سلامت نیوز : نماینده انجمن جهانی روانپزشکی در آسیای میانه و غربی گفت: افرادی با مشاوره های غلط جوانان را برای درمان دردهای جسمانی ناشی از اضطراب و افسردگی به سمت مواد مخدر و اعتیاد سوق می‌دهند.

احمد جلیلی در گفت‌وگو با فارس در مورد عوامل گرایش جوانان به سمت اعتیاد گفت:‌ یکی از اختلالات روانپزشکی افسردگی و اضطراب است و به دلیل اینکه مصرف مواد مخدر اثر کاذب موقت درمانی برای آنها دارد به سمت مصرف این مواد گرایش پیدا می‌کنند.

وی افزود: گاهی جوانان به مشورت و مشاوره غلط دیگران به سمت مصرف مواد مخدر می‌روند چرا که در ابتدا احساس بهبودی پیدا می‌کنند در حالی که عوارض مواد مخدر پس از مدتی به صورت اختلالات روانپزشکی ثانویه خود را نشان می‌دهد.

نماینده انجمن جهانی روانپزشکی در آسیای میانه و غربی با اشاره به اینکه مسائل روانپزشکی یکی از عواملی است که باعث گرایش جوانان به اعتیاد می‌شود، گفت: مسائل دیگر جامعه‌شناسی، اقتصادی و فرهنگی در گرایش جوانان به اعتیاد اثرگذار هستند.

جلیلی تصریح کرد: علائم اختلالات روانپزشکی گاهی جدی است و به همین دلیل تشخیص داده نمی‌شود. به طور مثال علائم افسردگی گاهی با کمردرد، پا درد و دل‌ درد همراه است و به همین دلیل جوانان با توصیه دوستان که مصرف مواد مخدر حالشان را به صورت ظاهری خوب می‌کند به مصرف گرایش پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: مصرف مواد مخدر در چنین مواقعی اثر موقت تسکینی دارد و فرد نمی‌تواند این موارد را کنار بگذارد و در نتیجه در مدت زمان کوتاهی معتاد می‌شود.

نماینده انجمن جهانی روانپزشکی در آسیای میانه و غربی گفت: بیشتر اوقات علائم جسمانی که بر اثر افسردگی و حالات اضطراری ایجاد می‌شود شناخته شده نیست. حتی این علائم را جامعه پزشکان نیز نمی‌شناسند و فکر می‌کنند فردی که علائم درد داشته و در آزمایش و معاینه بالینی دلیلی برایش وجود ندارد،بیمار نیست.

جلیلی گفت: در این شرایط بیمار سرگردان می‌شود در حالی که منشأ درد آن دلیل روانی دارد به همین دلیل برخی بیماران به دلیل اطلاعات کم به سمت اعتیاد سوق داده می‌شوند.

نماینده انجمن جهانی روانپزشکی در آسیای میانه و غربی افزود: گاهی نیز برخی جوانان به توصیه دوستان خود با مصرف موادی مانند تریاک و الکل اضطرابشان آرام می‌شود در حالی که این مسئله آنها را فریب می‌دهد.

جلیلی ادامه داد: از سوی دیگر نبود ساختارهای اجتماعی که جوانان را به سمت تفریحات سالم و کم خطر سوق دهد،باعث می‌شود تا جوانان ما به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کنند بنابراین نابسامانی و سوء سیاست‌هایی که در جامعه وجود دارد یکی از دلایل دیگر گرایش جوانان به اعتیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha