  آرمان های توسعه گردیده است. همچنین گزارش اشاره به مواردی می کند که کشورها در دستیابی به آن ها عقب هستند واین موارد نیاز به توجه  فوری دارند.

 
در این گزارش آمده است اهدافی که تا کنون کشورها موفق به رسیدن به آن ها شده اند عبارتند از به نصف رساندن افرادی که در فقر مطلق به سر می برند و ارائه آب آشامیدنی سالم به بیش از دو میلیارد نفر. همچنین کشور ها تلاش عظیمی در باره اهداف سلامت به ثمر رسانده اند و این اهداف تا سال 2015 قابل دستیابی هستند.

 
این موارد شامل کاهش مرگ و میر به دلیل مالاریا و سل، همچنین عفونت اچ آی وی است. بین سال های 2000 تا 2010 مرگ و میر ناشی از مالاریا تا 25 درصد کاهش داشته که موجب گردیده 1 میلیون و 100 هزار نفر جان خود را از دست ندهند. بین 1995 تا 2011 مجموعا 51 میلیون بیمار مسلول تحت مراقبت قرار گرفتند که این امرباعث نجات 20 میلیون انسان شد.

 
در مورد اچ آی وی، گزارش می گوید 8 میلیون از 34 میلیون انسانی که این عفونت را دارند در حال حاضرتحت درمان ضد ویروسی قرار دارند که اگر همین روند ادامه یابد رسیدن به دستیابی جهانی درمان امکان پذیر خواهد بود.
 

مورد دیگری که پیشرفت در آن چشمگیر بوده کاهش تعداد افراد دچار سوء تغذیه  و حاشیه نشینان شهرها است. بین 2000 تا 2010 تعداد 200 میلیون زاغه نشین دسترسی به منابع آب سالم، سرویس های بهداشتی، مسکن پایدار یا فضای کافی برای زندگی پیدا کردند که این تعداد از هدف 100 میلیون نفری آرمان های توسعه هزار بیش تر است.

 
در عین حال بسیاری از کشورها در دستیابی به سایر هدف ها یعنی بهبود بهداشت ماداران، محقق ساختن  آموزش ابتدایی همگانی، گسترش دسترسی به سرویس های بهداشتی و برابری جنسیتی عقب هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha