چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۴
کد خبر: 77198

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد كه در سال‌86 تنها 10.5 درصد از دانش‌آموزان دچار چاقی بوده‌اند و با گذشت 7 سال این رقم تقریبا دوبرابر شده است. چاقی یكی از مشكلات تغذیه‌ای عمده به ویژه در كشورهای پیشرفته به شمار می‌آید به‌طوری كه كلیه فعالیت‌های فرد را تحت تاثیر قرار داده و حتی از نظر روانی و احساسی او را دچار مشكل می‌كند.

سلامت نیوز : كوچه‌ها دیگر صدای شور و بازی كودكان را شاهد نیستند. این روزها كودكان ایرانی به تنهایی پای كامپیوتر یا تلویزیون می‌نشینند و «پلی استیشن» بازی می‌كنند یا بازی‌های آنلاین را مرحله به مرحله فتح می‌كنند. این در حالی است كه عدم تحرك در بین آنها سبب شده مدیركل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت از «تدوین سند برنامه فعالیت فیزیكی دانش‌آموزان» خبر دهد. به گفته او «21.2 درصد دانش‌آموزان دچار اضافه وزن هستند.» البته این همه ماجرا نیست، از یكسو غذاهای رنگارنگ فست فودی سلامت دانش‌آموزان ایرانی را نشانه رفته و از سوی دیگر خانواده‌هایی كه طاقت نه گفتن به فرزندان خود را ندارند نیز بدون توجه به همه پیامدهای تربیتی هرآنچه كودك می‌خواهد در اختیار او قرار می‌دهند تا ناخواسته بر ریشه كودكان خود تیشه بزنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این در حالی است كه به تازگی بر اساس خبر منتشر شده متخصصان تغذیه و سلامت با تصمیم انجمن پزشكی آمریكا برای معرفی چاقی به‌عنوان یك بیماری جدید موافقت كردند و چاقی از این پس در آمریكا یك بیماری شناخته می‌شود. چاقی یكی از مشكلات تغذیه‌ای عمده به ویژه در كشورهای پیشرفته به شمار می‌آید به‌طوری كه كلیه فعالیت‌های فرد را تحت تاثیر قرار داده و حتی از نظر روانی و احساسی او را دچار مشكل می‌كند. اما علاوه بر تعداد زیاد افراد چاقی كه در كشور وجود دارد، چندسالی می‌شود كه كارشناسان سلامت در مورد زیاد شدن تعداد دانش‌آموزان چاق در كشور هشدار می‌دهند.

اضافه وزن دانش‌آموزان خبر جدیدی نیست. خبرهایی نظیر اینكه یك‌سوم كودكان ایرانی اضافه وزن دارند پیش از نیز زنگ خطر چاقی كودكان را به صدا درآورده بود. اما نگاهی به آمارها نشان می‌دهد كه در سال 86 تنها 10.5 درصد از دانش‌آموزان دچار آن بوده‌اند و با گذشت 7 سال این رقم تقریبا دوبرابر شده است. هرچند در سال‌های گذشته مسئولان وزارت آموزش و پرورش با اجرای طرح بوفه سلامت در مدارس سعی در اصلاح الگوی تغذیه دانش‌آموزان داشتند اما به نظر می‌رسد این طرح در اجرا چندان موفق نبوده است. چرا كه هنوز مدارسی هستند كه از نوشابه‌های گازدار گرفته تا پاستیل و حتی چیپس و پفك را در دسترس بسیاری از دانش‌آموزان قرار می‌دهند.

مهم‌ترین دلیلی كه كارشناسان برای خطرناك بودن چاقی می‌آورند این است كه اضافه وزن در كودكی زمینه ساز چاقی در بزرگسالی و عوارض مربوط به آن است و اهمیت این موضوع در این سال‌ها تحقیقات زیادی در این مورد انجام شده است. حالا در جدیدترین خبرها باردیگر دولتمردان در صدد چاره كار برآمده‌اند. مدیركل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از تدوین سند برنامه فعالیت فیزیكی دانش‌آموزان خبر داده و گفته است: «این سند با رویكرد كاملا بومی و بر حسب شرایط مناطق جغرافیایی و وضعیت هر استان تدوین خواهد شد.» دكتر علی سنگی با بیان اینكه هر استان ممكن است برای انجام فعالیت‌های فیزیكی در بین دانش‌آموزان امكانات متفاوتی داشته باشد، اظهار كرد: «این برنامه در حال حاضر در استان اصفهان بر حسب سن، جنس و وضعیت جسمانی به صورت پایلوت انجام می‌شود.»

19 درصد دانش‌آموزان چاقی شكمی دارند

به گفته سنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هر دو سال یك بار مطالعه‌ای را به عنوان «نظام مراقبت، رفتارهای مخاطره آمیز، سلامت در كودكان و نوجوانان ایرانی» برای گروه‌های سنی 6‌تا 18 سال اجرا می‌كند. وی با بیان اینكه آخرین مطالعه مربوط به سال‌های 90 و 91 است، گفت: «13 هزار و 486 دانش‌آموز در این مطالعه شركت كردند و مشخص شد 19 درصد دانش‌آموزان چاقی شكمی داشتند كه 21‌درصد از این موارد در شهرها و 12.7 درصد در روستاها گزارش شده است. بر اساس این مطالعه، چاقی شكمی در پسرها 20.1 درصد و در دخترها 17.6 درصد بوده است، همچنین میزان كم وزنی در همین گروه سنی 12 درصد برآورد شده است.»

وی با بیان اینكه 21.2 درصد دانش‌آموزان دچار اضافه وزن و چاقی هستند، ابراز داشت: «از این میزان 9.5 درصد دانش‌آموزان دچار اضافه وزن و 11.7 درصد نیز چاق بوده‌اند. شیوع اضافه وزن در مناطق شهری 10.6 درصد و شیوع چاقی 13.1 درصد است.»

تدوین 3 كتاب آموزشی برای دانش‌آموزان

دكتر سنگی در ادامه در مورد اقدامات انجام شده برای خود مراقبتی دانش‌آموزان گفت: «3 كتاب آموزشی در حوزه تغذیه سالم، سلامت روان و فعالیت فیزیكی تدوین شده كه با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش قرار است جزو مباحث كمك درسی در مدارس استفاده شود. در مرحله بعد در نظر داریم با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش نكات آموزشی خود‌مراقبتی را در قالب كلاس‌های آموزشی برای والدین برگزار كنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha