سلامت نیوز : مطابق آمارهای موجود تعداد متقاضیان مجوز سقط درمانی در سال گذشته شش هزار و 656 نفر بود، این رقم در مقایسه با سال قبل از آن هفت درصد افزایش داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ همچنین در سال گذشته استان آذربایجان غربی بیشترین کاهش را در مراجعان دریافت مجوز سقط درمانی داشت، تعداد این متقاضیان از 165 نفر در سال 1390 به 66 نفر در سال 1391 کاهش یافت. یادآور می‌شود تمام متقاضیان دریافت مجوز سقط درمانی این استان در سال گذشته شرایط دریافت مجوز را داشتند.

در سال گذشته در استان تهران با هزار و 684 مراجعه برای دریافت مجوز سقط جنین درمانی در مقایسه با دیگر استانها بیشترین تعداد مراجعه را داشته است که از این تعداد 761  نفر شرایط دریافت مجوز را داشتند.

همچنین پس از تهران استانهای خراسان رضوی با 592 مراجعه و خوزستان با 543 مراجعه بیشترین آمار مراجعان سقط درمانی را در سال گذشته داشته‌اند.

این در حالی است که در سال گذشته کمترین تعداد مراجعان سقط درمانی با 35 نفر در استان سمنان ثبت شده است که از این تعداد متقاضی، 27 نفر مجوز سقط جنین درمانی را دریافت کردند.

یادآور می‌شود یکی از نکات ضروری برای بررسی تقاضای سقط درمانی در مراکز پزشکی قانونی سن جنین است به این نحو که اگر سن جنین از 19 هفته بیشتر باشد یا بر اساس سونوگرافی، بیش از چهار ماه از زمان لقاح گذشته باشد به هیچ وجه برای فرد متقاضی مجوز سقط صادر نخواهد شد.

همچنین در صورت خطر جانی برای مادر در صورت ادامه بارداری و یا عقب افتاده و ناقص‌الخلقه بودن جنین به نحوی که نگهداری از آن برای مادر ایجاد حرج کند از جمله مواردی است که در صورت وجود هر یک از آن‌ها با درخواست مادر و با تشخیص ۳ نفر پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی، مجوز سقط درمانی صادر می شود البته به شرط آنکه سن حاملگی کمتر از چهار ماه پس از لقاح باشد.

درخواستهای سقط درمانی بدون نیاز به دستور قضایی بررسی می‌شود

تأکید بر این نکته ضروری است که زمان در رسیدگی به پرونده های سقط درمانی بسیار اهمیت دارد تا آنجا که تنها مورد از وظایف پزشکی قانونی که بررسی آن نیازی به دستور مقام قضایی ندارد، رسیدگی به موارد درخواست سقط جنین است. بنابراین با توجه به اهمیت زمان در پرونده های سقط درمانی، پزشکی قانونی به مدارک متقاضیان در اسرع وقت رسیدگی و در صورت وجود شرایط قانونی با درخواست سقط جنین موافقت می‌کند.

متقاضیان سقط درمانی که شرایط لازم را دارند و پزشکی قانونی نیز برای آنان مجوز صادر کرده باید پیش از پایان چهار ماهگی(19 هفتگی و ولوج روح در جنین) و در کوتاهترین زمان پس از دریافت مجوز برای انجام سقط به بیمارستان مراجعه کنند زیرا بیمارستانها نیز پس از چهار ماهگی اقدام به سقط نمی‌کنند حتی اگر قبل از این تاریخ پزشکی قانونی مجوز را صادر کرده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha