سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۸
کد خبر: 77189

سلامت نیوز : پزشکان می‌گویند: به نظر می‌رسد که افراد سیگاری دیگر به وجود هشدارهای نوشتاری ضد دخانی بر روی پاکت‌های سیگار عادت کرده‌اند اما شاید نوع سخنگوی این پاکت‌ها بتوانند قدرتمند‌تر به جنگ با دخانیات بروند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ گروهی از محققان مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه «استرلینگ» در اسکاتلند بر روی تولید پاکت‌های سخنگوی سیگار فعالیت می‌کنند که می‌توانند افراد سیگاری را از روشن کردن سیگار منصرف کنند.

این گروه در حال حاضر این پاکت‌های سخنگو را روی زنان جوان امتحان می‌کنند. به محض اینکه افراد سیگاری در پاکت را باز می‌کنند یک پیغام از پیش ضبط شده شروع به صحبت می‌کند. در این پیغام خطاب به مصرف کننده گفته می‌شود که استعمال دخانیات قدرت باروری را کاهش می‌دهد. در پیام دیگری یک شماره تلفن اعلام می‌شود که افراد سیگاری می‌توانند ضمن تماس با این شماره درباره نحوه ترک این عادت راهنمایی دریافت کنند.

محققان می‌گویند این هشدارهای گفتاری واکنش مثبت داوطلبان شرکت کننده در تحقیق را به همراه داشته است. داوطلبان حاضر در این مطالعه که دختران 16 تا 17 سال هستند عنوان کردند پخش این پیام‌ها باعث شده است آنها بیشتر به ترک سیگار فکر کنند.

در این پیام‌های هشداردهنده در زمینه آسیب به قدرت باروری زنان از عبارت‌هایی نظیر «نگران کننده» و «بشدت آسیب رسان» استفاده شده است تا حداکثر اثرگذاری را داشته باشند.

یکی از داوطلبان در این تحقیق معتقد است که این پاکت‌های سخنگو می‌توانند به او کمک کنند تا سیگار را براحتی ترک کند زیرا روبرو شدن با این بیماری‌ها بسیار خطرناک است.

«کرافورد مودی»، محقق مرکز تحقیقات کنترل دخانیات می‌گوید: مشتریان ممکن است با پاکت‌های سیگاری مواجه شوند که آهنگ پخش می‌کنند یا سخنگو هستند. ما قصد داریم ببینیم کدام یک از این شیوه‌ها برای اهداف مورد نظر ما مناسب‌تر هستند.

محققان این مرکز اکنون در حال انجام مطالعه دیگری هستند که مردان و افراد مسن‌تر را دربرمی‌گیرد. هزینه‌های این پروژه توسط مرکز مطالعات سرطان انگلیس تامین می‌شود.

مطابق با آمارهای سال 2012 میلادی اداره بهداشت و سلامت اسکاتلند، 23 درصد از افراد بالغ 16 سال و بزرگتر در این کشور در سال 2011 میلادی سیگاری بوده‌اند. این در حالی است که در سال 2006 میلادی نرخ افراد سیگاری در این کشور 25.4 درصد بوده است.

بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا،‌ در این کشور 19 درصد از افراد بالغ 18 سال به بالا سیگاری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha