سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸
کد خبر: 77166
سلامت نیوز : كارشناس ارشد تغذیه انستیتو تغذیه و صنایع غذایی كشور گفت: مصرف گوجه فرنگی سبب جلوگیری از ابتلا و یا مبارزه با دستكم ۱۰ بیماری مانند دیابت نوع ۲، حملات قلبی، گرفتگی‌های عروق، انواع سرطان مانند سرطان پوست و پروستات، چاقی مفرط، بیماریهای مزمن مانند روماتیسم، افسردگی، بیماریهای عفونی و یبوست می‌شود. منیریه دادخواه افزود: مصرف مستمر گوجه فرنگی، فرآورده‌ها و عصاره‌های آن به دلیل دارا بودن خواص بیشمار مانند ویتامین C، كمك زیادی به حفظ و احیای سلامت افراد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ به طور مثال این گیاه به دلیل ویتامین C بسیار موجب رقیق كردن خون و پلاكتهای آن و درنتیجه جلوگیری از چسبندگی و ایجاد لخته خون در رگها و قلب می‌شود. وی اظهار داشت: استفاده منظم از این ماده غذایی در روز به سلامت قلب وعروق كمك كرده و از بروز حملات قلبی می‌كاهد. به گفته دادخواه، گوجه فرنگی از سبزیجات پر مصرف تابستانی است كه سرشار از ویتامین C، املاح معدنی، پتاسیم، فیبر غذایی، رنگ دانه گیاهی و لیكوپن است. این كارشناس تغذیه ادامه داد: لیكوپن یك آنتی‌اكسیدان قوی است. لیكوپن در گوجه فرنگی تازه با مقدار فراوان یافت می‌شود. مصرف این ماده به حفاظت در برابر سرطان بسیار موثر است و از پیشگیری و ابتلا به سرطان كمك می‌كند. وی افزود: همچنین وجود لیكوپن در این سبزی به سلامت پروستات در مردان كمك كرده به طوری كه توصیه می‌شود مردان گوجه فرنگی و فرآورده‌های آن را به طور روزانه مصرف نمایند تا از بروز سرطان پروستات در امان باشند.

دادخواه گفت: در طب سنتی از گوجه فرنگی و عصاره‌های آن به دلیل تركیبات آنتی‌اكسیدان وضد التهاب آن از بروز برخی بیماری‌های مزمن و التهابی مانند روماتیسم پیشگیری می‌كند. دادخواه با اشاره به اینكه گوجه فرنگی هم به‌صورت خام و پخته می‌توان مصرف كرد گفت: مصرف پخته گوجه فرنگی در جذب رنگ دانه‌های آن بسیار موثر است و حرارت دادن به گوجه فرنگی و یا كمی تفت دادن در روغن به جذب بهتر رنگ دانه‌های لیكوپن كمك می‌كند. وی توصیه كرد: برای استفاده از ویتامین‌ها و خواص مفید آنها باید گوجه فرنگی را به محض برش زدن مصرف كرد، زیرا این ماده غذایی پس از برش زدن با اكسیژن هوا تركیب شده و خاصیت آنتی‌اكسیدانی و ویتامین C آن از بین می‌برد. كارشناس ارشد تغذیه انستیتو تغذیه و صنایع غذایی كشور افزود: وجود پتاسیم در این ماده غذایی به كنترل فشار خون كمك می‌كند و به‌عنوان یك میان‌وعده بسیار مناسب برای همه افراد در سنین مختلف توصیه می‌شود. این سبزی برای افرادی كه می‌خواهند وزن خود را كاهش دهند مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha