سلامت نیوز : محمد میرزابیگی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت تصویب 5 مصوبه دولت در حوزه پرستاری و انتظارات جامعه پرستاری از دولت یازدهم، برگزار شد گفت: در سال 84 نامه‌ای به مسئولان دولت فرستادیم و انتظارات خود را در آن نامه اعلام کردیم امسال نیز مشابه همان نامه به رئیس جمهور منتخب دولت یازدهم فرستادیم و ضمن اعلام همکاری با وی مسائل مهم این حوزه را اعلام کردیم و تشکیل هیئت کارشناسی برای ارائه راهکارهای حرفه‌ای را پیشنهاد دادیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: در مورد قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از 6 سال پیش که تصویب شد قرار بود ظرف 6 ماه، آْیین‌نامه اجرایی‌اش نوشته شود اما یک جلسه هم از سوی شورای عالی بیمه در این مدت برگزار نشد و به نظر می‌رسد حوزه‌ای بالاتر از این شورا باید ورود می‌کرد.

معاونت پرستاری ،معاونت پرستاران نیست

میرزابیگی در مورد معاونت پرستاری گفت:تشکیل معاونت پرستاری در وزارت بهداشت از زمان تأسیس سازمان نظام پرستاری جزو مطالبات جامعه پرستاری بوده است اما در حال حاضر که این معاونت در وزارت بهداشت تأسیس شده، شنیده می‌شود که این معاونت، معاونت پرستاران است نه معاونت مراقبت و پرستاری.

میرزابیگی تصریح کرد: وضعیت پرستاری در بیماستان‌های کشور نابسامان است چرا که تاکنون معاونت ویژه‌ای نداشته است اما در بحث غذا و دارو، درمان و ... معاونت در وزارت بهداشت موجود است در حالی که 90 درصد مسائل حوزه‌ سلامت یعنی خدمات پرستاری که تأثیرگذاری زیادی در خدمات دارد بدون معاونت رها شده بود.

نظام پرداخت بیمه‌ها در انحصار خدمات پزشکان است

وی با انتقاد نسبت به اینکه قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور پرستاری تاکنون زیرنظر معاونت درمان قرار داشته گفت: تمام منصب‌های موجود در وزارت بهداشت از وزیر تا معاون، مدیر کل، کارشناس مسئول و پست‌های حساس دانشگاهی شرایط احرازشان به گونه‌ای بوده است که پزشک متخصص عضو هیئت علمی شرایط احراز آن را داشته باشد.

میرزابیگی با اشاره به اینکه وقت آن شده بود که معاونت پرستاری تشکیل شود افزود: جامعه پرستاری از مصوبات اخیر محافظت می‌کند و اگر در آینده بحث‌هایی پیرامون ادغام یا حذف این مصوبات مطرح شود واکنش شدیدی خواهد داشت و باید این 5 مصوبه به طور کامل اجرایی شود تا مردم بهره آن را حس کنند.

تعیین پروانه کار پرستاری تا 6ماه آینده

وی در مورد صدور پروانه‌های کار پرستاری نیز گفت: این پروانه‌های کار که در دنیا با اسامی مختلفی مانند تأیید صلاحیت‌های حرفه‌ای مطرح است در کشور ما نیز آغاز شده اما تاکنون از زمانی که پرستاران فارغ‌التحصیل می‌شدند یعنی در طول 30 سال آموزش‌های هدف‌داری نمی‌دیدند و برای هر گروه به طور ویژه آموزش داده نمی‌شود.

میرزابیگی با بیان اینکه آموزش به پرستاران به گونه‌ای بوده که جایی برای ارزیابی علمی باقی نمی‌مانده گفت: از سویی با کمبود پرستار مواجهیم و از سوی دیگر نمی‌توانیم به هر فردی با هر اخلاق و مرامی صلاحیت کار بدهیم از سوی دیگر نیز باید کاری کنیم تا جذابیت صلاحیت حرفه‌ای ایجاد شود.

وی افزود: بنابراین عمده اقدامات را برای جذب صلاحیت و فقط 5 درصد را برای برخوردهای سلبی و تنبیهی قرار داده‌ایم به همین دلیل در کمتر از 6 ماه آینده آیین‌نامه جذب صلاحیت‌ها تعیین می‌شود و بیمارستانها و مراکز درمانی خود را مقید می‌کنند که پرستاری را به کار گیرند که پروانه کار از سوی نظام پرستاری داشته و آن را تمدید کرده باشد.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: این پروانه کار براساس نیاز جامعه و نیاز پرستار تخصصی، فناوری‌های روز و اخلاق حرفه‌ای خواهد بود.

ایجاد دوره‌های کوتاه آموزشی برای فارغ‌التحصیلان پرستاری

میرزابیگی در مورد مجوزهای آموزشی نیز گفت: بیمارستانهای خصوصی و دولتی و برخی مراکزی که تازه تأسیس می‌شوند به شدت به پرستار نیاز دارند که در امور ویژه تخصصی مهارت داشته باشند در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد و در حوزه ICU، CCU و سوختگی پرستار متخصص وجود دارد اما از زمان اقدام تا استخدام این افراد 2 سال زمان می‌برد.

وی افزود: به همین دلیل دوره‌های کوتاه مدت 2 تا 3 ماهگی آموزشی را تدوین کرده‌ایم که در رابطه با بخش‌های ویژه فارغ‌التحصیلان پرستاری به صورت عام این آموزش‌ها را ببینند و این بسته آموزشی اقدامی غیردولتی بوده و شامل آموزش عالی نمی‌شود.

ورود پرستاران به منزل با مجوز سازمان نظام پرستاری

میرزابیگی با اشاره به انجام خدمات پرستاری در منزل گفت: یکی از مشکلاتی که لزوم وروود سازمان نظام پرستاری به ارائه خدمات پرستاری را در منزل ایجاد کرده این است که این سیستمها ناشناخته هستند، مجوزهای لازم را نمی‌گیرند و افرادی که به منازل فرستاده می‌شوند آموزش کافی ندارند.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: از سوی دیگر در آگهی‌‌ها می‌بینیم که برای نگهداری از سالمندان و کودکان که اقشار آسیب‌پذیر هستند افراد عادی برای مراقبت فرستاده می‌شوند در حالی که باید فردی که مراقبت می‌کنند بهداشت فردی را دانسته و با آموزشهای کمکهای اولیه و CPR (احیا) آشنا باشند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل آموزش‌های لازم را از مقطع دیپلم به بالا که در قالب کمک بهیار داشته‌ایم در حوزه پرستاری در منزل توسعه می‌دهیم و در بیمارستان‌ها تربیت لازم را انجام خواهیم داد. این افراد دارای پرونده کار می‌شوند و از سوی شورای عالی نظام پرستاری ساماندهی شده و مردم و متقاضیان با تماسی که با سازمان می‌گیرند می‌توانند این افراد با صلاحیت را به خدمت بگیرند.

تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هزینه‌ها را تا یک‌بیستم کاهش می‌دهد

میرزابیگی در مورد تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز گفت: قرار شده در کمیته‌ای مشترک با معاون اول رئیس جمهوری قبل از اتمام کار دولت این تعرفه‌ها تعیین و نهایی شود این در حالی است که هنوز احساس می‌کنند خدمات پرستاری بار اضافی به بیمه وارد می‌کند.

وی گفت: خدمات پرستاری در دو بخش سرپایی و تخصصی تقسیم می‌شود. خدمات سرپایی جدید نیستند که بار اضافی داشته باشند در حالی که در مقایسه تعرفه‌ای که خدمات مشترک پرستاری و پزشکی است، کاهش چشمگیر هزینه‌ها را شاهد خواهیم بود.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور گفت: به طور مثال در خدمات مشترکی مانند گذاشتن لوله در داخل معده که با تعرفه پزشکی در سال 90 در بخش دولتی 9 هزار و 100 تومان هزینه داشته با تعرفه پرستاری آن را محاسبه کرده و بر اساس این تعرفه چنانچه امسال تصویب شود 3 هزار تومان هزینه خواهد داشت.

وی گفت: وقتی با تعرفه خدمات پرستاری این هزینه‌ها کاهش می‌یابد چرا بیمه‌ها می‌گویند بار اضافی دارد. حدود 100 خدمت مشترک بین پرستاری و پزشکی وجود دارد که بیش از 20 درصد کل خدمات را تشکیل می‌دهند که اگر با تعرفه پرستاری انجام شود گاهی تا یک بیستم نیز هزینه خدمات کاهش می‌یابد.

حضور نیم‌ساعته متخصصان و سرزدن روزانه آنها به 5بیمارستان

میرزابیگی گفت: طبق برآوردهایی که انجام دادیم اگر دریافتی از بودجه دولتی 2 برابر شود بازدهی خدماتی که از پرستاری خواهیم داشت، 3 برابر می‌شود این در حالی است که پزشکان متخصص خوبی داریم اما متوسط حضورش در بیمارستانها بیش از نیم ساعت نیست. این افراد روزانه به 5 بیمارستان سر می‌زنند، درآمدهای میلیونی دارند و به دلیل سیستم بیمه‌ انحصاری نه تنها هزینه‌های مردم به 30 درصد کاهش نیافته بلکه شاهد افزایش خدمات نیز بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه، هزینه‌های مردم به 30 درصد کاهش یابد باید انحصار بیمه‌ای شکسته شود و نظام پرداختی بیمه‌ها به پزشکان مبتنی بر بسته خدمتی شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری در مورد انتظارات جامعه پرستاری از رئیس جمهور منتخب نیز گفت: امیدواریم همان گونه که نماینده رئیس جمهور منتخب گفته سلامت در اولویت‌های اول تا سوم این دولت باشد و وزیر بهداشت این دولت به اقتصاد درمان آشنا باشد.

روحانی از بکارگیری سهامدارانی که وزیر بهداشت شدند درس بگیرد

میرزابیگی گفت: انتظار داریم که رئیس جمهور آینده از تجربه چاقو به دستانی که در گذشته آمدند و سهامدار بیمارستان‌های خصوصی شدند، درس بگیرد و فردی را وزیر بهداشت کند که نسبت به چانه‌زنی برای افزایش بودجه بهداشت و درمان و دریافت سهم سلامت از یارانه‌ها آشنا باشد و مذاکره‌های مالی و سرمایه‌ای را بداند.

وی گفت: در حال حاضر بیش از هزار متخصص اقتصاد و بهداشت داریم، 2 هزار متخصص مدیریت بیمارستانی داریم که می‌تواند در این حوزه کمک کند ما در تربیت نیرو مشکلی نداریم اما چیزی که وزارت بهداشت را زمین می‌زند و تاکنون نیز زده، این است که نتوانسته‌ایم بین سهم مردم، دولت، درآمدها و هزینه‌ها معادلات درستی برقرار کنیم.

میرزابیگی گفت: خدا نکند در شرایط فعلی کسی بیمار داشته باشد چرا که می‌بینیم هزینه‌های درمانی به حدی بالاست که یک فرد روستایی تمام زندگیش را می‌فروشد تا بیمارش را درمان کند من اگر جای رئیس جمهور بودم فرد منتخب خود را بی‌سروصدا می‌فرستادم تا دوره‌های مدیریت و اقتصاد بهداشت را طی کند.

نگاه انحصاری به پزشکان خیانت به نظام سلامت است

وی نگاه انحصاری به پزشکان را دومین مشکل نظام سلامت عنوان کرد و گفت: 7 تا 10 درصد جمعیت نظام سلامت را اعضای هیئت علمی تشکیل می‌دهند .این افراد رئیس بیمارستان می‌شوند در حالی که این کار در واقع خیانت به نظام سلامت است چرا که این عضو هیئت علمی باید به آموزش بپردازد و بتواند اگر رئیس بیمارستان است شبانه‌روز درآمد و هزینه‌های بیمارستان، عملکرد پزشکان و پرستاران را برآورد کند در حالی که با وضعیت فعلی معلوم است که بیمارستان‌ها این گونه مدیریت می‌شوند.

واگذاری بخشها به رؤسا شکست می‌خورد 

میرزابیگی در مورد طرحهای جدید واگذاری گفت: طرحهای خودگردانی بیمارستانها، خصوصی‌سازی و هیئت امنایی به شکست انجامید و واگذاری بخشها به رؤسا نیز شکست می‌خورد چرا که به تعداد بخشهای بیمارستانی مشکل خواهیم داشت.

رئیس سازمان نظام پرستاری با تأکید بر اینکه به جای واگذاری بخشها می‌توانیم از اقتصاد تعاونی استفاده کنیم گفت: طبق قانون 30 درصد مسائل اقتصادی باید توسط تعاونی‌ها تأمین شود. چرا تعاونی در بیمارستان‌ها ایجاد نمی‌کنیم و مدیریت را به آنها واگذار نمی‌کنیم.

در به در به دنبال پرستار بیکار می‌گردیم

میرزابیگی گفت: 8 سال پیش 40 هزار پرستار بیکار داشتیم و در حال حاضر با فارغ‌التحصیلی 10 هزار پرستار در هرسال، پرستار بیکار نداریم و در به در به دنبال پرستار بیکار می‌گردیم، 160 دانشکده پرستاری داریم که در گذشته 100 دانشکده داشته‌ایم، 11 هزار واحد مسکونی ویژه پرستاران در دست ساخت داریم که 5 هزار و 500 واحد آن را را واگذار کرده‌ایم.

تعیین وضعیت تعرفه پرستاری در این هفته

وی گفت: قرار شده تعرفه‌های خدمات پرستاری به جلسه شورای عالی بیمه برود که البته ما با این شورا نمی‌توانیم ارتباط مستقیم بگیریم. تشکیل این جلسه امروز و فردا می‌شود اما قرار است در این هفته وضعیت تعرفه‌ها مشخص شود.

میرزابیگی در مورد استخدام پرستاران نیز گفت: متأسفانه نگاه بدی در کشور وجود داشت و اختلاف بین مجلس و دولت و یکسری دستگاه‌ها باعث می‌شد تا به همه چیز با نگاه اساسی نیاز دیده نشود.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور اظهار کرد: زمانی که استخدام 70 هزار نفر در نظام سلامت عنوان شد از مسئولان خواستم تا مشکل مردم را ببینند و سیاسی‌کاری نکنند البته وجود پست‌های مدیریتی و مجوزهای استخدام نیز تنها راهکار استخدام پرستاران نیست.

استخدام‌های پاره‌وقتی برای پرستاران

وی گفت: اگر قانون تعرفه پرستاری را اجرا کنیم بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود در حال حاضر پرستاران تمایلی به استخدام‌های دولتی ندارند و می توانیم مانند تجربه کشورهای دیگر استخدام پاره‌وقتی ایجاد کنیم چرا که این ظرفیت‌ها وجود دارد و نگاه صرفاً دولتی کافی نیست.

میرزابیگی گفت: ظرفیت‌های زیادی وجود دارد اما پرستاران به دلیل سختی کار تمایلی به این استخدام‌ها ندارند بنابراین باید جاذبه‌های کاری و تعاونی را ایجاد کنیم و استانداردهای بکارگیری پرستاران دقیقاً مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha