چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۲
کد خبر: 77200
سلامت نیوز :یکی از موضوعاتی که در کشورهای مختلف از جمله ایران مطرح می‌شود، موضوع سقط جنین است. البته در هیچ زمانی، این موضوع، وضعیت شفافی نداشته است، ولی با اجازه مجلس و با شرایطی که در قانون تصریح شده در این چند سال، این کار جنبه قانونی بیشتری به خود گرفته است. البته این موضوع در گذشته هم وجود داشته، ولی بعد از تصویب این قانون، سقط جنین رسمیت و البته سازوکار قانونی بیشتری پیدا کرد. در‌باره این موضوع باید گفت که چرا افراد جنین‌های خود یا در اصل فرزندهای خود را سقط می‌کنند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ شاید یکی از دلایل این سقط‌ها برای مسائل و مشکلات پزشکی و خطرات جانی است که البته با اجازه‌ پزشکی‌قانونی هم انجام می‌دهند و خود پزشکی‌قانونی هم مجری آن است و با توجه به شرایط و ضوابطی این سقط را انجام می‌دهد. در این میان باید توجه کرد که آیا سقط جنین‌هایی که انجام می‌شود، تمامش همان‌ مواردی است که به پزشکی‌قانونی مراجعه کرده‌اند. به عبارتی تمام کسانی که می‌خواهند جنینشان را سقط کنند به پزشکی‌قانونی می‌روند؟

باید گفت که علاوه بر این سقط‌های قانونی، یک‌سری از سقط‌ها هم غیرقانونی هستند که اصلا شفاف و دقیق هم نیست.به چند نکته در این میان باید توجه کرد. یک، این‌که یک‌سری از سقط‌ها به دلایل روابط نامشروع است که به هیچ عنوان هم وارد سیستم قانونی و قضایی نمی‌شود. نکته دوم هم این است که یک‌سری از افراد بچه‌دار می‌شوند ولی بنا به دلایلی، آمادگی فرزندآوری را ندارند، که البته ناشی از شرایط اقتصادی و روانی زوجین است که حوزه اقتصاد می‌تواند در این بخش تعیین‌کننده باشد.

نکته سوم هم این است که وجود فرزند یا فرزند بیشتر، آزادی عمل والدین را تحت الشعاع قرار می‌دهد. بعضی از زوج‌ها بعد از فرزند اول به هر دلیلی دچار مشکل می‌شوند. حالا یا مشکلات جسمی یا دردسر‌هایی که از بودن بچه به وجود می‌آید. به همین دلیل، در زمان مقرر در بارداری دیگر، سقط جنین را انجام می‌دهند.

البته باید گفت که اگر نخواهیم بگوییم سقط جنین نوعی فرار است، باید بگوییم که دشواری مسئولیت فرزند سبب می‌شود که والدین سقط را راهی برای رهایی از این مسئولیت بدانند. طبیعتا گسترش این سقط‌ها نشانه خوبی نمی‌تواند باشد، زیرا افزایش آن می‌تواند باعث تشویق آن در بین زوج‌ها در جامعه شود. به همین دلیل، مسئولان باید توجه کنند تا این مسئله همه‌گیر نشود؛ حالا با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف یا اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی افراد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha