سلامت نیوز : رییس سازمان نظام پرستاری در یک نشست خبری به مرور پنج مصوبه اخیر سازمان نظام پرستاری در هیات دولت پرداخت و انتظارات جامعه پرستاری از دولت آینده را تبیین کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محمد میرزابیگی با اشاره به دستاوردهای نظام پرستاری از جمله تصویب پنج مطالبه پرستاران در هیات دولت در تاریخ هشتم خرداد ماه سال جاری، عنوان کرد: البته پیگیری مطالبات پرستاران مربوط به چند ماه اخیر نیست و مکاتبه با وزارت بهداشت و همچنین رایزنی با مجلس و هیات دولت چندین سال در جریان بود تا اینکه سرانجام در دولت دهم به تحقق دست یافت.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه قوانین تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی وزارت بهداشت سال‌ها پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بودند اما با موانعی در ابلاغ و اجرا روبرو بودیم. به عنوان مثال با وجود گذشت حدود شش سال از تعریف قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و فراهم بودن تمام مقدمات کار تاکنون هیچ جلسه‌ای با شورای عالی بیمه سلامت تشکیل نشده است.

رییس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه سرانجام با حضور در هیات دولت موفق شدیم مطالبات پرستاران را به تصویب برسانیم، عنوان کرد: به ویژه در خصوص تشکیل معاونت پرستاری، این ضرورت احساس می‌شد. نامساعد بودن وضعیت پرستاری و مراقبت از بیماران در بیمارستان‌ها را انکار نمی‌کنیم، اما معتقدیم 70 درصد جمعیت نظام سلامت بدون سیاست‌گذاری و نظارت رها شده بود و باید با تشکیل معاونت پرستاری سامان می‌یافت.

مخالفت وزیر بهداشت با ایجاد معاونت پرستاری

میرزابیگی با بیان اینکه این معاونت تا قبل از سال 1388 در قالب یک اداره فعالیت می‌کرد و جایگاه و سطحش در معاونت درمان مشخص نبود، گفت: در سال 1388 مشاور امور پرستاری وزارت بهداشت منصوب شد و به جای این اداره، رسیدگی به امور پرستاران را به عهده گرفت. سرانجام در سال 1389 نیز قائم مقام وزیر بهداشت در امور پرستاری منصوب شد.

وی اضافه کرد: نکته جالب اینجاست که قائم مقام وزیر بهداشت از نظر ساختار تشکیلاتی زیر نظر معاونت درمان فعالیت می‌کرد و این به خواسته وزیر بهداشت وقت انجام شده بود.

رییس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه وزیر بهداشت مخالف ایجاد معاونت امور پرستاری بود و این مخالفت هنوز هم ادامه دارد، عنوان کرد: معاونت پرستاری را وزیر بهداشت ایجاد نکرد، بلکه این اقدام با دستور مستقیم رییس‌جمهور انجام شد.

میرزابیگی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر نیز تمام پست‌های موجود در وزارت بهداشت و درمان از کارشناسان گرفته تا معاونین، پزشک متخصص هستند، عنوان کرد: در شرایط احراز پست‌های مدیریتی وزارت بهداشت بر پزشک متخصص بودن عضو هیات علمی تاکید شده است، در حالی که عضو هیات علمی باید به دنبال پژوهش و تربیت دانشجو باشد و پزشک متخصص نیز باید در بخش بالینی به امر درمان بیماران مشغول باشد.

وی افزود: وقتی مدیران مجموعه یا به فکر کلاس‌ها و دانشگاه هستند یا رسیدگی به بیمارانشان در مطب و انجام اعمال جراحی، مسلم است که دیگر فرصتی برای فکر کردن به امور مدیریتی و مملکتی ندارند و همین می‌شود که هزینه درمان در سال گذشته به 60 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

میرزابیگی ضمن تاکید بر اینکه اکنون وقت آن رسیده است تا معاونت امور پرستاری و سازمان نظام پرستاری هم‌پای هم برای ارتقای کیفی امور پرستاری و اجرای پنج مصوبه اخیر به نحو احسن پا به پای هم پیش بروند، اظهار کرد: همه پرستاران کشور از این مصوبه‌ها با تمام جان و دل خود محافظت می‌کنند و اگر بنا باشد در آینده احتمال ادغام یا تغییر در این مصوبات مطرح شود، پرستاران سریعا واکنش نشان خواهند داد.

رییس سازمان نظام پرستاری همچنین به تصویب صدور پروانه کار پرستاران اشاره کرد و گفت: سال‌هاست که پرستاران بعد از فارغ‌التحصیلی رها می‌شوند و هیچ نهاد خاصی وجود ندارد که برای این گروه به صورت ویژه و مستمر دوره‌های آموزشی مدون برگزار کند. این در حالی است که در دنیا سیستم‌های تنظیم‌ کننده علم و مهارت پرستاری همگام با نیاز مردم جامعه و فناوری‌های روز مشغول فعالیت هستند.

ابلاغ آیین‌نامه اجرایی صدور پروانه کار پرستاری در کمتر از شش ماه آینده

وی در ادامه با بیان اینکه صدور پروانه کار پرستاری به عهده نظام پرستاری است، از تدوین و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی مربوط به صدور پروانه کار پرستاران توسط شورای عالی نظام پرستاری در کمتر از شش ماه آینده خبر داد.

ساماندهی خدمات پرستاری در منزل در آینده نزدیک

میرزابیگی، یکی از اقدامات در دست انجام نظام پرستاری را احیا و ساماندهی طرح مراقبت در منزل توسط پرستاران دانست و گفت: مراکز ارائه خدمات پرستاری در منزل ناشناخته هستند و دیده شده است که متاسفانه برخی افراد که تحت عنوان پرستار به منازل مردم اعزام می‌شوند، مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده‌اند.

رییس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: برخی موسسات خدمات پرستاری در روزنامه‌ها آگهی‌هایی تحت عنوان «نگهداری از کودک و سالمند در منزل» منتشر می‌کنند، در صورتی که مهارت‌های لازم را برای انجام پرستاری از این دو گروه حساس و پرخطر ندارند به عنوان مثال پرستار باید CPR بداند.

وی با بیان اینکه کمک بهیاران را برای ارائه خدمات ابتدایی و اولیه در بیمارستان‌ها تربیت می‌کنیم، اظهار کرد: بنا داریم برای پرستاران منزل نیز چنین برنامه‌ای طراحی کرده و این نیروها را ساماندهی کنیم و برایشان گواهینامه‌های معتبر صادر کنیم تا اگر مردم به پرستار نیاز پیدا کردند، بتوانند با سازمان نظام پرستاری تماس گرفته و فهرست مراکز معتبر ارائه‌ دهنده خدمات پرستاری را دریافت کنند.

واکنش رییس سازمان نظام پرستاری به اظهارات مدیرکل بیمه سلامت

میرزابیگی در واکنش به اظهارات دکتر هوشنگی، مدیرکل بیمه سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر تحمیل بار مالی اجرای تعرفه‌های پرستاری‌ بر بیمه‌ها، عنوان کرد: مسوولان بیمه هنوز تصور می‌کنند بناست خدمات پرستاری همانند خدمات پزشکی بار بیمه‌ای برای دولت ایجاد کنند. در صورتی که خدمات سرپایی و خدمات بستری تعریف شده برای پرستاران همان خدمات فعلی است که انجام می‌شود و تنها تفاوت آن، این است که با وجود ارائه خدمات توسط پرستار، مهر پزشک و فوق تخصص پای خدمات می‌خورد و بیمه ناچار است هزینه سنگین‌تری بپردازد.

رییس سازمان نظام پرستاری افزود: به عنوان مثال تعرفه پزشکی انجام خدمت سوند‌گذاری معده در سال 90 با K دولتی 9100 تومان بود، اما اگر تعرفه‌های پرستاری به اجرا دربیاید و شورای عالی بیمه آن را تصویب کند، انجام این خدمت توسط پرستار حدود 3000 تومان تمام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از 20 درصد خدمات بستری میان پزشک و پرستار مشترک هستند، اما پرستار این خدمات را انجام می‌دهد و هزینه آن به علت مهر متخصص و فوق تخصص به پزشک پرداخت می‌شود، اظهار کرد: اگر تعرفه‌های پرستاری به اجرا دربیایند، هزینه‌های بسته‌های خدمتی بخش بستری از یک بیستم تا یک سوم کاهش پیدا خواهد کرد.

باید انحصار بیمه‌ای شکسته شود

میرزابیگی بر ضرورت شکستن انحصار بیمه‌ای و تغییر نظام پرداخت فعلی بخش درمان تاکید کرد و گفت: اگر این دو اتفاق مهم محقق نشوند، هیچ‌گاه پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم بر طبق قانون به 30 درصد کاهش پیدا نخواهد کرد.

رییس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه در حال حاضر پرستاران در چند بیمارستان مشغول فعالیت هستند، اما خدماتی با کیفیت پایین و ناقص ارائه می‌کنند، اظهار کرد: تلاشمان این است که با اجرای تعرفه‌های پرستاری، فعالیت پرستاران را در یک بیمارستان متمرکز کنیم تا پرستار با دریافت حقوق بیشتر، خدمت کیفی ارائه کند.

منع فعالیت همزمان پرستاران در چند بیمارستان پس از اجرای تعرفه‌ها

وی درباره محدود شدن فعالیت پرستاران در یک مرکز پس از اجرای تعرفه‌های پرستاری، اظهار کرد: در قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی، محدود شدن فعالیت پرستاران در یک بیمارستان قید شده است، اما اکنون به دلیل کمبود نیرو و ... به طور کامل به اجرا درنمی‌آید. اما قطعا با اجرای تعرفه‌های پرستاری، فعالیت پرستاران تنها در یک بخش محقق خواهد شد.

رییس سازمان نظام پرستاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا مطابق تاکید معاون اول رییس‌جمهور مبنی بر اجرای قطعی تعرفه‌های پرستاری تا پیش از پایان دولت دهم این مهم محقق خواهد شد، عنوان کرد: امیدواریم حداقل این قانون تا قبل از پایان دولت دهم در شورای عالی بیمه سلامت به تصویب برسد، پس از آن خود ما به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری کمک خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: با صدای بلند اعلام می‌کنیم اگر این قانون به نفع مردم تمام نشود و نظام سلامت را کارآمدتر نکند، سازمان نظام پرستاری با شهامت از مردم عذرخواهی خواهد کرد.

میرزابیگی در ادامه به تبیین انتظارات جامعه پرستاری از دولت یازدهم پرداخت و عنوان کرد: سازمان نظام پرستاری در جریان انتخابات از هیچ کاندیدای خاصی حمایت نکرد و بعد از انتخاب رییس‌جمهور نیز جزو اولین گروه‌هایی بود که به وی تبریک گفت و برای ارائه راهکارها و پیشنهادهایش اعلام آمادگی کرد.

انتظارات جامعه پرستاری از رییس‌جمهور منتخب

رییس سازمان نظام پرستاری ضمن تاکید بر اینکه اگر رییس‌جمهور آینده می‌خواهد در نظام سلامت موفق عمل کند باید سعی کند وزیرش را از میان متخصصان اقتصاد بهداشت انتخاب کند، عنوان کرد: شخصی که بناست امور نظام سلامت را در دست بگیرد، باید بتواند قدرت چانه‌زنی و دریافت حق مردم از سلامت را در دولت داشته باشد. متاسفانه چیزی که اکنون وزارت بهداشت را زمین زده است، عدم توانایی در برقراری یک معادله صحیح میان منابع، درآمد و هزینه‌هاست.

وی ابراز امیدواری کرد که نگاه انحصاری پزشکان به مقوله بهداشت و درمان از بین برود.

میرزابیگی همچنین با بیان اینکه زمزمه‌هایی مبنی بر واگذاری بخش‌های مدیریتی به گوش می‌رسد، عنوان کرد: همانگونه که طرح‌هایی نظیر هیات امنایی شدن بیمارستان‌ها با شکست مواجه شد، واگذاری مدیریت بخش‌های بیمارستانی نیز قطعا شکست خواهد خورد.

رییس سازمان نظام پرستاری با طرح این پرسش که چرا مسوولان وزارت بهداشت از طرح اقتصاد تعاونی غفلت می‌کنند، اظهار کرد: مدیران باید به شدت از واگذاری‌های باندی، جناحی، شرکتی و تیمی پرهیز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha