دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7714

وجود مواد گوناگون مفید و ضروری بدن در سویا از ابتلا افراد به بیماری‌های گوناگون از قبیل بیماری‌های قلبی، دیابت، آرتروز و سرطان جلوگیری می‌كند.

دكتر سید ضیاء‌الدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در این باره افزود: سویا یكی از مواد غذایی است كه در مورد مواد موجود در آن و استفاده آن در برنامه غذایی افراد در چند سال اخیر بحث و گفتگو وجود دارد، یك دانه سویا حاوی 10 گرم آب، 34 گرم پروتئین، 7/17 گرم چربی، 226 میلی گرم كلسیم، 550 میلی گرم فسفر، 4/8 میلی گرم آهن، 80 واحد ویتامین A و 1/1 میلی گرم ویتامین B1 و 30/0 میلی‌گرم ویتامین ب2 و 2/2 میلی گرم ویتامین B3 است.
وی ادامه داد:سویا حاوی 3 نوع ماده غذایی اصلی پروتئین، كربوهیدارت‌ها و چربی است، این گیاه از نظر پروتئین غنی است و یكی از منابع خوب از ایزوو فلان‌هاست كه دارای فواید زیادی در تامین سلامتی فرد است، سویا هیچ نوع چربی مضری ندارد و روغن آن جزء چربی‌های اشباع نشده است.
وی گفت:جایگزین محصولات حیوانی با سویا باعث افزایش كلسترول خوب (HDL) در بدن می‌شود، اسید آمینه‌های موجود در پروتئین سویا كه متفاوت از منابع غذایی حیوانی و سایر پروتئین‌های گیاهی است قادر است سنتز و متابولیسم كلسترول را تصحیح كند، از فواید دیگر سویا می‌توان به بهبود عملكرد پروستات اشاره كرد، زیرا سویا حاوی مقادیر زیادی ایزوفلاوون است كه این ماده یك نوع آنتی اكسیدان برجسته و موثر در جلوگیری از ایجاد غده سرطانی در پروستات است.
دكتر مظهری تاكید كرد: ویتامین E موجود در این نوع ماده غذایی برای سلامتی پوست و مو و جلوگیری از كم خونی موثر است، فیبر موجود آن باعث كاهش وزن، كاهش كلسترول و تری گلیسیرید و افزایش كاركرد روده بزرگ می‌شود و از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌كند، ویتامین B1 موجود در آن از خستگی و بیماری‌های عصبی جلوگیری و افزایش دهنده انرژی است، منیزیم موجود در سویا اثرات مفید بر استخوان و رگ‌های خونی به خصوص بر عضلات قلب دارد و از لخته شدن خون و تصلب شریان جلوگیری می‌كند.
وی تاكید كرد: امروزه مواد حاوی سویا همچون شیر سویا، آرد سویا، جوانه سویا، آجیل سویا و مكمل‌های سویا به صورت محلول در مواد دیگر یا قرص در بازار موجود است و افراد برحسب ذائقه خود می‌توانند از ان مواد مصرف كنند و از فواید این ماده غذایی بهره ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha