سلامت نیوز : یک عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است: اگر دولت یارانه 2200 میلیارد تومانی که برای دارو در نظر گرفته اختصاص دهد می‌تواند از افزایش قیمت دارو جلوگیری کند.

عبدالرحمان رستمیان در گفت‌وگو با (ایسنا) با اشاره به روند افزایش قیمت دارو در هفته‌های اخیر، گفت: امیدواریم وزارت بهداشت یارانه 2200 میلیارد تومانی که برای دارو در نظر گرفته بود به گونه‌ای اختصاص دهد تا در زمان مناسب شاهد افزایش قیمت دارو نباشیم.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نخستین جلسات کمیسیون بهداشت، معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت گزارشی را در مورد وضعیت دارو ارائه خواهد کرد، گفت: مقرر شده تا معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت با کار کارشناسی گزارشی را ارائه کند تا روند اختصاص یارانه دارو در آن تشریح شود که این یارانه به تولیدکننده تعلق می‌گیرد یا مردم و نقش وزارت بهداشت و یا وزارت رفاه برای کم کردن قیمت دارو چگونه خواهد بود.

این عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: مجلس تاکید دارد که تکلیف یارانه دارو به زودی مشخص شود و در صورت مشخص شدن قیمت داروها، فورا بیمه‌ها نیز قیمت تاییدی را قبول کنند در حالی که بسیاری از بیمه‌ها تغییرات را یا به سختی می‌پذیرند و یا افزایش قیمت دارو را به صورت آزاد پرداخت می‌کنند.

رستمیان تاکید کرد: از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت خواسته شده که گزارش کارشناسی شده‌ای را در مورد قیمت‌گذاری دارو به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

وی ابراز امیدواری کرد که وزارت بهداشت نیز نقش حمایتی داشته باشد تا با برنامه‌ریزی دقیق و کنترل قیمت‌ها مانع از این شود که شاهد افزایش بیش از اندازه قیمت داروها در کشور باشیم.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه ارز 1226 حذف شده طبیعی است که در صورت تورم داخلی قیمت‌ها نیز افزایش یابد زیرا زمانی که ارز تعلق نگیرد بسیاری از داروها و یا مواد اولیه از خارج از کشور وارد می‌شوند که به تبع تاثیر مابه‌التفاوت آن در قیمت داروها مشاهده می‌شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس افزود: تاکید ما به دولت این است که سریعا یارانه 2200 میلیارد تومانی را معرفی کند که به کدام بخش اختصاص خواهد یافت تا بتوانیم با ثبات قیمت دارو از افزایش بی‌رویه آن جلوگیری کنیم.

رستمیان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه باید نقش مدیریتی بر روی شرکت‌های تولیدی دارو وجود داشته باشد، گفت: می‌توانیم نقدینگی شرکت‌های دارویی را افزایش دهیم که با حمایت آنها تولیدات نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: ایران توانمندی خوبی برای تولید دارو دارد به ویژه اینکه قیمت دارو در کشورهای منطقه نیز خیلی بیشتر از ایران است می‌توانیم با حمایت شرکت‌های دارویی، بازارهای خوب صادراتی هم پیدا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha