سلامت نیوز : کارشناس کاهش آسیب اداره اعتیاد وزارت بهداشت ارتقای تشکیلات وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در حوزه اعتیاد را خواستار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید ابراهیم قدوسی در میزگرد " کاهش آسیب‌های اعتیاد و چالش‌های پیش‌رو» که با حضور نمایندگانی از ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی و کارشناسان و فعالان حوزه اعتیاد درمان در ایسنا برگزار شد، در توضیح مشکلات و چالش‌های درمان و کاهش آسیب اعتیاد در کشور گفت: در این زمینه نخستین انتقاد را به وزارت بهداشت و مجموعه خود وارد می‌دانم؛ طبیعتا برنامه‌ای برای آنکه بتواند موفق باشد و اجرایی شود، به دو اصل نیاز دارد؛ نخست آنکه تشکیلات مربوطه باید کارآمد باشد. این در حالی است که تشکیلات وزارت بهداشت برای بزرگی مساله اعتیاد و معضلی که شاید جزو سه یا چهار معضل نخست کشور باشد، کارایی لازم را ندارد.

نقص تشکیلاتی وزارت بهداشت در حوزه اعتیاد

وی تاکید کرد: لازم است تشکیلات وزارت بهداشت چه در ستاد و چه در دانشگاه‌های علوم پزشکی در مبحث اعتیاد ارتقا یابد. اگر موضوع اعتیاد جزو ماموریت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی است، نمی‌توان یک «مشاور» یا یک فرد «نفر چندم» را در دانشگاه علوم پزشکی مامور پیگیری آن کرد.

این کارشناس کاهش آسیب اداره اعتیاد وزارت بهداشت افزود: در مجموع در تشکیلات کلان وزارت بهداشت، همچنین تشکیلات دانشگاه‌های علوم پزشکی و به دنبال آن در شبکه‌های بهداشتی و درمانی، شبکه موثری برای اعتیاد نداریم. کارشناسان ما نیز کارشناسانی قرضی هستند؛ در این زمینه کارشناسان بهداشت روان از اداره‌ای دیگر، در اداره کل ما مستقر هستند و به صورت مشترک اقدامات مربوط به اعتیاد را انجام می‌دهیم. این در حالی است که ممکن است کارشناس بهداشت روان دغدغه‌های دیگری داشته باشد و اصلا کشش یا تمایلی برای اجرای برنامه‌های اعتیاد نداشته باشد که این موضوع در مجموعه کار تاثیرگذار است.

قدوسی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای ارتقای تشکیلات مربوط به اعتیاد در وزارت بهداشت، ادامه داد: با وجود آنکه برای راه‌اندازی تشکیلات موثر، توافق سه جانبه‌ای با امضای وزرای بهداشت و کشور و همچنین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و معاون توسعه انسانی ریاست جمهوری صورت گرفت، اما این موضوع هنوز پیش نرفته است و این نقص تشکیلاتی در حوزه اعتیاد همچنان در وزارت بهداشت وجود دارد.

وی "ردیف های بودجه‌ای" را دیگر مشکل اعتیاد در وزارت بهداشت دانست و عنوان کرد: بودجه‌های وزارت بهداشت در حوزه اعتیاد 100 درصد به بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر وابسته است؛ این در حالیست که به دلیل تغییر مدیران ستاد، همواره تغییرات زیادی را در بودجه‌های سالانه شاهد هستیم. شاید بتوان گفت بهترین بودجه‌ای که تاکنون در زمینه کاهش آسیب گرفته‌ایم، بازمی‌گردد به سال 89 که رقم آن حدود چهار میلیارد و 300 میلیون تومان بود.

قدوسی با بیان اینکه وزارت بهداشت در تخصیص بودجه‌های درمان و کاهش آسیب به تنهایی تصمیم‌گیر نیست، ادامه داد: از کل بودجه‌ای که برای درمان و کاهش آسیب به وزارت بهداشت اختصاص می‌یابد، هر ساله با تفاهم ستاد، بودجه‌های مربوط به هر کدام از این موارد مشخص می‌شود.

این کارشناس کاهش آسیب اداره اعتیاد وزارت بهداشت درباره ماده 16 اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: ما به این برنامه قائل هستیم. این برنامه، برنامه خوبی است و مشتری خاص خود را دارد. مشتری‌های ماده 16 از یک نوع‌اند، مشتری‌های DIC از نوعی دیگر و مشتری‌های درمان نیز گروهی دیگر هستند. البته قرار بر آن بود که بودجه ماده 16 مستقل باشد و مدیران ستاد قول دادند که این برنامه تاثیری روی بودجه های معمول ما نداشته باشد.

وی در این باره افزود: اگر برنامه جدیدی به نام ماده 16 اضافه می‌شود، باید بودجه آن نیز در نظر گرفته شده و به بودجه‌های قبلی اضافه شود. در مجموع هر چند برای سال گذشته برای مبحث اعتیاد در وزارت بهداشت، بر روی بودجه 14 میلیارد تومانی تفاهم شد، اما این بودجه تخصیص نیافت و تنها 53 درصد از کل بودجه اعتیاد در سال گذشته به وزارت بهداشت تخصیص یافت.

تشکیلات فعلی ستاد مبارزه با مواد مخدر موثر است اما....

قدوسی در ادامه تشکیلات فعلی ستاد مبارزه با مواد مخدر را مورد اشاره قرار داد و گفت: تشکیلات فعلی ستاد را موثر می‌دانم، به شرط آنکه طبق آنچه که قانون‌گذار تعریف کرده، اداره شود. باید در حوزه اعتیاد مرزبندی میان وظایف سازمان‌ها مشخص شود؛ این در حالی است که اکنون چنین نیست و چند تشکیلات با یکدیگر در این زمینه کار می‌کنند که طی آن گاهی هم تنش‌هایی ایجاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha