سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 77157

سلامت نیوز : محمد حاجی‌زاده امروز در نشست خبری راههای پیشگیری از سرطان سینه خاطرنشان کرد: بسیاری افراد سرطان را بیماری غیرقابل درمان می‌دانند اما 40 درصد سرطانها قابل درمان و پیشگیری است و از مجموع 120 هزار بیمار سرطانی در کشور می‌توانستیم جلوی ابتلای 30 تا 40 هزار نفر را بگیریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس؛ این متخصص جراحی سرطان سینه، در مورد شیوع این نوع سرطان خاطرنشان کرد: سرطان سینه شایعترین سرطان بین خانم‌ها و سالانه 11 هزار مورد جدید در کشور به این سرطان مبتلا می‌شوند که از این تعداد فقط 1500 نفر جان خود را از دست می‌دهند و می‌توان گفت از نظر کشندگی پنجمین سرطان بوده و سرطان معده بالاترین میزان مرگ و میر را دارد.

وی راه‌اندازی کلینیک‌های چندظرفیتی را یکی از راههای تشخیص به موقع سرطان سینه برشمرد و افزود: در این کلینیک‌ها تمام تخصص‌های مورد نیاز برای تشخیص زودهنگام و پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه از جمله متخصص تغذیه پاتولوژی تا جراح و روانشناس حضور دارند تا سریع به نتیجه رسیده و برای بیمار تصمیم درستی اتخاذ شود که البته در این زمینه دو کلینیک در کشور فعال است.

وی با تأکید بر اینکه هر سال حدود 20 تا 25 درصد مبتلایان به سرطان سینه دارای تکثر ژن HER2 هستند افزود: این گونه افراد در صورتی که با آزمایش، زیاد شدن این ژن‌ در افراد مشخص شود در نهایت کاندیدای مناسبی برای مصرف داروی هرسپتین در درمان سرطان سینه هستند که چیزی بین

هزار تا 1500 نفر در سال می‌شود. 

وی استفاده از دو نوع آزمایش برای غربالگری این بیماران را عاملی دانست تا بار مالی زیادی بر بیمار و جامعه برای تهیه بی‌مورد هرسپتین تحمیل نشود.

به گفته این متخصص جراحی سینه، اگر چه میزان ابتلا به سرطان سینه در کشورهای توسعه یافته 3 تا 5 برابر کشورهای در حال توسعه است اما آمار سالانه آنها تغییری نکرده ولی برای ما شیب تند صعودی دارد.

حاجی‌زاده گفت: رقم ابتلا به سرطان در کشور ما 27 در 100 هزار است که این رقم در کشورهای توسعه یافته 126 در 100 هزار است ولی از بابت شیوع سرطان در دنیا مقام اول را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha