گروهی از دانشمندان آمریکایی در بررسی های خود نشان دادند که سطوح بالای اسید اوریک در سالمندان می تواند سبب کاهش قدرت ادراکی و افزایش خطر بروز سکته های مغزی خفیف شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان دانشگاه جان هاپکینز کشف کردند که سکته های خفیف که به "افزایش زیاد ماده سفید" (WMH) معروف است، در سالمندانی که بطور متوسط از میزان بالای اسید اوریک خون برخوردارند بسیار زیاد است.

اسید اوریک محصول سوخت و ساز بدن انسان است که توسط کلیه ها دفع می شود. نقش افزایش این ماده در بدن که باعث نقرس می شود، پیش از این شناخته شده بود. اما تاثیرات آن در سطح مغزی هنوز ناشناخته بود.

افزایش زیاد ماده سفید به معنی جراحت های مغزی است که با رزونانس مغناطیسی قابل تشخیص هستند. در حقیقت افزایش زیاد ماده سفید برابر با مرگ فضاهای کوچکی از بافت مغز است که در اثر فقدان اکسیژن در ادامه انسداد یک رگ مغزی اتفاق می افتد.

این دانشمندان به منظور درک ارتباط میان سکته های خفیف مغزی و اسید اوریک، به کمک روزنانس مغناطیسی مغز 85 مرد و 92 زن بین 20 تا 92 سال را مورد بررسی قرار دادند و همزمان تجمع ماده اسید اوریک را در خون این داوطلبان کنترل کردند.

در این بررسی ها مشخص شد که در افرادی که از سطوح اسید اوریک نرمال برخوردار بودند، درصد خطر بروز جراحت های WMH نسبت به افرادی که دارای اسید اوریک متوسط و یا پایین بودند، به خصوص در سالمندان بیشتر است.

براساس گزارش ساینس دیلی، در افرادی که میزان اسید اوریک بالا بود، حجم سکته های مغزی خفیف 6/2 برابر بیشتر شد که این رقم در افراد بالای 60 سال به 5 برابر رسید.

به گفته محققان جان هاپکینز، ارزش اسید اوریک بالا تر و یا برابر با 75/5 میلی گرم بر دسی لیتر در مردان و 8/4 میلی گرم بر دسی لیتر در زنان خطر بروز سکته های خفیف مغزی را افزایش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha